DERS ADI

: Kur'an Tarihi Problemleri (ARP)

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
İLS 4019 Kur'an Tarihi Problemleri (ARP) SEÇMELİ 2 0 0 6

Dersi Veren Birim

İlahiyat

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF.DR. MUAMMER ERBAŞ

Dersi Alan Birimler

İlahiyat
İlahiyat (İ.Ö)

Dersin Amacı

Kur an Tarihindeki problemlerin daha net ve somut bir şekilde ortaya konulması.
Kur an Tarihindeki Problemlerle ilgili hususların derinliğine incelenmesi.
Meselenin ilk kaynaklarda nasıl yer aldığının tespit edilmesi.
Sorunların objektif bir bakış açısıyla değerlendirilmeye çalışılması.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Konuyla ilgilenenler Kur an metninin oluşum safhalarını daha net bir şekilde göreceklerdir.
2   Bu süreçte meydana gelen olayları daha somut bir şekilde öğreneceklerdir
3   Zihinlerindeki problemlerle ilgili tüm detayları ve çözüm yollarını algılayacaklardır.
4   Konuyu daha iyi kritize edeceklerdir.
5   Problemlerin çıkış nedenlerini kavrayacaklardır.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 İlk yazılı vahiy metinleri
2 Hz. Ömer in Müslüman olması hadisesi
3 Mekke dönemi vahiy katipliği müessesesi
4 Mekke döneminde vahiy yazanlar
5 Mekke döneminde yazılan metinlerin muhafazası
6 Batılı alimlerin Mekke dönemiyle ilgili itirazları
7 Vahiylerin Mekke'den Medine'ye nakli
8 Ara Sınav
9 Medine döneminde vahiy katipliği müessesesi
10 Medine döneminde vahiy yazanlar
11 Vahiylerin yazımında katiplerinin yanıldığı iddiası
12 Arza meselesi
13 İki şahitlik sorunu
14 Recm ayeti sorunu ve Kur an ın tahrifi meselesi
15 Yarıyıl Sonu Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Keskioğlu, Osman, Kur'an tarihi ve Kur'an hakkında ansiklopedik bilgiler, İstanbul t.y.
Zerkânî, Muhammed Abdülazîm (ö. 1122/1710), Menâhilu l-'İrfân fî Ulûmi l-Kur'ân, (thk. Ahmed Şemsuddîn), I-II, Beyrut 1409/1988.
Zerkeşî, Bedruddîn Muhammed b. Abdillah (ö. 794/1391), el-Burhân fî Ulûmi l-Kur'ân, (thk. Muhammed Ebu'l-Fazl İbrâhîm), Beyrut 1391/1972.
Abdussabûr Şâhîn, Târîhu l-Kur'ân, yy. 1414/1994.
Selahattin Sönmezsoy, Kur'ân ve Oryantalistler, Ankara 1988.
Hayrettin Öztürk, Kur'an'ın Yazılması ve Toplanması, Samsun 1999.
Hayrettin, Öztürk, Kur'an-ı Kerim in Kıraatinde 7 Harf Meselesi, Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi II (2002), sy. 3. (http://www.dinbilimleri.com/dergi/cilt2/sayi3/makale/yediharf.pdf).
Ömer Özsoy, Kur'an ın Metinleşme Tarihi, Bir Giriş Denemesi, Ankara 2002

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders anlatımı

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 +FN * 0.60
4 BUT Bütünleme
5 BBN BütSonu BaşarıNotu VZ * 0.40 +BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

--------

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav ve yarıyıl sonu sınavı ile dersteki performansına göre değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

------

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

ziya.sen@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 6 78
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 138

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.11
ÖK.21
ÖK.31
ÖK.41
ÖK.51