DERS ADI

: Kelam İlminde Çağdaş Yaklaşımlar

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
İLS 4049 Kelam İlminde Çağdaş Yaklaşımlar SEÇMELİ 2 0 0 6

Dersi Veren Birim

İlahiyat

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ.DR. MURAT MEMİŞ

Dersi Alan Birimler

İlahiyat
İlahiyat (İ.Ö)

Dersin Amacı

Düşünce tarihinde modern dönemin başlamasıyla birlikte, son yüz elli yılda İslâm dünyasında kendini hissettiren yenilenme ihtiyaçlarının Kelâm ilmi özelindeki yansımalarını görmek bu dersin temel amacıdır. Bu bağlamda hem metodolojide hem de sistematik Kelâm konularında meydana gelen değişmeleri klasik dönemle karşılaştırılarak değerlendirmeyi de içermektedir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   İslâm Kelâmının modern dönemde karşılaştığı temel problemleri öğrenir;
2   Klasik dönem ile modern dönem Kelâm metodolojileri arasında karşılaştırma yapma imkanı kazanır;
3   Modern dönemde Kelâm ilmini ilgilendiren yeni görüşleri kavrar.
4   Bunların klasik dönemdeki karşılıklarını kavrar;
5   Modern dönemde oluşan Kelâm ilminin temel yönelimlerini öğrenir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Yakın Dönemde Kelâm İlmini Etkileyen Gelişmeler
2 Yenilik Düşüncesinin Oluşumu
3 Kelâmı İlgilendiren Yeni Konular: İnsan Hakları
4 Kelâmı İlgilendiren Yeni Konular: Kadın Hakları
5 Kelâmı İlgilendiren Yeni Konular: Ateizm Tartışmaları
6 Kelâmı İlgilendiren Yeni Konular: Diğer Dinlerle Mukayese
7 Kelâmı İlgilendiren Yeni Konular: Din-Bilim İlişkisi
8 Ara Sınav
9 Kelâmı İlgilendiren Yeni Konular: Tarihselci Yaklaşım
10 Klasik Kelam Konularına Yeni Yaklaşımlar: Sünnetin Epistemik Değeri
11 Klasik Kelam Konularına Yeni Yaklaşımlar: Mucize
12 Klasik Kelam Konularına Yeni Yaklaşımlar: Şefaat
13 Klasik Kelam Konularına Yeni Yaklaşımlar: Kadere İman
14 Kelam-Felsefe İlişkisi: Kelamcıların Değişen Söylem Biçimi
15 Yarıyıl Sonu Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Halit Çalış, "İslam ve İnsan Hakları: Ödev Öncelikli Toplum Modeli", İnsan Hakları ve Din, 15-17 Mayıs 2009, 2010, ss. 71-85.
2. Mehmet Aydın, "Ateizm ve Çıkmazları", Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 1981.
3. Yener Öztürk, İslâm İnancı Etrafında Yerli Yorumlar, İstanbul 2008.
4. Halil İbrahim Bulut, "Mucizenin İmkân ve Delâleti Konusunda İleri Sürülen İtirazlar", Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 4 (2001).
5. M. Zeki İşcan, "Bazı İslâm Modernistlerine Göre Kadın Hakları", EKEV Akademi Dergisi, 2001.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders anlatımı

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 +FN * 0.60
4 BUT Bütünleme
5 BBN BütSonu BaşarıNotu VZ * 0.40 +BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav ve yarıyıl sonu sınavı ile dersteki performansına göre değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

murat.memis@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Serbest

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 7 91
Vize Sınavına Hazırlık 1 15 15
Final Sınavına Hazırlık 1 15 15
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 151

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.11
ÖK.21
ÖK.31
ÖK.41
ÖK.51