DERS ADI

: Günümüz Problemleri ve Hadisler (ARP)

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
İLS 3138 Günümüz Problemleri ve Hadisler (ARP) SEÇMELİ 2 0 0 2

Dersi Veren Birim

İlahiyat

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DR.ÖĞR.ÜYESİ AHMET TAHİR DAYHAN

Dersi Alan Birimler

İlahiyat
İlahiyat (İ.Ö)

Dersin Amacı

Günümüzün dînî, ilmî, iktisâdî, bireysel, toplumsal, kültürel ve küresel problemlerine Hz. Peygamber'in sünneti ve hadisleri aracılığı ile getirilmesi gereken çözümleri belirlemek. Hadisleri geçmişte olduğu gibi, günümüzde de canlı tutabilmenin ve hayatın içine sokabilmenin yollarını araştırmak.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Hz. Peygamber'in örnekliği, Hadis kitaplarının bilim ve kültür tarihindeki yeri, Hadisçilerin hizmet ve sorumlulukları ile Hadislerin vazgeçilemezliğine dair sıhhatli bir yaklaşım edinecek,
2   Hadis literaründeki ana konular ve alt başlıklar hakkında genel bilgi sahibi olacak,
3   Hadisin İslâm toplumlarının oluşumuna sağladığı katkıyı kavrayacak,
4   Hadisin İslâm tarihinde yerine getirdiği fonksiyonun günümüzde de sürdürülme zorunluluğu ve bunun aksinin doğurabileceği sonuçlar üzerinde fikir sahibi olacak, İslâm modernizmi'nin sebep olduğu ayrışmayı gözlemleyecek,
5   Hayatın hadisler karşısındaki konumu üzerinde yoğunlaşarak, bireysel ve toplumsal hayatın problemlerine temas eden örnek hadis metinlerinden hareketle günümüz problemlerinin Hadis ve Sünnet aracılığıyla çözümüne dair bilgi ve kültürünü artıracaktır.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Âlemlere rahmet olan Hz. Peygamber'in örnekliği ve onun rehberliğine olan ihtiyacımız, hadis kitaplarının bilim ve kültür tarihindeki yeri, hadisçilerin hizmet ve sorumlulukları
2 İslâm modernizminin doğuşu ve müslümanlar arasındaki ayrışma nedenleri, Fazlurrahman örneği
3 Yaşadığımız hayatın hadisler karşısındaki konumu ve meşrûiyyeti, hadislerin vazgeçilemezliği ve müslüman hayatını yeniden inşâdaki rolü
4 Hz. Peygamber'e muhabbet: `Ben ancak hediye edilmiş rahmetim', `Hiçbiriniz beni, ana-babasından, çocuğundan ve bütün insanlardan daha çok sevmedikçe (kâmil mânâda) iman etmiş olmaz', `Ümmetimin fesâda uğradığı bir zamanda sünnetime sarılıp onu yaşayan kimseye yüz şehid sevabı verilir , `(Beni görmedikleri halde bana iman eden) kardeşlerime kavuşmayı özledim...'
5 Câhiliyye yaşantısından uzak durmak ve din kardeşliği: `Allah katında müslümanların en sevimsiz olanı şu üç gruptur... İslâm döneminde câhiliyye yaşantısını arayan...' `Hiçbiriniz kendisi için sevip istediğini din kardeşi için de istemedikçe gerçek mânâda mü'min olamaz', `Kim bir mü'minin dünyadaki sıkıntılarından birini giderirse, Allah da onun Kıyâmet günündeki sıkıntılarından birini giderir'
6 Peygamber vârisleri yetiştirmek: `Allah, ilmi insanlara lutfettikten sonra onu hafızalardan çekip almaz. Fakat ilim adamlarını (bilgileriyle birlikte) ortadan kaldırmak suretiyle ilmi çekip alır...'
7 Emr-i ma'rûf nehy-i münker yapmak: `Sizden biriniz bir münker gördüğünde onu eli ile değiştirsin...', `Her kim İslâm'da güzel bir sünnet ortaya koyarsa, hem o sünnetin hem de kendisinden sonra onunla amel edenlerin ecrini alır...'
8 Ara Sınav
9 İktisat: `Kendinizden aşağı olana bakın, üstün olana değil...', `Bir koyun sürüsüne salıverilmiş iki aç kurdun verdiği zarar, mal ve şerefe düşkün bir adamın dînine verdiği zarardan fazla değildir'
10 Adâlet: `Zayıfın hakkını eziyet görmeden alamadığı bir millet takdîs edilmez, arınmış olmaz', `Yargılanmak için bana geliyorsunuz. Biriniz delil getirmekte diğerinden daha usta olabilir...'
11 Günahlardan kaçınmak: `Hicret iki özellik taşır: Biri günahları terketmek, diğeri Allah ve Rasûlüne hicret etmektir', `Yolun hakkını veriniz...', `Sâlih ameller hususunda acele ediniz...'
12 Ahlâk hadisleri (1): Gizli-açık bütün işlerde niyet ve ihlâs, tövbe, sabır, doğru sözlülük, takvâ, tevekkül, istikâmet, hayra koşmak, cihad-mücâhede, ibadetlerde süreklilik ve i'tidâl, Sünnet'e sarılmak ve bid'atlerden kaçınmak, iyiliği emir ve kötülükten nehiy, hayra öncülük etmek ve iyilikte yarışmak, emânete riâyet
13 Ahlâk hadisleri (2): Zulüm ve haksızlıktan uzak durmak, günahlardan uzak durmak, nefisle mücâdele, hakka saygı, mahlûkâta şefkat ve merhamet, insanların arasını bulmak, zayıfları ve yetimleri gözetmek, karı-koca hakları, aile eğitimi, ana-babaya ve akrabaya iyilik, komşu hakkı, sahâbeye saygı, âlimlere saygı
14 Ahlâk hadisleri (3): Allah için sevmek, Allah'tan korkmak, zühd, kanaat, tevâzu, sâde yaşantı, cömertlik, infâk, şükür, başkasını kendine tercih (îsâr), âhirete hazırlanmak, ölümü anmak, güzel ahlâk, ilim, bütün çeşitleriyle edeb ve fazîletler
15 Yarıyıl Sonu Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Dayhan, Ahmet Tahir, `Sosyal ve Kültürel Hayatta Hadis', Anadolu Üniversitesi İlahiyat Önlisans-HADİS, Eskişehir 2010.
2. Özel, İsmet, Kırk Hadis, İstanbul 2010.
3. Çakan, İsmail Lütfi, Seçme Hadisler: 33 Hadis 33 Yorum, İstanbul 2008.
4. Ensârî, Emîn, Cennete Götüren 1000 Amel, İstanbul 2009.
5. Ürkmez, Ahmed, Ahlâk Ekseninde Hadis, Ankara 2010.
6. Yılmaz, Hayati, Toplumsal Dönüşümde Sünnet, İstanbul 2004.
7. Dölek, Adem, Hadisler Işığında Sosyal Dayanışma, İstanbul 2003.

http://deuif.blogspot.com

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders anlatımı.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 +FN * 0.60
4 BUT Bütünleme
5 BBN BütSonu BaşarıNotu VZ * 0.40 +BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav ve yarıyıl sonu sınavı ile dersteki performansına göre değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

dayhan@excite.com

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Serbest

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders anlatımı 13 2 26
Haftalık ders öncesi/sonrası hazırlıklar (ders materyallerinin, makalelerin okunması vb.) 13 1 13
Vize sınavına hazırlık 1 5 5
Final sınavına hazırlık 1 10 10
Vize Sınavı 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 56

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.11
ÖK.21
ÖK.31
ÖK.41
ÖK.51