DERS ADI

: CEVHER MİKROSKOPİSİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
JEO 4171 CEVHER MİKROSKOPİSİ SEÇMELİ 2 2 0 5

Dersi Veren Birim

Jeoloji Mühendisliği

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF.DR. TOLGA OYMAN

Dersi Alan Birimler

Jeoloji Mühendisliği (İ.Ö)
Jeoloji Mühendisliği

Dersin Amacı

Maden yataklarında cevher oluşturan opak minerallerin sistematik şekilde mikroskobik olarak saptanmasının temel ögelerinin öğretisidir. Minerallerin yapı ve dokularının gelişme ve değişimlerinin ana nedenleri ve ortamları açıklanarak bunların yorumlanması öğrenciye verilecektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Işığın yansıma kuralları ve düzlemsel polarizasyonunu bilen
2   Parlak kesit hazırlayabilen
3   Cevher minerallerinin tayin edebilen
4   Cevher yapı ve dokularını yorumlayabilen
5   Bir maden yatağında gelişen süperjen etkileri ikincil dokular yardımıyla saptayabilen

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Işık hakkında genel bilgi, ışığın düzlemsel polarizasyonu, opak ortam
2 Cevher mikroskobu, parlak kesit
3 Tayininde Yararlanılan Özellikler Ve Gözlemler; Tek Nikolde Yapılan Gözlemler
4 Mineral Tayininde Yararlanılan Özellikler Ve Gözlemler; Çift Nikolde Yapılan Gözlemler
5 Cevher Petrografisi
6 Minerallerin Geometrik Özellikleri ve Jenetik anlamı
7 Arasınav
8 Dış özellikler (kristal formu ve yapısı, ikizlenme vb.), iç yapılar (zonlanma vb.)
9 Mineraller ve Tektonik, Minerallerin Beraber Büyümeleri, Mineral Beraberlikleri, Kapanımlar, Eksolüsyonlar,
10 Birincil Dokular; Ergiyiklerden itibaren Oluşan Dokular; Ortomagmatik Yataklar
11 Eriyiklerden İtibaren Oluşan Dokular: Hidrotermal Yataklar
12 Eriyiklerden İtibaren Oluşan Dokular; Kolloidal Dokular
13 İkincil Dokular; Ornatım dokuları, Metamorfik Dokular, Oksidasyon-Semantasyon Dokuları
14 Türkiye ve Dünya'dan cevher mineralleri ve dokuları

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana Kaynak:
Cevher Mikroskobisi (2002); Prof. Dr. Özkan PİŞKİN, DEÜ Müh. Fak. Yayınları, 323 s. 2002
Yardımcı kaynaklar:
Ore Microscopy and Ore Petrography, (1994), CRAIG, J.R. & VAUGHAN, D.J.,434 p. 1994
The Ore Minerals and Their Intergrowths, (1969), Rahmdohr, P., (1969), Pergamon, New York

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Sunum: İnteraktif biçimde gerçekleşen power point sunumlar.
Laboratuvar: Her iki öğrenciye bir adet mikroskop düşecek şekilde gruplar oluşturulur ve bu gruplarda öğrenci aktif olarak mikroskop başında uygulama yapar.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 OD Ödev
3 FN Final
4 BNS BNS VZ * 0.35 + OD * 0.15 + FN * 0.50
5 BUT Bütünleme Notu
6 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.35 + OD * 0.15 + BUT * 0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Vize: İki bölüm halinde gerçekleştirilir. İlk bölümde teorik bilgiler ağırlıklı yazılı sınav. İkinci bölümde ise mikroskop bilgisi ve mineral tayininde kullanılacak yöntemlerin sorgulandığı mikroskop başında sınav yapılır.
Final: Öğrenciden mikroskop başında, kendisine verilen cevher minerallerini tayin etmesi istenir. Buna ek olarak bazı teorik bilgileri içeren sorularda sorulur.
Ödev: Verilen parlak kesitlerden giderek o yatağın kökeni hakkında yorum istenir. Çalışma sonuçlandığında power point sunum hazırlanarak sunulur.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Dr. Tolga OYMAN
Dokuz Eylül Üniversitesi Mühndislik Fakültesi Jeoloji Müh. Böl. TInaztepe Kampüsü, 35160, Buca, İzmir
Tel: 17334

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Cuma 13:00-15:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Uygulama 13 2 26
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 2 24
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Ödev Hazırlama 1 15 15
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavı 1 1,5 2
Vize Sınavı 1 1,5 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 115

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.1444
ÖK.25
ÖK.35
ÖK.4555
ÖK.55