DERS ADI

: Halk İnançları

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
İLS 4085 Halk İnançları SEÇMELİ 2 0 0 6

Dersi Veren Birim

İlahiyat

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF.DR. ALİ İHSAN YİTİK

Dersi Alan Birimler

İlahiyat
İlahiyat (İ.Ö)

Dersin Amacı

Halk dindarlığının yaşanan örneklerinden yola çıkarak öğrencilere teorik öğretiler ile uygulamalar arasındaki farkı kavratmaktır. Bunun psiko-sosyal temelleri hakkında bilgi vermek ve bu sayede öğrencinin dindar halkla sağlıklı iletişim kurmasına katkı sağlamaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Halk arasında yaygın olan uygulamalar ile teorik öğreti arasındaki farkı kavrar
2   Geleneksel uygulamaların halk arasında yoğun biçimde kabul görmesinin psiko-sosyal nedenlerini öğrenir.
3   Halk ile nasıl iletişim kurulması gerektiği konusunda bilgi sahibi olur
4   Dinsel inanç ve uygulamalar ile halk inanışları arasındaki yakın ilişki ve etkileşimi kavrar.
5   Hicaz bölgesi halk inanç ve uygulamalarına karşı Hz. Peygamberin tutumu hakkında bilgi sahibi olur

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Halk İnançlarının Tanımı ve Kapsamı
2 Hz. Peygamberin Dönemin Halk İnançlarına Karşı Tutumu
3 İnsan Hayatının Geçiş Dönemleriyle İlgili İnançlar: Doğum
4 İnsan Hayatının Geçiş Dönemleriyle İlgili İnançlar: Evlilik
5 İnsan Hayatının Geçiş Dönemleriyle İlgili İnançlar: Ölüm
6 Evren ve Tabiatla İlgili İnançlar
7 Uğur ve Uğursuzluğa Dair İnançlar
8 Ara Sınav
9 Yatır ve Türbe Ziyaretleri
10 Cinlerle İlgili İnançlar
11 Sihir ve Büyü
12 Falcılık
13 Tabiat Kültleri: Ağaç, Dağ ve Taş Kültleri
14 Tabiat Kültleri: Gök, Su ve Ateş Kültü
15 Yarıyıl Sonu Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1) Ekrem SARIKÇIOĞLU, Din Fenomenolojisi, Isparta, 2002. (s. 14- 82).
2) Pertev Naili BORATAV, 100 Soruda Türk Folkloru, istanbul, 1984, (s. 7-27; 101-129; 143-189).
3) Sedat Veyis ÖRNEK, Türk Halkbilimi, Ankara, 1995.
4) Ali ÇELİK, İslam ın Kabul veya Reddettiği Halk İnançları, İstanbul, 1995, (s. 129-240).
5) Yaşar KALAFAT, İslamiyet ve Türk Halk İnançları, Ankara, 1996.
6) Cağfer KARADAŞ, Büyü ve Din: İslami Nokta-i Nazardan Bir Değerlendirme , Usul,I, İslami Araştırmalar Dergisi, Ocak-Haziran 2004, s. 111-135.
7) Özkul ÇOBANOĞLU, Türk Halk Kültüründe Memoratlar ve Halk İnançları, Ankara, 2003.
8) İsmail Lütfü ÇAKAN, Hurafeler ve Batıl İnançlar, İstanbul, 1981.
9) İsmet Zeki EYÜBOĞLU, Anadolu İnançları, İstanbul, 1987.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders anlatımı, tartışma

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 +FN * 0.60
4 BUT Bütünleme
5 BBN BütSonu BaşarıNotu VZ * 0.40 +BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

ali.yitik@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

serbest

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 10 130
Vize Sınavı 1 3 3
Final Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 162

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.11
ÖK.21
ÖK.31
ÖK.41
ÖK.51