DERS ADI

: DOĞRUSAL CEBİR

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
EED 1008 DOĞRUSAL CEBİR ZORUNLU 3 0 0 4

Dersi Veren Birim

Elektrik - Elektronik Mühendisliği

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF.DR. EMİNE YEŞİM ZORAL

Dersi Alan Birimler

Elektrik - Elektronik Mühendisliği

Dersin Amacı

Dersin amacı, doğrusal cebir teknikleri, ana yöntemler ve temellerini öğretmektir

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Doğrusal cebirin temel kavramlarını kullanabilmeli ve ifade edebilmeli
2   Matris ve vektör işlemlerini gerçekleştirebilmeli
3   Matrislerin Satır basamak biçimini ve rankını çıkarabilmeli
4   Doğrusal cebirsel sistemlerin tutarlığını analiz edebilmeli ve bu sistemlere çözüm bulabilmeli
5   Matrislerin özdeğerlerini ve buna karşılık gelen özvektörleri bulabilmeli
6   Doğrusal cebirsel denklem sistemlerini çözebilmeli

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Matris Cebiri, ekleme, skaler ile çarpma, matrislerin çarpımı, matrisin transpozu
2 Temel Satır İşlemleri, Satır basamak matrisleri, bir matrisi satır basamak matrisine (İng. REM) dönüştürme algoritması
3 Doğrusal cebirsel denklem sistemleri, tutarlı ve tutarsız sistemler, doğrusal cebirsel sistemlerin çözümü için Gauss eleme yöntemi
4 Sonsuz sayıda çözümü olan sistemler, çözümlerin özellikleri
5 Permutasyonlar, çift ve tek permutasyonlar. Kare matrisin determinantı, özellikleri. Matrisin tersinin hesaplanmasının yöntemi. 1. Vize
6 Ek matris, ek matrisin özellikleri, doğrusal cebirsel sistemlerin çözümü içim Cramer kuralı
7 Vektör uzayları, vektör uzayı aksiyomları. Alt-uzaylar, geren kümeler, germe, vektörlerin ve fonksiyonların doğrusal bağımlılığı ve bağımsızlığı
8 Kare matrisin özdeğerleri ve özvektörleri, özdeğer-özvektör problemlerinin çözümü. Öz-uzayların bulunması
9 Eksik ve eksik-olmayan matrisler, matrislerin benzerliği, matrislerin köşegenleştirilmesi
10 İç çarpım, Cauchy-Schwarz eşitsizliği, ortogonal (dik) ve ortonormal (birim-diklikte) vektör kümeleri, Gram-Schmidt dikleştirme prosedürü
11 2. Vize, üç boyutlu uzayda çapraz çarpım, çapraz çarpımın normu
12 Simetrik matris: özellikleri, dik matris ile köşegenleştirme
13 İkinci dereceden formlar, ikinci dereceden formları asal eksende kareler toplamına çevirebilmesi
14 Vektör uzaylarının dönüşümü. Doğrusal dönüşümlerin yapısı. Doğrusal dönüşümlere örnekler: iki boyutlu uzayda yansıtma döndürme

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak: Goode S. W., Differential Equations and Linear Algebra, Prentice Hall, New Jersey, 2002 3,4,5,6. Üniteler
Yardımcı kaynaklar: Piziak R. And Odell P. L., Matrix Theory, Baylor University, Texas, 2007.

Goldberg J. L., Matrix Theory with Applications, McGraw-hill, New York, 1992.

Referanslar:
Diğer ders materyalleri: Prof. Dr. Valery Yakhno'nun ders notlarının PDF dosyaları.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Dersler
Ödevler/Kısa sınavlar
Sınavlar

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ1 1.Vize
2 VZ2 2.Vize
3 ODV Ödev
4 FN Final
5 BNS BNS VZ1 * 0.20 + VZ2 * 0.20 + ODV * 0.20 + FN * 0.40
6 BUT Bütünleme Notu
7 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ1 * 0.20 + VZ2 * 0.20 + ODV * 0.20 + BUT * 0.40


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

2 Ara sınav
Ders saati dışında omline kısa sınavlar/ödevler
1 Final sınavı

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Ders ile ilgili kurallar dersin sayfasında duyurulacaktır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

yesim.zoral@deu.edu.tr
serkan.gunel@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Derslerin başında ilan edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 12 3 36
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 2 26
Vize Sınavına Hazırlık 2 6 12
Final Sınavına Hazırlık 1 12 12
Diğer Kısa Sınavlara Hazırlık 6 1 6
Vize Sınavı 2 2 4
Diğer Kısa Sınav 6 0,5 6
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 104

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13
ÖK.1554
ÖK.2554
ÖK.3554
ÖK.4554
ÖK.5554
ÖK.6554