DERS ADI

: HİDROKİMYASAL MODELLEME

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ÇEV 4751 HİDROKİMYASAL MODELLEME SEÇMELİ 3 0 0 3

Dersi Veren Birim

Çevre Mühendisliği

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DR.ÖĞR.ÜYESİ SEVGİ TOKGÖZ GÜNEŞ

Dersi Alan Birimler

Çevre Mühendisliği

Dersin Amacı

Ders kapsamında, hidrokimyasal model yaklaşımının su arıtımı çalışmalarındaki önem ve gerekliliği, kavramsal model kurulumu, model gerekliliklerinde veri oluşturma, seçilen bir su kompozisyonundaki türlerin ve bu türler üzerinde etkin parametrelerin belirlenmesi, doğal ve yapılandırılmış arıtma sistemlerinde gerçekleşen süreçlerin kütle dengesi prensiplerinde hidrokimyasal model hesaplarının örnek uygulamalarla temel seviyede tanıtılması amaçlanmaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Kavramsal ve hesaplanabilir hidrokimyasal model kurulumunun öneminin anlaşılması
2   Model kullanımında gereksinim, amaç, kurulum ve geliştirme için gerekli temel ilkelerin ve veri organizasyonunun anlaşılması.
3   Tepkime modeli için gerekli baskın süreçleri tanımlama.
4   Su arıtımında temel seviyede PHREEQCI yazılımını kullanmayı öğrenme.
5   Kimyasal termodinamik, matematiksel yaklaşım yöntemleri ve hidrokimyasal model arasındaki bağlantılar ve teorik hesap sınırlarımızın anlaşılması.
6   .

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Hidrokimyasal model yaklaşımı ile su arıtımına giriş: önemi, gerekliliği
2 Kavramsal model kurulumu: sistem parametrelerinin belirlenmesi
3 Model gerekliliklerinde süreç odaklı veri oluşturma: temsili örnekleme, ölçüm ve analiz parametreleri ile tepkime ilişkisi
4 Homojen tepkimeler: türleştirme
5 Türlerin dağılımının hesaplanması
6 Türler üzerinde pH ve redoks şartların etkisi
7 Kimyasal denge, çözünürlük, çökelme tepkimeleri
8 Ardışık karışımlar ve nötralizasyon
9 Tepkime formülasyonu
10 Heterojen tepkimeler: yüzeysel kompleksleşme, iyon değişimi, katı ve gaz fazla tepkimeler.
11 Ara sınav
12 Sorpsiyon modelleri
13 Nötralizasyon tepkime modeli
14 Hidrokimyasal model yaklaşımı ile su arıtımı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

PHREEQC (Version 3)--A Computer Program for Speciation, Batch-Reaction, One-Dimensional Transport, and Inverse Geochemical Calculations http://wwwbrr.cr.usgs.gov/projects/GWC_coupled/phreeqc/index.html
The National Academies Press, 2007, Models in Environmental Regulatory Decision Making
EPA CREM, 2009, Guidance on the Development, Evaluation, and Application of Environmental Models, Council for Regulatory Environmental Modeling U.S. Environmental Protection Agency Washington, DC 20460
P.J. de Moel, J.C. van Dijk, W.G.J. van der Meer, 2015. Aquatic Chemistry for engineers. http://ac4e.omnisys.nl/wp-content/uploads/2015/09/AC4E_Vol_1.pdf
Appelo CAJ, Postma D (2005) Geochemistry, Groundwater and Pollution, 2nd edition-Balkema; Rotterdam
S. E. Manahan, Environmental Chemistry, Lewis Publishers

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Düz anlatım.
Derste uygulama.
Proje tasarım.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 OD Ödev
3 FN Final
4 BNS BNS VZ * 0.30 + OD * 0.20 + FN * 0.50
5 BUT Bütünleme Notu
6 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.30 + OD * 0.20 + BUT * 0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Dersin öğrenme çıktıları sınavlar ve ödev ile değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Ders devamı zorunludur.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Dr. Sevgi TOKGÖZ GÜNEŞ
sevgi.tokgoz@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Dönem başında ilan edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Vize Sınavına Hazırlık 1 5 5
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 1 13
Ödev Hazırlama 2 4 8
Final Sınavına Hazırlık 1 5 5
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
Proje Ödevi 1 4 4
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 78

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17PK.18PK.19PK.20
ÖK.1545
ÖK.244455
ÖK.345455555
ÖK.445455555
ÖK.54545555
ÖK.6