DERS ADI

: İlk Mushaflar (ARP)

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
İLS 3260 İlk Mushaflar (ARP) SEÇMELİ 2 0 0 2

Dersi Veren Birim

İlahiyat

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF.DR. MUAMMER ERBAŞ

Dersi Alan Birimler

İlahiyat
İlahiyat (İ.Ö)

Dersin Amacı

Hz. Peygamber döneminde Kur an ın şahsi dokumanlar olarak bir araya getirilmesi.
Bunların Hz. Osman dönemindeki durumu.
Şahsi Mushafların diğer Mushaflardan farkı.
Bunların Kur an tefsirindeki etkisi gibi konularda öğrenciye kazanım sağlanması.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Konuyla ilgilenenler Kur an metninin oluşum safhasında meydana gelen hadiseleri daha net bir şekilde göreceklerdir.
2   Bu süreçte meydana gelen olayları daha somut bir şekilde öğreneceklerdir.
3   Zihinlerindeki problemlerle ilgili tüm detayları ve çözüm yollarını algılayacaklardır.
4   Konuyu daha iyi kritize edeceklerdir.
5   Mushaflar arasında şayet varsa farklılıkları kavrayacaklardır.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Hz. Osman dönemi
2 İstinsah Kavramı nın lügat ve Terim Anlamları
3 Hz. Osman'ın Kur'an'la İlgili Yaptığı Faaliyetler
4 Mushafların Çoğaltılmasının Gerekçeleri
5 İstinsah Heyetinde Görev Alanlar
6 Çoğaltılan Mushafların Sayısı ve Gönderildiği Yerler
7 Çoğaltma/Neşir İşine Karşı Takınılan Tavır
8 Ara Sınav
9 Çoğaltılan Mushafların Âkıbeti
10 Kıraatlerin Bire İndirgenmesi
11 Özel Mushaflar
12 İbn Mesûd'un Mushafı
13 Ubey b. Kâ'b'ın Mushafı
14 Diğer Şahsi Mushaflar ve Topkapı Mushafı
15 Yarıyıl Sonu Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Mehmet Emin Maşalı, Kur an ın Metin Yapısı, Ankara 2004. (Bu çalışma Mehmet Emin Maşalı nın Resmü'l Mushaf ve tarihsel değeri adlı çalışmasının basılmış halidir. -Uludağ Üniversitesi Sosyal Bil. Enstitüsü, Dr, 2003. Dan: Abdurrahman Çetin.
Veli Kayhan, Doğru Okuma Bağlamında Mushaf a İşaret Konulması: İ`câm ve Sonrası, Bilimname XII, 2007/1, 101-136.
Mesut Okumuş, Kur ân İmlâsının Gelişim Süreci Üzerine Bazı Tespit ve Değerlendirmeler, Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2010/1, c. 9, sayı: 17, ss. 5-37.
Muhammed Recep el-Beyyumi, Mushafın Yeni İmlaya Göre Yazılması, İslami Araştırmalar, c. III, s. 1, Ocak 1989.
Ali Kaşıkırık, Kitabu l-Mesahif ve Kur an Tarihi, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara 1989.
Lebîb es-Saîd, el-Mushafü'l-Mürettel Kahire 1387/1967.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders anlatımı

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 +FN * 0.60
4 BUT Bütünleme
5 BBN BütSonu BaşarıNotu VZ * 0.40 +BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav ve yarıyıl sonu sınavı ile dersteki performansına göre değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

omer.dumlu@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Serbest

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 1 13
Vize Sınavına Hazırlık 1 5 5
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 56

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.11
ÖK.21
ÖK.31
ÖK.41
ÖK.51