DERS ADI

: KARAR TEORİSİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
QMT 4224 KARAR TEORİSİ SEÇMELİ 3 0 0 5

Dersi Veren Birim

İşletme

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF.DR. SABRİ ERDEM

Dersi Alan Birimler

İşletme

Dersin Amacı

Bu ders, öğrencilere işletmelere yönelik karar verme süreci için temel karar teorisi kavramlarını ve karar verme yaklaşımlarını sunmayı amaçlamaktadır

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Karar teorisi temellerini anlama,
2   Fayda kuramını anlama,
3   Karar vermede kullanılan temel yaklaşımları anlama,
4   Belirsizlik altında karar vermeye yönelik uygulama yapma,
5   Çok kriterli karar verme modellerini uygulama..

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dersin Tanıtımı Karar Verme: Davranışsal Yaklaşım Vaka analizi ve uygulamlar için grup seçimine başlanması
2 Karar Süreci ve Karar Teorisi Vaka çalışmalarının gruplara atanması
3 Karar Teorisi Haftalık Ödev
4 Belirsizlik ve Risk Altında Karar Verme
5 Karar Ağaçları ve Bayezgil Yaklaşım
6 Bilgisayar Uygulamaları Karar Ağaç Yazılımı TreeView in tanıtımı Genel Tekrar ve Gözden Geçirme
7 Amaç Programlama Haftalık Ödev
8 Çok Kriterli Karar Vermede Temel Teknikler Topsis, Electre, Promethe Haftalık Ödev
9 AHP Haftalık Ödev Sunumu
10 ANP
11 Bilgisayar Uygulaması Bilgisayar Lab. Uygulamaları (Expert Choice ve Super Decisin Yazılımları, AHP, ANP, Topsis)
12 Uygulama Sunumları (Vaka Raporlarının Sunumu) Akran Değerlendirmeleri

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Ders Kitabı:
Decision Theory, Principles and Applications, Giovanni Parmigiani, John Wiley and Sons, 2009
Decision by Objectives, Forman and Selly, World Scientific, 2002
Statistics for Business and Economics by Paul NEWBOLD, William L. Carlson and Betty Thorne, 7th Edt., 2010, Prentice-Hall,
2. Tavsiye Edilen Materyaller
Introduction to Management Science, Hillier and Hillier, 2010, Pearson Education.
Introduction to Operations Research, by Hillier & Hillier, Lieberman, McGraw-Hill 2000 and later
Introduction to Management Science 7th Ed. By Bernard W. Taylor III, Pearson Education
Operations Research an Introduction, 9th Edition by Hamdy A. TAHA
Sayısal Yöntemler: Yönetsel Yaklaşım by Ş. GÜMÜŞOĞLU, H. TÜTEK, 2008-2010, Beta Yayıncılık
3. Ders Sunumları (yardımcı ders materyali olarak):
Ders kitabının tamamlayıcı materyali.
4. Yazılımlar (bölümlerin ihtiyaçlarına göre değişebilir): TreeView ve Solver eklentisine sahip Elektronik Tablolama yazılımı
5. Hesap Makinesi

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Dersler
Ders anlatımı yüksek derecede etkileşimlidir ve formatı doğrudandır. Öğretim üyesi öğrencileri ortaya çıkan sorulara yanıt vermeye yönlendirir ve tartışılan konulardaki görüşlerini sunmalarını ister. Dersler, kavramanın ek açıklamalar ve örneklerle önemli ölçüde pekiştirildiği bir ortamda temel optimizasyon kavramların ve tekniklerin aktarımına yöneliktir. Yoğun bir matematikten ziyade işletme uygulamaları üzerinde durulacaktır.

2. Gözden Geçirme Oturumları ve Sınıf Tartışmaları
Gözden geçirme oturumları öğretim üyesi tarafından her hafta dersin son saatinde gerçekleştirilecektir. Sınıf içi ödevler ve ev ödevleri bu oturumlarda çözülecek problemlerin temelini oluşturacaktır. Öğrencilerin sınıf tartışmalarına katılımı önemli ölçüde teşvik edilecektir.

3. Bilgisayar Uygulamaları
Laboratuar uygulamalarında, eniyileme modelleri kurabilmek amacıyla bir karar ağacı eklentisini içeren elektronik tablolama ve bir çok kriterli karar verme paket programı tanıtılacaktır. Bu yazılımların kullanımına ilişkin bilgiler, optimizasyon problemleriyle ilişkilendirilen sınıf içindeki uygulamalar ve kitap kullanılarak sağlanacaktır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 ODV ÖDEV PROJE
3 SUN SUNUM
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.20 + ODV * 0.60 + SUN * 0.20


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

1. Ev Ödevler(%20), Lab Ödevleri (%20) ve Katılım

Sık sık ev ödevleri verilecektir. Öğrencinin bu problemler üzerinde çalışması ve bunları anlaması, dersi başarıyla tamamlayabilmesi için şarttır. Öğrencilerin tüm ev ödevi problemlerine sınavlar için bir hazırlık aracı olarak çalışmaları ileri derecede önerilmektedir.

Ev ödevlerini tamamlayarak, her öğrenci analitik becerilerini geliştirecek ve aynı zamanda veri girişi ve analizi için çözücü eklentili bir elektronik tablolama aracı ve/veya bir çözücü paket programı üzerinde yetkinliğini artıracaktır. Her öğrenci, sınıf tartışmalarına ve sınıf içi ödevlere aktif şekilde katılarak iletişim ve analitik becerilerini orta düzey optimizasyon kavramları ve işletme uygulamaları üzerinden geliştirecektir.


2. Vaka Analizi (%30) ve İşletme Uygulamaları (%30)

Vaka çalışmaları ve gerçek hayat uygulamaları öğrencilerin gerçek durumlara yönelik analiz ve model kurma becerilerini gerçekleştirmesi ve çözüm geliştirmesi için çok iyi bir fırsat sunacaktır. Vaka analizi için üç kişilik gruplar oluşturulmalıdır. Grup büyüklüğünden her türlü sapma öğretim üyesinin onayını gerektirir. Vakalar dönem başında öğretim üyesi tarafından her gruba atanacaktır. Konular, üretim veya hizmet odaklı bir işletmenin, devletin ya da kar amacı gütmeyen bir kuruluşun yönetiminde karşılaşılan problemler için bir optimizasyon probleminin analizine yönelik olacaktır.

Vaka analizinin raporları son hafta dersinin başlamasından önce hem çıktı hem de ders, bölümadı ve grupadı olarak adlandırılmış dijital bir kopya (örneğin, YöneylemAraştırması_İşletme_Grup1) olarak öğretim üyesine teslim edilecektir. Her vaka raporu Microsoft Word ve/veya Excel kullanılarak yazılacak ve şunları içerecektir: (i) vakanın başlığını ve yazarların tam adlarını içeren bir başlık sayfası, (ii) ikinci sayfadan başlayacak şekilde raporun ana kısmı, (iii) rapor ekleri.

Değerlendirme Kriteri

1. Sınavlarda her bölümden bir ana konu yer alacaktır. Her bir konuya ilişkin bir ya da daha fazla soru sorulacaktır. Öğrencilerin genel başarı durumlarına ve öğretim üyesinin inisiyatifine bağlı olarak, notların dönüşümünde çan-eğrisi hesaplamaları kullanılabilir. Bu durumda, öğrencinin çan eğrisi hesaplamalarına katılabilmeleri için final sınavından en az 10 puan almaları gerekmektedir. Eğer bir sınav sorusu yanıtsız bırakılmışsa o sorunun değeri sınav sonucundan çıkarılacaktır. Yalnızca yanıt verilmişse (bu yanıta nasıl ulaşıldığını gösteren hesaplamalar yoksa) soru değerinin %25 i ile puanlandırılacaktır.

2. Öğrenci katılımından elde edilecek puan, (i) derslere katılım durumuna, (ii) öğrencinin ders esnasında öğretim üyesi tarafından sorulan sorulara verdiği yanıtların kalitesine ve (iii) olumlu bir öğrenim ortamının yaratılması için öğrencinin sağladığı katkıya bağlı olacaktır.

3. İki not arasındaki sınırda olan notlar için iyi bir katılım, notunuzu bir üst düzeye taşıyacaktır.

4. Vaka analizi bir işbirliği çabası gerektirir. Her grup üyesinin grup çalışmasına yaklaşık olarak eşit katkı sağlamasını garantilemek grubun sorumluluğundadır. Vakalar, öğretim üyesi ve grup üyeleri tarafından notlandırılacaktır. Grubun her üyesinin dönem sonunda kendisinin ve diğer grup üyelerinin katkısını değerlendirmesi istenecektir. Dersin son haftasında bir akran değerlendirme formu temin edilecektir.

5. Vaka raporları, konunun açık şekilde anlaşılmış olması, ele alış ve tartışmanın özgünlüğü, sonuçların doğruluğu, rapor içeriğinin kapsamlılığı ve analizin derinliği, netlik ve organizasyon, format, noktalama, gramer gibi sunum mekanikleri ve görsellerin kaliteleri üzerinden değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70'ine katılım zorunludur.
2. Her türlü intihal girişimi ve fiili disiplin cezası ile sonuçlanır..
3. Derse katılmamış olmak ev ödevinin geç teslim edilmesi için geçerli bir mazeret olarak değerlendirilmeyecektir.
4. Geciken vaka raporlarında gecikilen her gün için bir harf notuna denk puan düşüşü olacaktır.
5. Öğrencilerin bu ders için kendi hesap makinelerinin olması gerekmektedir. Sınavlar sırasında hesap makinesi değişimine izin verilmeyecektir. Cep telefonları sınav esnasında hesap makinesi olarak kullanılamayacaktır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

sabri.erdem@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

TBA

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 10 3 30
Uygulama 2 3 6
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 8 1 8
Vize Sınavına Hazırlık 0 0 0
Final Sınavına Hazırlık 0 0 0
Sunum Hazırlama 2 5 10
Ödev Hazırlama 2 20 40
Ödev Hazırlama 6 5 30
Diğer Kısa Sınavlara Hazırlık 0 0 0
Final Sınavı 0 0 0
Vize Sınavı 0 0 0
Diğer Kısa Sınav 0 0 0
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 124

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.111214223
ÖK.21111322
ÖK.311224223
ÖK.411235153422
ÖK.51153515323