DERS ADI

: Cahiliye Dönemi Şiir Tahlilleri (ARP)

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
İLS 4067 Cahiliye Dönemi Şiir Tahlilleri (ARP) SEÇMELİ 2 0 0 6

Dersi Veren Birim

İlahiyat

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ.DR. SENEM CEYLAN

Dersi Alan Birimler

İlahiyat
İlahiyat (İ.Ö)

Dersin Amacı

Öğrencinin câhiliyye Arap şiirini, şâirlerini, kabîlelerindeki etkilerini, Kur ân ve hadîsi anlamadaki (istişhâd edilmesi/örnek verilmesi açısından) yeri ve önemi hakkında genel bilgi sahibi olmasını; meşhûr şâirleri ve dîvânlarını tanımasını ve bunlar hakkında bilgi edinmesini sağlamak.
Öğrencinin Arap şiirini tanıması, anlaması ve tahlîl etmesi/yorumlamasını sağlamak. Öğrenciye câhiliyye Arap şiirinin, Kur ân ve Hadîs başta olmak üzere Arapça dil bilgisinin anlaşılmasındaki yeri ve önemini kavratabilmek.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Öğrenci dersin sonucunda, Eski Arap toplumunda şiir ile beraber şiirin o toplumdaki yeri ve önemi
2   Eski Arap şiirinin intikâli ve güvenilirliği
3   Eski Arap şiirinin şekil ve muhtevası hakkında ana hatlarıyla bilgi elde eder
4   Meşhûr câhiliye şâirleri, dîvânları, dîvânlarında işledikleri konular ve şiirdeki üslupları hakkında birikim elde eder
5   Yine öğrenci, bu dersin sonunda; sarf, nahiv ve belâğat kitaplarında (konulara örnek verilirken) genelde şiirden özelde ise câhiliye şiirinden ne ölçüde istifâde edildiğini fark edecektir

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Eski/câhiliyye Arap şiirine genel bir bakış
2 Eski Arap toplumunda şiir/şiirin eski Arap toplumundaki yeri ve önemi
3 İklim ve ırk-Şiirin başlangıçları ve ilkel biçimler
4 Şâir ve kâhin; kadın şâirler
5 Şiiri tevîk eden unsurlar ve edebî merkezler
6 Eski Arap şiirinin intikâli ve güvenilirliği
7 Rivâyet ve râvîler
8 Ara sınav
9 Eski Arap şiirinin intikâlini sağlayan ilk eserler
10 Eski şiirin dili
11 Eski şiirin güvenilirliği
12 Şekil ve muhtevâ
13 Vezin ve nazım şekilleri
14 Arûz, nazmın yapısı, kasîd, recez ve recezin gelişmesi, kasîd ve kasîde; İlhâmı teşvik eden etkenler.
15 yarı yıl sonu sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Muhtelif Arap Edebiyatı Tarihi eserlerinden derlenmiş yazı ve metinler. Câhiliye şiir dîvânları
2. Nihat M. Çetin, Eski Arap Şiiri, İstanbul 1973.
3. Abdurrahman Fehmî, Medresetü l-Arap, (İslam Medeniyeti Tarihi, sadeleştiren: Hüseyin Elmalı), İstanbul 1304/1888; Akademi Yayınları, İzmir 2005.
4. Mehmed Mehmî, Tarih-i Edebiyât-ı Arabiyye, İstanbul 1332/1917.
Yardımcı kaynaklar:
1. C. Zeydan, Târîhu Temeddüni l-Arabî (Medeniyet-i İslâmiye Tarihi, trc: Zeki Meğamiz), İstanbul 1328/1910; İletişim yayınları, İstanbul 2009.
2. Cl. Huart, Litterature Arabe (Arap ve Arap Dilinde İslâm Edebiyatı, trc: Cemal Sezgin), Ankara trs.
3. Nâsırüddîn el-Esed, Masâdiru Şi`ri l-Câhilî ve Kıymetuha't-Târîhî, Dâru l-Cîl, Beyrut 1988.
Referanslar:
1. el-Muallakâtü s-Seb`a - Yedi Askı, trc. Şerafedddin Yaltkaya, İstanbul 1943.
2. İbn Kuteybe, Kitâbu ş-Şi`r ve ş-Şu`arâ, nşr. Ahmed Muhammed Şâkir, Kâhire 1364/1369.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders anlatımı

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 +FN * 0.60
4 BUT Bütünleme
5 BBN BütSonu BaşarıNotu VZ * 0.40 +BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav ve yarıyıl sonu sınavı ile dersteki performansına göre değerlendirilir

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

uzeyir.tuna@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

serbest

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Final Sınavına Hazırlık 13 5 65
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 2 10 20
Vize Sınavına Hazırlık 2 20 40
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 155

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.11
ÖK.21
ÖK.31
ÖK.41
ÖK.51