DERS ADI

: Ortadoğu Arap Lehçelerinden Örnekler (ARP)

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
İLS 4166 Ortadoğu Arap Lehçelerinden Örnekler (ARP) SEÇMELİ 2 0 0 5

Dersi Veren Birim

İlahiyat

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ.DR. SENEM CEYLAN

Dersi Alan Birimler

İlahiyat
İlahiyat (İ.Ö)

Dersin Amacı

Öğrencinin genelde Ortadoğu Arap lehçeleri özelde Ürdün lehçesi olmak üzere Osmanlı Türkçesinden taşıdığı izleri tespit etmek; kelime türetilirken, (özellikle fiil çekimlerinde) kolaylık olsun diye getirilen ekleri tespit etmek ve bunlara dair örnekler sunmak.
Arap dünyasında, resmî yazı ve yazışmaların dışında, yaygın olarak kullanılan halk dili (el-`Âmmiyye) ne dair kelime örneklerini yazılı ve sözlü olarak göstermek ve bu yaygın halk dilini kullananlarla sözlü iletişim kurabilmek için sadece yazı dili (el-Fushâ) ni öğrenmenin yeterli olmadığını fark ettirmek.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Öğrenci dersin sonucunda, konuşma dilinde; isim, fiil ve harf olmak üzere kelimelere eklenen ekleri uygulamalı olarak görecektir. Örnek: Biliyorum, tanıyorum anlamında a`rifu yerine be`rif denmesi;
2   Olumsuz anlam kastedildiğinde lâ a`rifu yerine kelimenin sonuna şin eki getirmek suretiyle be`rifiş denilmesi;
3   Peltek se nin te ile telâffuz edilmesi. Örnek: selâsete `aşere derken telâtete `aşer şeklinde telâffuz etmek gibi seslerdeki değişimleri;
4   Biz anlamında kullanılan nahnu yerine ihnâ denilmesi gibi kelimelerin bazen yarısının değişmesini öğrenecektir
5   Her hangi bir vesîleyle Arap(lar)la muhâtab olduğu zaman "benim öğrendiğim Arapça bunlardan ayrı bir dil" diyecek kadar şaşırmayacaktır.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Arap Dilinde Fiil; Önemli fiil çekim tablosu biddi + fiil, biddi + isim. Örnek: bidduhu yuktub; bidduhu l-kitab
2 lâzım + fiil. Örnek: lâzım yektub
3 Etken yapı. Örnek: mâzîde: ketebe ; müzâri`de: bektub
4 Edilgen yapı. Örnek: mâzîde: el-kitâb kâne binketib; müzâri`de: el-kitab ambinketib
5 İsm-i fâil: isim olarak, fiil olarak ve sıfat olarak kullanımı. Örnek: mitekkid ; ism-i mef`ûl
6 mümkin + fiil. Örnek: mümkin yerûh ; mümkin tırûh
7 El-mefrûd + fiil. Örnek: el-mefrud yerûh
8 Ara sınav
9 Mastar; isim olarak ve fiilimsi olarak
10 İkil, çoğul ve çoğul türleri
11 Ülkeler ve ırkların Arapça ifade edilişi
12 Ürdün ve Filistin de konuşma dilinde en sık kullanılan fiiller ve kelimeler ve bunlarla ilgili örnek cümleler
13 Aksâm-ı seb`a (yedi kısım fiile) ya göre en sık kullanılan fiillerin çekimleri ve bunlara eklenen harfler
14 Mezîd fiillerin `Âmmicede kullanılan eklerle birlikte çekimleri.
15 Yarıyıl Sonu Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Muhtelif Arap ülkelerinin yazılı ve görsel medyasından alınmış en yeni târîhli metinler ve materyaller.
2. Fridrik E. Tiedemann, The 101 Most Used Verbs in Spoken Arabic: Jordan and Palestine, Amman 2005.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders anlatımı

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 +FN * 0.60
4 BUT Bütünleme
5 BBN BütSonu BaşarıNotu VZ * 0.40 +BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav ve yarıyıl sonu sınavı ile dersteki performansına göre değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

uzeyir.tuna@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

serbest

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Vize Sınavına Hazırlık 1 15 15
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 4 52
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 117

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.11
ÖK.21
ÖK.31
ÖK.41
ÖK.51