DERS ADI

: KENTSEL PEYZAJ VE TASARIMI

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
PLN 2343 KENTSEL PEYZAJ VE TASARIMI ZORUNLU 2 0 0 2

Dersi Veren Birim

Şehir ve Bölge Planlama

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF.DR. HAYAT ZENGİN ÇELİK

Dersi Alan Birimler

Şehir ve Bölge Planlama

Dersin Amacı

Bu ders planlama çalışmalarında önemli bir yeri olan "peyzajın" tanımlanmasını ve kentsel peyzajı oluşturan doğal ve yapay çevre unsurlarının bir arada nasıl ele alınması gerektiğinin kavratılmasını, kentsel çevrelerin sağlıklı bir biçimde yapılandırılmasındaki temel prensiplerin kullanılmasını ve doğal ve yapay çevrenin uyumlu birliktelik içerisinde, insan ve toplum yaşamına duyarlı, İklim krizi ve afet konularına dikkat çeken bir biçimde tasarlanmasını amaçlamaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Peyzaj kavramını geniş bir yelpazede tanımlayabilecektir (Bilgi),
2   Planlama çalışmaları içerisinde peyzaj tasarımının önemini tartışabilecektir (kavrama),
3   Doğanın tasarım çalışmalarında nasıl değerlendirilmesi gerektiğinin farkına varabilecektir (kavrama),
4   Kentsel çevrelerin sağlıklı bir biçimde yapılandırılmasındaki temel prensipleri kullanabilecektir (uygulama)
5   Doğal ve yapay çevrenin uyumlu birlikteliğini, insan ve toplum yaşamını dikkate alarak, duyarlı ve teknik bilgi birikimi ile tasarlayabilecektir (sentez).

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Doğal ve yapay çevre ayırımında Peyzaj Tasarımı
2 Doğayı anlama ve değerlendirme, peyzaj tasarımında analiz-sentez
3 İklim faktörlerinin peyzaj tasarımındaki etkileri, oryantasyon
4 Ülkesel, bölgesel, kentsel yeşil alan sistemleri, açık alanlarla ilişkileri ve planlama ilkeleri
5 Kentsel akslar, yollar ve düzenleme ilkeleri, yol ağaçlandırması ve altyapı ilişkileri
6 Bisiklet yolları, Otoparklar, duraklar, refüjler ve düzenleme ilkeleri
7 ARA SINAV Bu hafta öğrencilere dönemin ödev konuları dağıtılacaktır
8 Yaya mekanı, tasarım ve planlama ilkeleri
9 Bitki ve tasarım: Bitkinin kentsel mekanda kullanımı
10 Su ve Tasarım: Suyun kıt bir kaynak olarak yaşam alanlarımızdaki kullanımı
11 Mekan ve tasarım: Ögeleri, ölçek, ölçüleri, psikolojik boyutları
12 Doğada Form ve mekan Altın oran
13 Kentlerin değişim sürecinde imaj ve teknoloji - Biyomimetik
14 Ödev/Teslim/Sunum Bu hafta öğrenciler hazırladıkları ödevleri teslim edeceklerdir.
15 Final Sınavları Haftası
16 Final Sınavları Haftası

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

ALEXANDER , C., vd., 1981, A Pattern Language, Fifth printing, Oxford University Press,
LYNCH,K., 1960, The Image of the City, MIT Press, Cambridge
CHING, F.D.K., 1996, Form, Space & Order, John Wiley& Sons
MARSH , W.M.,1983. Landscape Planning Environmental Applications. John Wiley & Sons, Inc.Printed in USA.
MARSH , W.M.,1978. Environmental Analysis for Landuse and Site Planning. Mc Graw-Hill Book Company. Printed in USA.

Yardımcı kaynaklar:
GÜLTEKİN, E., KESİM, G., 1994. Kaynak Analizi. Çukurova Üniversitesi Ziraat Fakültesi Genel Yayın No: 100, Ders Kitapları Yayın No: 24, Adana.
STEINER, F.,1991. The Living Landscape. An ecological approach to landscape planning.Mc Graw- Hill Inc.Printed in USA.

Referanslar :
ASLANBOĞA, İ.& GÜNDÜZ,O., 1986, Kentlerde Yol Ağaçlaması, Yapı Araştırma Enstitüsü Yayını,Yayın No:3 Ağustos 1986,Ankara
Diğer ders materyalleri: Ders ile ilgili diğer okumalar

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders, 2020-2021 Güz yarıyılında planlanan uzaktan eğitim kapsamında Sakai programı üzerinden senkron sunumlar biçiminde yürütülecektir. Ders kapsamında, konular haftalık programa göre görsel sunumlar, videolar, animasyonlar vb. materyaller kullanılarak aktarılacaktır. Ayrıca derslerde konu başlıkları ile ilgili, soru-cevap, karşılıklı tartışma, örnek olay inceleme ve düşünce geliştirme biçiminde bir etkileşim ortamının yaratılması planlanmıştır. Öğrencilerin derste aktif olmalarını sağlamak üzere, bir önceki hafta ilgili konularda öğrencilere, araştırma ödevleri verilecektir. Araştırma ödevleri, literatür taramaları, görsel materyal ve örnek veri toplama/proje inceleme, analiz, sentez, sorun tanımlama, çözümleme vb. çalışmalardan oluşacaktır. Dersin tüm değerlendirmelerinin ödevler yoluyla yapılması planlanmıştır. Ödev çalışmalarının birbirini takip edecek biçimde üç aşamalı olarak hazırlanması beklenecektir. Bireysel olarak sürdürülecek çalışmalar yoluyla öğrencilerin performansları, gelişmeleri izlenecektir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 AS Arasınav
2 OD Ödev
3 YYI Yarıyıliçi Notu AS * 0.50 + OD * 0.50
4 YYS Yarıyılsonu Notu
5 BNS Başarı Notu YYI * 0.50 + YYS * 0.50
6 BUT Bütünleme Notu
7 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu YYI * 0.50 + BUT * 0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Tanımlama ve tartışabilme haftalık araştırma ödevleri ile ölçülmektedir.
Farkına varabilme, kullanabilme ve tasarlayabilme dönem içinde ara sınav ve ödev ile ölçülmektedir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Ders, konferans sunumlar ve örnekler üzerinden tartışmalar biçiminde sürdürülecek.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

hayat.zengin@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Cuma: 09.00-10.15

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 12 2 24
Ödev Sunumu Gerçekleştirme 1 2 2
Final Sınavına Hazırlık 1 5 5
Sunum Hazırlama 1 2 2
Ödev Hazırlama 1 8 8
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 5 2 10
Vize Sınavına Hazırlık 1 4 4
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 59

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17
ÖK.11
ÖK.21
ÖK.31
ÖK.41
ÖK.51