DERS ADI

: SİSMOLOJİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
JEF 3607 SİSMOLOJİ ZORUNLU 2 2 0 4

Dersi Veren Birim

Jeofizik Mühendisliği

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ.DR. ELÇİN GÖK

Dersi Alan Birimler

Jeofizik Mühendisliği

Dersin Amacı

Sismolojinin kuramsal temelini, temel matematik ve fizik ilkeleriyle birlikte güncel uygulamalarla destekleyerek, sismolojinin temel çalışmalarını her sismoloji laboratuarında yapabilecek düzeyde uygulama yönü olan sismoloji formasyonu kazandırmaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Depremi tanımlayabilme
2   Cisimlerin elastik özelliklerini tanımlayabilme
3   Elastik deprem dalgası yayınımını formüle edebilme
4   Deprem tehlike analizi yapabilme
5   Deprem parametrelerini kestirebilme
6   Fay düzlemi çözümü yapabilme
7   Kaynak parametrelerini tanımlayabilme
8   Sonuçları mesleki etik ile ifade edebilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş: Sismoloji, Gelişimi ve Dalları
2 Deprem: Jeolojik, Fizik, Matematik ve Jeofizik Tanımları
3 Depremler, Yeryüzündeki Deprem İzleri v e Levha Tektoniği İlişkisi. Deprem Bölgeleri.
4 Elastisite Kuramı: Elastik Modüller,
5 Elastisite Kuramı: Elastik Dalgalar ve Hareket Denklemleri.
6 Elastik Enerji: Depremin Boyutu (Büyüklük, Şiddet, Enerji, Enerji Akısı, Sismik Moment),
7 Sınav haftası
8 Elastik Enerji: Büyüklük-Şiddet-Enerji Arasındaki Ampirik Bağıntılar Deprem İstatistiği: Büyüklük-Frekans Denklemi, Deprem Tehlikesi ve Riski
9 Yer içinde Yayınan Deprem Dalgaları ve Zaman-Uzaklık Eğrileri: Kabuk Dalgaları, Manto ve Çekirdek Dalgaları, Dönüşmüş Fazlar
10 Yer içinde Yayınan Deprem Dalgaları ve Zaman-Uzaklık Eğrileri: Derinlik Fazları, Yüzey Dalgları, Faz Hızı, Grup Hızı, Kanal Dalgaları
11 Deprem Parametreleri. Odak Mekanizması Çözümü.
12 Ara Sınav
13 Kaynak Parametreleri. Deprem Kayıt Aletleri.
14 Ana Şok, Önsarsıntı, Artsarsıntı, Deprem Kasırgaları. Depremlerin Önceden Kestirilmesi. Deprem Spektrumları.

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Temel Kaynak:
Jens Havskov ve Lars Ottemoller, 2010.Routine Data Processing in Earthquake Seismology,With Sample Data, Exercises and Software. Springer Netherlands

Yardımcı Kaynaklar:
Thorne LAY and Terry C. WALLACE, 1995, Modern Global Seismology Academic Press, California, 1995.

Agustín UDÍAS, 1999, Principles of Seismology Cambridge University Press, Cambridge, 1999; ISBN 0 521 62434 7, 0 521 62478 9

Keiiti AKI, Paul G. RICHARDS , 1980, Qantitative Seismology: Theory and Methods. Volume I,II. W.H. Freeman and Company, San Francisco,1980.

K. E. BULLEN, Bruce A. BOLT, 1985, An Introduction to the Theory of Seismology, Fourth Edition. Cambridge University Press, Cambridge, 1985.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders+Uygulama+Ödev

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 OD Ödev
3 FN Final
4 BNS BNS VZ * 0.30 + OD * 0.20 + FN * 0.50
5 BUT Bütünleme Notu
6 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.30 + OD * 0.20 + BUT * 0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Uygulamalar; bizzat sınıfta, uygulama oturma düzeninde, ilgili öğretim üyesi ve yardımcılarıyla birlikte yapılır. Uygulama saati bitiminde toplanan bireysel performans dokümanları, 100 üzerinden değerlendirilerek, ilgili uygulamaya ait Uygulama/Ödev notu olarak değer kazanır.

Değerlendirme Kriteri

ÖÇ1-2-3-4-5 Arasınav (%30)
ÖÇ1-2-4-5-6-8 Uygulama/Ödev (%20)
ÖÇ1-5-6-7 Final sınavı (%50)

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Yönetmelikte tanımlanan şekliyle, derse devam zorunludur.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

elcin.gok@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Uygulama 12 2 24
Vize Sınavına Hazırlık 2 10 20
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 1 14
Vize Sınavı 2 2 4
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 102

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12
ÖK.153522
ÖK.244
ÖK.333
ÖK.455243
ÖK.55555
ÖK.65525
ÖK.7445
ÖK.84455455