DERS ADI

: DOĞA TARİHİ VE EVRİM

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
JEO 4157 DOĞA TARİHİ VE EVRİM SEÇMELİ 3 0 0 5

Dersi Veren Birim

Jeoloji Mühendisliği

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF.DR. FUNDA AKGÜN

Dersi Alan Birimler

Jeoloji Mühendisliği (İ.Ö)
Jeoloji Mühendisliği

Dersin Amacı

Öğrencilere Dünya nın oluşumundan, ilk canlının ortaya çıkışından başlayarak, evrim kavramını, işleyiş mekanizmalarını öğreterek, canlı ve fosil kayıtlardan evrimin kanıtlarını göstererek, canlılardaki değişimi anlamalarını sağlamaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Canlıların, geçmiş jeolojik devirlerde yaşamış olan atasal türlerden meydana gelişini anlayabilme.
2   Yeni bir türün meydana gelişinde işleyen süreç ve mekanizmaları farkedebilme.
3   Yeni bir canlı türünün tek tek bireylerin değil, populasyondaki bazı bireylerin değişimi ile meydana geldiğini kavrayabilme.
4   Canlı türlerinin sürekli bir değişim içerisinde olduklarını, fosil ve güncel kayıtlardan değerlendirebilme.
5   Evrimsel süreçler ile insanın evrimini ilişkilendirebilme.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Big-bang teorisi.
2 İnorganik ve organik evrimle ilgili görüşler.
3 Jeolojik zamanlar ve canlıların ortaya çıkışı.
4 Evrim Teorisinin Ortaya Çıkışı ve gelişimi.
5 Evrim teorileri; Lamarkizm, Darvinizm, Mutasyonculuk, NeoDarvinizm.
6 Evrimsel süreçler: genetik çeşitlilik, mutasyon, adaptasyon, doğal seçilim, genetik sürüklenme ve göç.
7 Ara sınav
8 Mikroevrim
9 Evrim hızı ve filogeni
10 Türleşme, yeni türler oluşturan mutasyonlar.
11 Makroevrim.
12 Fosil Kanıtlar; homoloji, körelmiş yapılar,zZaman ve mekanda yayılış, doğrudan gözlem, canlılar tarihi.
13 İnsanın evrimi.
14 Ödev sunumu

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:
1. Demirsoy, A. (1999) Kalıtım ve Evrim, Meteksan Yayınları, Ankara
2. Freeman, S.& Herron, J.C (2002) Evrimsel analiz, Çev. ed. Çıplak, B. vd. Palme Yay., Ankara
Yardımcı kaynaklar:
1. Gould, S., J., 1977, Darwin ve sonrası, Türkiye Bilimsel Araştırma Kurumu, Popüler Bilim Kitapları, no. 125, 313s
2. Şengün, A & Ulakoğlu, S. (1992) Evrim (Evolusyon), İst. Üni. Yay. No: 3629. İst. Üni. Basımevi, İstanbul.
3. Bilim ve Teknik, 1999, Canlıların evrimi, Türkiye Bilimsel Araştırma Kurumu, Aylık popüler bilim dergisi, sayı 375, 104s.
4. http://evrimianlamak.org

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Sözlü ve görsel sunum, ödev ve tartışma.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 OD Ödev
2 Q Quiz
3 FN Final
4 BNS BNS OD * 0.30 + Q * 0.20 + FN * 0.50
5 BUT Bütünleme Notu
6 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu OD * 0.30 + Q * 0.20 + BUT * 0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Her öğrenci hazırladığı ödevi derste sunar .
Tüm öğrenciler kendilerine verilen ödev dışındaki konulara da hazırlıklı gelir ve tüm konular derste interaktif bir şekilde işlenir.

Değerlendirme Kriteri

ÖÇ 1 arasınav, final ve bütünleme sınavında
ÖÇ 2, 3 ve 4 ödev, arasınav, final ve bütünleme sınavında ölçülecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Öğrenciler düzenli olarak derslere katılmakla ve tartışmalarda yer almakla yükümlüdürler

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

e mail: funda.akgun@deu.edu.tr
tel: 3117308

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Cuma günü, saat: 15-17 arası.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 12 3 36
Vize Sınavına Hazırlık 1 15 15
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Ödev Hazırlama 1 40 40
Sunum Hazırlama 1 10 10
Final Sınavı 1 1,5 2
Vize Sınavı 1 1,5 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 125

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.155555
ÖK.255555
ÖK.355555
ÖK.45553355
ÖK.5555355