DERS ADI

: HASAR BİLİMİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MME 4051 HASAR BİLİMİ SEÇMELİ 3 0 0 4

Dersi Veren Birim

Metalurji ve Malzeme Mühendisliği

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF.DR. UĞUR MALAYOĞLU

Dersi Alan Birimler

Metalurji ve Malzeme Mühendisliği

Dersin Amacı

Dersin amacı öğrencilerin malzeme hasarları, hasar nedenlerini araştırma yöntem ve teknikleri, elde edilen bulgular ışığında nedenlerin yorumlanması ve hasarların tekrarlanmaması için alınacak önlemlerle tanışmasını sağlamaktır. Malzeme hasarlarına bağlı olarak ortaya çıkan maddi ve manevi kayıpları göz önüne alarak, öğrencilere hasarlı parça veya sistem üzerinde inceleme yapma becerisi kazandırmak, hasardan sorumlu öğelerin belirlenebilmesi için gereken test metotlarını seçme ve kullanma yeteneği kazandırmak. Hasar sebepleri ile sonuçları arasında rasyonel ilişkiler kurarak, malzeme hasarlarının tekrarlamaması için alınması gerekli önlemler hakkında bilgi sahibi kılmak.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   alzeme hasarlarının üretimsel ve tasarımsal boyutlarının açığa çıkarılması için izlenecek yöntemler hakkında öğrencileri bilgilendirme,
2   Malzemelerin yükleme ve çalışma koşullarına bağlı olarak maruz kalacakları fonksiyon kayıplarında malzeme içyapısından kaynaklanan hususların belirlenebilmesi için yapılacak test metotlarını anlama ve sonuçlarını yorumlama,
3   Hasar türlerini ve hasarla ilgili temel mekanizmaları tanıma,
4   Beklentilere cevap veremeyen malzeme davranışlarının incelenebilmesi için uygun olan deney ve test düzeneklerini tasarlayabilme,
5   Malzemelerin hasara uğraması sonucu konuyla ilgili taraflar arasında çıkması olası anlaşmazlıkların çözümünde sağduyulu davranışlar sergileyebilmeleri için öğrencileri cesaretlendirme.
6   Hasar incelemelerinde tahribatlı ve tahribatsız yöntemlerin kullanılabilmesi konusunda öğrencileri bilgilendirme..

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Hasar incelemelerinde planlanma
2 Hasar nedeni malzeme kusurlarının tahribatlı ve tahribatsız laboratuar analizlerinin yapılması ve hasar raporunun hazırlanması
3 Malzeme hasarları ve önlenmesi - giriş: Temel kavramlar
4 Malzeme hasarlarının temel nedenleri ve hasarların sınıflandırılması
5 Tasarımda yetersizlikler
6 Malzeme kusurları
7 Üretim ve montajdan kaynaklanan kusurlar
8 Birinci ara sınav
9 Servis ömründe yaşanan anormallikler
10 Talaşlı imalat, Metal işlemeye bağlı kusurlar ve hasara etkileri
11 Isıl işlem sonucu ortaya çıkabilecek olumsuzluklar
12 İkinci ara sınav
13 Kaynak, Bitirme ve tamamlama işlemlerinden kaynaklanan hasar çeşitleri
14 Malzeme kusurlarına bağlı hasarların sosyal ve ekonomik boyutu

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:
Analysis of metallurgical Failures, Second Edition, by V.J. Colangelo, F.A. Heiser. John Wiley & Sons, Publication, 1987.

Yardımcı kaynaklar: Failure Analysis and Prevention, ASM Handbook V.11, 2011

Referanslar:

Diğer ders materyalleri:

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Dershanede bir vaka takdimini guruplar halinde veya tek tek sözel ve görsel olarak sunmak, derslere düzenli olarak devam etmek. Bu çalışmalarını bütün öğrencilerin bulunduğu bir tartışma ortamında sunmaları gerekir. Dershane çalışmalarında işlenen konular hakkında öğrencilerin yeterli kazanımları sağladıklarının yazılı veya bir tartışma ortamında sözlü olarak değerlendirilmesini yapmak.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 OD Ödev
3 FN Final
4 BNS BNS VZ * 0.30 + OD * 0.20 + FN * 0.50
5 BUT Bütünleme Notu
6 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.30 + OD * 0.20 + BUT * 0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Öğrencilerin performans değerlendirmelerinde yıl içi ve yılsonu sınavları ve dönem ödevi/sunumlarının göz önüne alınabilmesi için yıl içinde derse devam durumları esas alınacaktır. Yönetmelik hükümleri dışında devamsızlıkları olan öğrenciler vizesiz sayılacaklardır.

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin performans değerlendirmeleri öğrenme çıktıları (ÖÇ1. ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5,ÖÇ6.) esas alınarak yıl içi ve yılsonu sınavları ve dönem ödevi/sunumları ile yapılacaktır.

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Ders sunumları dersin içeriğine uygun olarak sınıfta yapılacak ve sunulan konularla ilgili yapılacak tartışmalarda katılımcıların aktiviteleri (soru - cevap) performans değerlendirmesinde göz önüne alınacaktır. Dersin müfredatına uygun olarak problem çözümleri sunulacak ve bununla ilgili verilecek ödevlerin eksiksiz olarak teslim edilmesi gerekecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Prof. Dr. Ahmet ÇAKIR
Dokuz Eylül Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi,
Metalurji ve Malzeme Mühendisliği Bölümü
Tınaztepe Kampüsü, 35160 Buca / İZMİR
Tel+90 232 3017480
ahmet.cakir@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Haftanı Pazartesi günleri 9.00-10.00 arasında

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Uygulama 1 20 20
Ders Anlatımı 12 3 36
Vize Sınavına Hazırlık 1 8 8
Ödev Hazırlama 1 12 12
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 1 13
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 103

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12
ÖK.1234344
ÖK.2543
ÖK.323232
ÖK.42352
ÖK.52344
ÖK.635332