DERS ADI

: Tefsir Okumaları İle İlgili Külli Kaideler

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
İLS 3216 Tefsir Okumaları İle İlgili Külli Kaideler SEÇMELİ 2 0 0 2

Dersi Veren Birim

İlahiyat

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF.DR. MUAMMER ERBAŞ

Dersi Alan Birimler

İlahiyat
İlahiyat (İ.Ö)

Dersin Amacı

Ulumu'l-Kur an kaynaklarına başvurarak okuyucuyu Kur an ın ve tefsirin mahiyeti konusunda derli toplu bilgilendirmek,
Mevcud Kur'ân tefsîrlerinden daha fazla istifade etmeye yönelik kâideler hakkında bilgi sahibi olmak.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Kur ân ve Tefsir hakkında bilgi edinir.
2   Tefsirlerin Usul ve tekniğini idrak eder.
3   Kuran Tefsirlerinin tasnif ve değerlendirmesini yapabilir.
4   Tefsirlerden azami istifade sağlar.
5   Kuran ayetlerinin Günümüze Bakan Yönlerini tahlil ve değerlendirmesini yapar.
6   Öğrenci dersin sonucunda, Kur'ân'ın anlaşıl¬ması hakkında kaleme alınan tefsîrlerden daha kapsamlı istifade edebilecek, mevcud tefsîrler hakkında hazırlık kabilinden bilgi sahibi olabilecektir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Tefsire Genel Bakış (Tefsîr Kelimesinin Anlamı, Tefsîr-Te'vîl Farkı, Tefsîrin Konusu Ve Hedefi, Tefsir İlminin Üç Temel Unsuru, Tefsîrin Kaynakları, Tefsîrin Gerekliliği)
2 Tefsire Genel Bakış (Usûlü t-Tefsîr, Âdâbu l-Müfessir, Tefsîr Tarihi, Tabakâtü l-Müfessirîn, Hz. Peygamber in Tefsîri, Sahabi Tefsîri, Tefsîr Farklılıklarının Sebebleri, Tefsîr Ekolleri - Çeşitleri (Konu-Gaye-Kâide Ve Kritik), Kur ân-I Kerîm in Genel Özellikleri)
3 Tefsîr Sadece Kur'ân'a Ait Bir Disiplin Değildir Tefsîr, Kur'ân'ın 'Akletme/Düşünme Davetine' İcabettir İslâmi İlimlerden İlk Olarak Ortaya Çıkan İlim Tefsîr İlmidir Tefsîrin Ana Hedefi Kur'ân'ın Maksadlarını Ortaya Koymaktır Kur'ân ve Tefsîri Bütün Nevi Beşere Ders Vermektedir
4 Tefsîr Temel İslam İlimleriyle İlişkilidir Tefsîr Hikmetin Teoriğidir Tefsîr Allah Adına Söz Söylemektir Tefsîr Ne Kadar Mükemmel De Olsa Allahın Muradını Tam Olarak Yansıtamaz
5 Tefsîrde Hata Olabilir, Kur'ân Farklı Metodlarla Tefsîr Edilmiştir Kur'ân Kendini Tefsir Eder Bazı Tefsîrlerde Bâtınî Yorumların Bulunabileceği Gözardı Edilmemelidir
6 Tefsîrde İşâri Yorum Eşyanın Metafizik Yönüne Bakar Kur'ân Kıraati İle Teabbüd Edilirken Tefsîrle Edilmez
7 vize sınavı
8 Sünnet Tek Başına Kur'ân Tefsîridir Sahabe Anlayış Ve Uygulaması da Tefsîrdir Bazı Sahabi ler Kur a n dan Yanlıs Hu ku mler C ıkarabilir Tefsîr Kur'ân'a Âyinedarlık Yapar Tefsîr Yaşadığı Çağın Dilidir Zaman Dahi Müfessirdir Tefsîrde Tek Doğru Yoktur
9 Tefsîrin Bütün Kur'ân'ı Kapsaması Gerekmez İlk Dönem Tefsîrlerin Niteliği Günümüz Tefsîrlerden Farklıdır Günümüz Tefsir Çeşitleri Öncekilerin Mirasıdır Kur'ân Tefsîri Kıyamete Kadar Devam Edecektir
10 Vahiy Dili Dünyevîdir Kur'ân Dilinin Mecâzi Yönü Göz Önünde Bulundurulmalıdır Arap Şiiri Tefsîrin En Önemli Kaynaklarından Birisidir Kur'ân'ın İlk Müfessiri Hz. Peygamberdir Siyer-İ Nebîyi Bilmenin Tefsîr Okumalarına Önemli Katkısı Vardır Hz. Peygamber Kur'ân'ın Hepsini Tefsîr Etmemiştir Tefsirini Hz. Peygamberin Dahi Bilmediği Kur'an Ayetleri Vardır
11 Tefsîr Türüne Muttali Olmak Ondan Azami İstifadeyi Sağlar Kur'ân Muhatap Olduğu İnsan Sayısı Kadar Tefsîri Olabilir Tefsîrde İhtilaf Kur'ân'ın Sübûtu İle İlgili Değil Delâleti İle İlgilidir Mevzû Hadis Tefsire Hizmet Etmez Tefsîrdeki İhtilaflar Genel İtibariyle Çeşitlilik İhtilafıdır
12 Tefsîr Gramer Kitabı Değildir Nesh Kavramı Hakkında İsabetli Bilgi Tefsîrlerin Doğru Anlaşılmasına Katkı Sağlar Muhkem Ve Müteşabih Ayetlerin Tefsîr Metodu Farklıdır
13 Kıraat Farklılıkları Tefsîre Katkı Sağlar Müfessirin Hatası Kendisine Aittir Tefsîr Çağının Dili Ve Anlayışıdır Müfessirin Sosyal Ve Siyasal Olaylardan Etkilenmemesi Düşünülemez Arapça Bilmenin Tefsîr Okumalarına Katkısı Büyüktür Fennî Ve Sosyal Bilimler Kur'ân'ı Tefsîr Eder
14 Modern İlmin Ulaşmış Olduğu Kesinleşmiş Sonuçlar Kur ân-I Kerim Ayetlerinin Üzerinde İttifak Ettiği Kesin Yorumlarıyla Çatışmaz Kur'ân Tefsîri İçin Heyet-İ Uzma Gerekir Tefsîrde Geçen Her Şey Kur'ân Tefsîrinden Kabul Edilmesi Gerekmez Tefsîr Aklın Nakle Tâbi Kılınmasıdır Tefsîrde Önyargı-Tarafgirlik- Tebeî Nazar Muhali Mümkin Kılar
15 Final sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Eren Cüneyt, Tefsir Okumalarına Giriş Külli Kaideler, 2013, Ensar Yayınları, İstanbul.
Eren Cüneyt, Kuranı Kerimi Anlamaya Yönelik Metotlar, 2011, Yeni Akademi, İstanbul.
Eren Cüneyt, Erbaş Muammer, Kuran İlimleri Tefsir Istilahları, 2011, İzmir.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 +FN * 0.60
4 BUT Bütünleme
5 BBN BütSonu BaşarıNotu VZ * 0.40 +BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

cuneyt.eren@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

serbest

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 1 14
Vize Sınavına Hazırlık 1 5 5
Final Sınavına Hazırlık 1 5 5
Ödev Hazırlama 1 5 5
Sunum Hazırlama 1 2 2
Vize Sınavı 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 61

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.11
ÖK.21
ÖK.31
ÖK.41
ÖK.51
ÖK.61