DERS ADI

: GEMOLOJİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
JEO 4161 GEMOLOJİ SEÇMELİ 2 2 0 5

Dersi Veren Birim

Jeoloji Mühendisliği

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

Dersi Alan Birimler

Jeoloji Mühendisliği (İ.Ö)
Jeoloji Mühendisliği

Dersin Amacı

Gemolojinin tanıtılması, ilgi alanları, diğer bilim dallarıyla bağlantıları, süstaşı minerallerini kristalografik, fiziksel ve optik özellikler kullanılarak pratik olarak adlanması, uygulamalı olarak incelenmesi ve tartışılmasıdır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   ÖÇ1. Süstaşlarını (doğal, yapay ve taklit) sınıflayabilir (Sentez)
2   ÖÇ2. Süstaşı minerallerinin kristalografik, fiziksel ve optik özelliklerini kullanarak makroskobik ve mikroskobik olarak adlamalarını yapabilir (Kavrama)
3   ÖÇ3. Doğal, yapay ve taklit süstaşlarını birbirlerinden nasıl ayırt edilebileceğini yorumlayabilir (Analiz)
4   ÖÇ4. Süstaşlarının görsel özellikleri (parlaklık, ışık iletimi, renk ve ışık olayları) nedenleriyle açıklayabilir (Kavrama)
5   ÖÇ5. Süstaşlarını gemolojik özelliklerine göre nerelerde kullanılabileceğini gösterebilir (Uygulama)
6   ÖÇ6. Süstaşlarını nerelerde-nasıl oluştuklarını ve nasıl bulunabileceklerini açıklayabilir (Kavrama)
7   ÖÇ7. Süstaşlarının adlamasında hangi aletleri ve nasıl kullanılacakları açıklayabilir (Kavrama)
8   ÖÇ8. Elmasların derecelendirme kriterlerini açıklayabilir (Kavrama)

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Gemolojiye giriş. Süstaşı sınıflaması (doğal, yapay ve taklit), Süstaşlarının kökeni ve oluşumu
2 Minerallerin kritallografik özellikleri, Simetri ve Simetri işlemleri, Kristal ve mineral kimyası, Kristalleşme ve kristal büyümesi
3 Kristalografi-mineraloji. Konuyla ilişkili laboratuvar uygulaması
4 Süstaşlarının fiziksel özellikleri. Konuyla ilişkili laboratuvar uygulaması.
5 Süstaşlarının özellikleri ve onları incelemede kullanılan aletler (El merceği ile gözlem, mikroskop, polariskop, kırılma ve refractometre, dispersiyon, anizotrop süstaşlarının kırılma indisi, pleokroizma, floresans, renk süszmesi, spektroskop ve X-ışını kırınımı). Konuyla ilişkili laboratuvar uygulaması ve mikroskop incelemesi
6 Süstaşlarının görsel özellikleri (parlaklık, ışık iletimi, renk ve ışık olayları). Konuyla ilişkili laboratuvar uygulaması ve mikroskop incelemesi.
7 Tanımsal gemoloji ve mineral-süstaşı sınıflaması (silikatlar dışındaki süstaşları) . Konuyla ilişkili laboratuvar uygulaması ve mikroskop incelemesi.
8 Tanımsal gemoloji ve mineral-süstaşı sınıflaması (silikat kökenli süstaşları-I). Konuyla ilişkili laboratuvar uygulaması (XRD çekimi ve yorumlaması).
9 Tanımsal gemoloji ve mineral-süstaşı sınıflaması (silikat kökenli süstaşları-II). Konuyla ilişkili laboratuvar uygulaması ve mikroskop incelemesi.
10 Ara Sınav ve Laboratuvar Sınavı
11 Organik kökenli süstaşları (kehribar, mercan, fildişi, silisleşmiş ağaç (jet = gagat), inci, deniz kabuğu, kaplumbağa kabuğu v.s.). Konuyla ilişkili laboratuvar uygulaması.
12 Doğal süstaşlarında iyileştirme teknikleri
13 Yapay kökenli süstaşları ve diğer süstaşı malzemeleri. Yapay süstaşı üretim teknikleri.
14 Taklit ve birleştirilmiş süstaşları (cam, plastik, elmas taklitleri, birleştirilmiş süstaşları)

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana Kaynaklar:
1. Hurlbut, C.S.Jr. and Kammerling, R.C., 1991, Gemology, Second Edition, John Wiley & Sons, Inc., USA, 336 s.
2. Read, P.G., 1999, Gemology, Second Edition, Butterworth-Heinemann, Oxford, 326 s.

Yardımcı kaynaklar:
1. Comelius, S. and Hurlbut, J.R, 1971, Dana's Manual of Mineralogy, John Wiley & Sons, New York, 579 p.
2. Cornelis, K., Cornelius, S. and Hurlbut, J.R, (1993), Manual of Mineralogy (after James D. Dana), 1971, John Wiley & Sons, Inc., 18 th Ed., New York, 681 pp.
3. Klein, C. ve Hurlbut,Jr. C.S. Manual of Mineralogy, 1993, John Wiley And Sons. New York
4. Yeniyol, M., 2004, Mineraloji, İstanbul Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi, Jeoloji Mühendisliği Bölümü, Dilek Ofset Matbaası, İstanbul, 324 sayfa
5. Webster, R, 1990, Gems, Their Sources, Descriptions and Identification: Fourth Edition (revised by B.W. Anderson), Butterworths, London, 1006 s.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders görsel sunumlarla interaktif olarak anlatılacak. Derste interaktif katılım ve katkı sağlayan öğrenciler notla değerlendirilecektir. Derse paralel laboratuar uygulamaları yapılacaktır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 LAB Laboratuvar
3 FN Final
4 BNS BNS VZ * 0.30 + LAB * 0.20 + FN * 0.50
5 BUT Bütünleme Notu
6 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.30 + LAB * 0.20 + BUT * 0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5, ÖÇ6, ÖÇ7 ve ÖÇ8 Dönem içi vize, Final ve Bütünleme sınavlarıyla değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derse ve laboratuara devam dikkate alınacaktır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Doç.Dr. İbrahim GÜNDOĞAN
Dokuz Eylül Üniversitesi, Müh. Fakültesi,
Jeoloji Müh. Bölümü, Zemin Kat, Z63 nolu oda
İş Tel: 0232 3017327 (Cep Tel: 0505 7058990)
e-posta: ibrahim.gundogan@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Preşembe günleri saat 13.30-17.00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Uygulama 12 2 24
Ders anlatımı 12 2 24
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 2 24
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Laboratuvar Sınavına Hazırlık 1 15 15
Mikroskop çalışmasına hazırlık 1 5 5
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
0
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 116

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.13
ÖK.24
ÖK.35
ÖK.43
ÖK.52
ÖK.65
ÖK.75
ÖK.85