DERS ADI

: İşari Tefsir Metinleri

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
İLS 4141 İşari Tefsir Metinleri SEÇMELİ 2 0 0 6

Dersi Veren Birim

İlahiyat

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF.DR. MUAMMER ERBAŞ

Dersi Alan Birimler

İlahiyat
İlahiyat (İ.Ö)

Dersin Amacı

Tefsir tarihinin önemli bir kısmını teşkil eden zengin s fî yorumun kıvranılması, metinlerinin bilinmesi ilahiyat alanının önemli bir kazancı olduğunun anlaşılması gerekir. Öğrencinin nakil ve dirayetin dışında sezgiye dayanan, biraz daha bağımsız tefsir türünü öğrenmekle görüş ufku gelişir, genişler. Aktif hayatın içinde daha geniş alanlarda yaşayan s fîlerin yorumlarını tanımakla pratik hayatla ilgiler kurmayı denemiş olur. Tasavvuf ve felsefe yakınlığından yaralanarak Kur an ayetlerinin farklı boyutlarını kavrar. Kur an ın dış anlamına aykırı olmayan lafzî anlamlarının dışındaki yorumları öğrenmiş olur. Modern dönemdeki Kur an ın s fî yorumcuları, yorum yöntemleri, ilkeleri ve yorum türleri kavranmış olur.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Erken dönemden başlamış olan s fî yorumu anlatma ve kavratma
2   Erken zamanlardaki s fî yorumları anlama ve değerlendirmedeki temel ilkeleri kavratma,
3   Tasavvufun başlangıç döneminde Kur'ân'ı anlama ve yorumlamada karşılaşılan sorunları ve bunlara yönelik çözüm önerilerini analiz yapabilme becerisi kazanma,
4   Tasavvuf anlayışıyla yazılan tefsirlerle diğer tefsirler arasındaki yöntem ve içerik farklılıklarını ayırt etme bilinci kazandırama,
5   Klasik tefsirlerin içerik ve yöntemlerini, sufî tefsir ve yorumlarıyla karşılaştırma becerisini kazandırmaktır.
6   Modern zamanlarda yazılan sufî tefsirlerle klasik dönemde yazılan tefsirlerin karşılaştırmasını yapabilme yetisini kazanır.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Sufî Tefsir kavramının anlamı ve Tasavvuf,
2 Sufî Tefsirin ortaya çıkışını hazırlayan sebepler
3 İlk dönem S fî tefsir örnekleri: Tüsteriden
4 Ekolün kurucuları, yöntem ve amaçları,
5 Sülemî Tefsirinden seçilmiş Metinler,
6 İşârî tefsirin kabul görme sorunu,
7 İşârî tefsir ekolünün olumlu ve olumsuz yönleri,
8 İşârî Tefsirin sistemleşmesi, ,
9 İşârî Tefsirin gelişmesi ve önemli temsilcileri,
10 Lataifü l- işarat seçilmiş metinler,
11 Bahru l-Medîd den Seçilmiş metinler
12 Osmanlı devrinde işârî tefsir: Buresevî den seçme metinler,
13 S fî tefsirde yorumlama sorunları,
14 Ödevlerin değerlendirilmesi
15 Final

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1- Cerahoğlu, İsmail, Tefsir Tarihi, I-II, Ankara, 1988,
2- ez-Zehebî, Muhammed Huesyin, et-Tefsir ve l-Müfessir n, I-IIKahire, 1976;
3- Muhammed Sehl b. Abdullah et-Tüsterî, Tefsîrü Tüsterî, Beyrut, 2007,
4- Ma rife, Muhammed Hâdî, et-Tefsir ve l-Müfessir n, fî Sevbihi l Gaşîb, I-II, Meşhed, 1997;
5- Ebu Abdurrahman Muhammed b. Hüseyin es-Sülemî, Tefsîrü s-Sülemî, Beyrut, 2001,
6- Abdulkerim b. Havâzin b. Abdülmelik el-Kuşeyrî, Letâifü l-İşârât,
7- Ebu lAbbasa Ahmed b. Muhammed İbnu Acîbe, El-Bahru l-Medîd Fî Tefsîri l-Kur ani l-Mecîd, Beyrut, 2005,
8- Ateş, Süleyman, Sülemî ve Tasavvufî Tefsiri, İstanbul, 1969,
9- Ay, Mahmut, Kur an ın Tasavvufî Yorumu, İbn Acîbe nin el-Bahru l-Medid Adlı Tefsiri, İstanbul, 2011,
10- Ateş, Süleyman, İşârî Tefsir Okulu, Ankara, 1974
11-İsmail Hakkı Bursevî, Ruhu l-Beyân, İstanbul, 1306,
12-Muhsin Demirci, Tefsir Tarihi, İstanbul, 2010.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Metin okuma, açıklama, soru vecevap.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 +FN * 0.60
4 BUT Bütünleme
5 BBN BütSonu BaşarıNotu VZ * 0.40 +BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav, yarıyıl çalışması ve yarıyıl sonu sınavı performansına göre değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

huseyin.yasar@deu.edu.tr /dr_hyasar@hotmail.com

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Cuma 15:00 17:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 6 84
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Vize Sınavı 1 4 4
Final Sınavı 1 4 4
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 150

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.11
ÖK.21
ÖK.31
ÖK.41
ÖK.51
ÖK.61