DERS ADI

: SEDİMENTOLOJİ - SEDİMENTER PETROGRAFİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
JEO 3503 SEDİMENTOLOJİ - SEDİMENTER PETROGRAFİ ZORUNLU 2 2 0 5

Dersi Veren Birim

Jeoloji Mühendisliği

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF.DR. HASAN SÖZBİLİR

Dersi Alan Birimler

Jeoloji Mühendisliği
Jeoloji Mühendisliği (İ.Ö)

Dersin Amacı

Tortul kaya oluşumu, tortul kaya özellikleri, tortul kayaların adlandırılması ve tortul ortamlar konularının jeoloji mühendisliği alanına uygulanabilecek düzeyde anlaşılmasını sağlamaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Tortul kaya oluşum süreçlerini fizik ve kimya ile ilişkilendirerek açıklar.
2   Kırıntılı tortul kaya doku özelliklerinin istatistiksel analizini yapar.
3   Tortul kayaları, tortul yapıları ve tortul istifleri arazide ayırteder.
4   Sedimantoloji verilerini kullanarak tortul istif çizer.
5   Polarizan mikroskopda tortul kayaları inceleyerek adlandırır.
6   Tortul kaya oluşum süreçlerini tortul ortamlar ile ilişkilendirir.
7   Jeoloji mühendisliği alanındaki problemlerin tanımı ve çözümünde sedimantolojiden yararlanır.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Aşınma, tortul türleri, tortul taşınması, taşınma ortamlarının fiziksel özellikleri, akma düzenleri, laminar ve türbülanslı akma, tanelerin su içinde taşınma mekanizmaları, dip taşınması, süspansiyon, sedimantasyon hızı, tortul birikimi, Hjulström diyagramı
2 Akma ve akıntı, tortul akmalar ve sonuçları, akıntı akması, döküntü akması, tane akması, türbid akma, sel akması, katmanlanma ve katman şekilleri, tortul yapılar, fasiyes kavramı
3 Kırıntılı doku ve tane boyu doku istatistikleri, içerikli grafik tane boyu analizi, grafik boylanma, grafik çarpıklık ve grafik tepelenme, tane şekli, dokusal olgunluk, mineralojik olgunluk
4 Tortullaşmanın fiziko-kimyasal çatısı; su, iyonik potansiyel, hidrasyon, pH, Eh, alkalinlik
5 Diyajenez ve diyajenetik dokular, diyajenez evreleri, diyajenetik işleyler, otojenez, neomorfizma, ornatma, tersinme , yeniden kristalleşme, diyajenetik oluşumlar
6 Çakıltaşları-kumtaşları ve sınıflanması, kumtaşı diyajenezi ve gözeneklilik, kumtaşlarının beslenme ve birikim alanı ile ilişkisi
7 I.Vize
8 Çamur kayaları ve sınıflaması, silisli tortul kayalar, çamur kayalarında sıkılaşma, silika diyajenezi
9 Karbonat kayalar ve sınıflanması, karbonat kayaların bileşim ögeleri, karbonat kayaların doku ögeleri, allokemler, kireçtaşı çökelimi ve diyajenezi, kireçtaşı neomorfizması, dolomitleşme ve dolomitler, karbonat kaya gözenekliliği
10 Arazi çalışması
11 Tortul çökelme ortamları, karasal çökelme ortamları, alüvyon ve kolüvyon yelpazeleri, akarsu ve göl ortamları
12 Geçiş ortamları ve denizel ortamlar; deltalar, denizel kıyı ortamları, sığ denizel ortamlar, karbonat ortamları
13 Derin denizel ortamlar; kıtasal yokuş ortamları, derin deniz ortamları, denizaltı yelpazeleri
14 II. Vize

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Nichols, G., 1999. Sedimentology and Stratigraphy. Blackwell, 1. baskı, 355 sayfa.
Kaya, O., 2003. Sedimantoloji notları.. JMO Yayını. 150 sayfa.
Kaymakçı, N., 2001. Sedimantoloji Ders Notları, 200 sayfa, ODTÜ Ankara
Yardımcı Kaynaklar:
Sedimentology and Petroleum Geology. Springer Verlag, 356 pp.
Hsü, Kenneth.J., 1989. Physics of sedimentology. Springer, 2. baskı, 240 sayfa.
Diğer ders materyalleri:
Polarizan mikroskop, çizim gereçleri, karbonat kaya ve kumtaşı incekesit preperatları, sedimantolojik kaya el örnekleri, laboratuvar ve uygulama föyleri ve önceden belirlenmiş sedimantolojik gezi alanındaki gözlem noktaları

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Sunum
2. Mikroskop laboratuvarı
3. Uygulama ve çizim
4. Arazi çalışması

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ1 1.Vize
2 VZ2 2.Vize
3 LAB Laboratuvar
4 FN Final
5 BNS BNS VZ1 * 0.20 + VZ2 * 0.20 + LAB * 0.10 + FN * 0.50
6 BUT Bütünleme Notu
7 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ1 * 0.20 + VZ2 * 0.20 + LAB * 0.10 + BUT * 0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

1. Vize sınavları yazılı olarak yapılır. II Vize sınavı, I.Vize sınavından sonra yapılan ders içi ve ders dışı etkinkiklerini kapsar.
2. İki mikroskop sınavı, evde tamamlanan uygulama ödevleri ve arazi çalışmasından sonra öğrenciden alınan rapor ayrı ayrı değerlendirilerek bunların ortalaması LAB değerlendirmesi olarak alınır.


Değerlendirme Kriteri

1. Sunum ve uygulama yoluyla aktarılan bilgilerin öğrenme çıktılarına uygun olarak kavranıp kavranmadığı iki ara sınav ve final yazılı sınav ile değerlendirilir.
2. Laboratuvarda mikroskopta kaya incekesitlerinin incelenmesi elde edilen bilgi ve beceri öğrenme çıktılarına uygun olarak kavranıp kavranmadığı iki mikroskop sınavı ile değerlendirilir.
3. Çizim, uygulama ve laboratuvar çalışmaları tamamlandıktan sonra öğrenciden uygulama/laboratuvar raporu veya ödevi olarak alınır ve öğrenme çıktıları çerçevesinde değerlendirilir.
4. Arazi çalışması sonucunda, arazide yapılan gözlemlerle ilgili öğrenciden alınan rapor, öğrenme çıktıları çerçevesinde değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Laboratuvar ve arazi çalışmalarına katılmak esastır.
2. Arazi çalışması hafta sonunda yapılır.
3. Derste tamamlanamayan uygulamalar evde tamamlanır.
4. Tamamlanamayan mikroskop laboratuvarı çalışmaları, laboratuvarın uygun olduğu zamanda tamamlanarak laboratuvar / mikroskop raporu olarak verilir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

ugur.inci@deu.edu.tr
Tel: 0232 3117317

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Çarşamba günleri, Saat: 13.00-15.00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 12 2 24
Uygulama 12 2 24
Final Sınavına Hazırlık 1 8 8
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 1 12
Arazi calismasi 1 8 8
Vize Sınavına Hazırlık 2 6 12
Diğer Kısa Sınavlara Hazırlık 2 4 8
Ödev Hazırlama (uygulama ve laboratuvar çalışmalarının evde veya laboratuvarda tamamlanması) 6 3 18
Vize Sınavı 2 2 4
Diğer Kısa Sınav 2 2 4
Final Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 125

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.155
ÖK.254
ÖK.35344
ÖK.4542
ÖK.5553
ÖK.6544
ÖK.7555553