DERS ADI

: Türk Tasavvuf Tarihi

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
İLS 3232 Türk Tasavvuf Tarihi SEÇMELİ 2 0 0 2

Dersi Veren Birim

İlahiyat

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF.DR. HİMMET KONUR

Dersi Alan Birimler

İlahiyat
İlahiyat (İ.Ö)

Dersin Amacı

Tasavvufun, Türklerin İslâmiyet i kabulündeki etkisini anlamak. Horasan ve Mâverâünnehir bölgesinde ortaya çıkan tasavvufî ekolleri ve önderlerini öğrenmek. Tasavvufun Anadolu ya gelişini ve bu topraklardaki dinî ve manevî şahsiyetleri ve toplumsal hayattaki etkilerini kavramak.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Tasavvufun Türk toplumu nezdindeki önemini ve değerini kavrar.
2   Türkler arasında ortaya çıkan ve yayılan ilk tasavvufî ekolleri, kurucularını ve özelliklerini öğrenir.
3   Selçuklu dönemi tasavvuf hayatı hakkında bilgi sahibi olur.
4   Osmanlı dönemi tasavvuf hayatı hakkında bilgi sahibi olur.
5   Anadolu da etkili olmuş ileri gelen sûfî zâtları, eserlerini ve görüşlerini öğrenir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Türklerin İslâmiyet i Kabulü
2 Türklerin İslâmiyet i Kabulünde Tasavvufun Rolü
3 Horasan'da İlk Zâhidler (İbrahim b. Edhem, Şakîk-i Belhî, Ab. İbnü'l-Mübârek)
4 Horasan ve Nişabur Tasavvuf Okulu
5 Melâmet ve Fütüvvetin Yaygınlaşması
6 İlk Türk Mutasavvıfı Olarak Ahmed Yesevî
7 Anadolu'da Horasan Erenleri
8 Ara Sınav
9 Hacı Bektâş-ı Velî ve Yûnus Emre
10 Mevlânâ ve Mesnevî'nin Türk-İslâm Kültüründeki Yeri
11 İbn Arabî ve Konevî'nin Anadolu Tasavvuf Anlayışına Katkıları
12 Seyyid Yahya Şirvânî ve halifelerinin Anadolu'daki Etkileri
13 Hacı Bayram Velî, Yazıcıoğlu Mehmed ve Ahmed Bicân
14 Osmanlı Tasavvuf Hayatında Cemâlî Ailesi ve Etkisi

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1- Fuat Köprülü, Türk Edebiyatında İlk Mutasavvıflar, Diyanet Yay., Ankara 1981.
2- Kadir Özköse, Anadolu Tasavvuf Önderleri, Ensar Yay., Konya 2008.
3- Ramazan Muslu, Anadolu'da Tasavvuf Yolları, Ensar Neşr., İstanbul 2007.
4- Mehmet Demirci, Gönül Dünyamızı Aydınlatanlar, Mavi Yay., İstanbul 2011.
5- Mürsel Öztürk, Anadolu Erenlerinin Kaynağı Horasan, Kültür Bak. Yay., Ankara, 2001.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders anlatımı

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 +FN * 0.60
4 BUT Bütünleme
5 BBN BütSonu BaşarıNotu VZ * 0.40 +BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav ve yarıyıl sonu sınavı ile dersteki performansına göre değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

himmet.konur@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Serbest

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 1 13
Vize Sınavına Hazırlık 1 5 5
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 56

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.11
ÖK.21
ÖK.31
ÖK.41
ÖK.51