DERS ADI

: İslam Dünyasında Türbeler II

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
İLS 3262 İslam Dünyasında Türbeler II SEÇMELİ 2 0 0 2

Dersi Veren Birim

İlahiyat

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DR.ÖĞR.ÜYESİ SEYFULLAH PALALI

Dersi Alan Birimler

İlahiyat
İlahiyat (İ.Ö)

Dersin Amacı

Anadolu da ilk türbelerin ortaya çıkışını ve tarihsel referanslarını inceleyerek Selçuklular, Beylikler ve Osmanlılar döneminde Türkiye topraklarında inşa edilen meşhur türbelerin tanıtılması ve dinî-toplumsal fonksiyonları bakımından bu yapıların Türk-İslâm tarihindeki yerinin irdelenmesi amaçlanmaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Öğrenci, Anadolu daki türbe mimarîsinin başlangıcını ve tarihsel referanslarını öğrenir.
2   Anadolu Selçuklu, Beylikler ve Osmanlı türbelerinin standart form ve fonksiyonları tanır.
3   Türk Türbe mimarîsindeki mumya geleneği hakkında bilgi sahibi olur.
4   Bu türbelerin İslâm türbe mimarîsindeki yerini öğrenerek belirgin ilişkileri açıklar.
5   Türbelerin dinî-toplumsal hayattaki önemini ve tarihsel fonksiyonlarını kavrar.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Derse Giriş: Tarihî-Coğrafî Sınırlar ve Temel terimler
2 Anadolu da Türbe Mimarîsinin Başlangıcı
3 A. Selçuklu Türbeleri: Form ve Fonksiyon
4 A. Selçuklu Türbelerinde Cenazelik Katı ve Mumya Geleneği
5 Mumyasını Koruyan A. Selçuklu Türbeleri
6 Aynı Konun Devamı
7 Beylikler Döneminde Türbeler
8 Ara Sınav.
9 Osmanlı Türbeleri: Form ve Fonksiyon
10 Bursa Yeşil Türbe: Mimarî Tasarım ve Dekorasyon
11 Bursa Muradiye Türbeleri
12 Kanunî Türbesi, Hürrem Sultan Türbesi, M. Sinan Türbesi
13 17. Yy. ve Sonrası Osmanlı Türbeleri: Batılılaşma
14 Genel Tekrar ve türbelerin dinî-toplumsal fonksiyonları

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Multi-authered, İslâm Dünyasında Mezarlıklar ve Defin Gelenekleri I-II, TTK, Ankara, 1996.
Hakkı Önkal, Anadolu Selçuklu Türbeleri, Ankara, 1996.
Hakkı Önkal, Osmanlı Hanedan Türbeleri, Ankara, 1992.
Oktay Aslanapa, Türk Sanatı, İstanbul 1989.
Suut Kemal Yetkin, İslam Sanatı Tarihi, Ankara, 1954.
Suut Kemal Yetkin, İslam Mimarisi, Ankara, 1965.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Görsel Materyal (resim, video) Eşliğinde Ders Anlatımı.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 +FN * 0.60
4 BUT Bütünleme
5 BBN BütSonu BaşarıNotu VZ * 0.40 +BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav ve yarıyıl sonu sınavına göre değerlendirilir

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

s.palali@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Serbest

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 1 13
Vize Sınavına Hazırlık 1 5 5
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 56

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.11
ÖK.21
ÖK.31
ÖK.41
ÖK.51