DERS ADI

: Kelam Tarihi I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
İLA 3319 Kelam Tarihi I ZORUNLU 2 0 0 2

Dersi Veren Birim

İlahiyat

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

Dersi Alan Birimler

İlahiyat (İ.Ö)
İlahiyat

Dersin Amacı

Öğrencilerin, Kelam İlmi'nin ortaya çıkışı, tanımı, doğuşu ve gelişimine katkıda bulunan alimlerin görüşleri hakkında bilgi sahibi olmalarını amaçlar

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Kelâm Tarihi hakkında Mesleki Temel Bilgilere sahip olur.
2   İslam Düşüncesinde İnançla ilgili problemler hakkında bilgi edinir,
3   Farklı yaklaşımları öğrenerek çözümleme ve sentez yapma kabiliyetini kazanır.
4   Belli başlı kelami ekolleri öğrenir.
5   Modern dönemde Yeni İlmi Kelam hakkında bilgi edinir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Kelam ilminin tanımı ve içeriği
2 Kelam'ın Geçirdiği Devreler
3 Kelam'ın Diğer İlimlerle İlgisi
4 İslam Öncesi İnanç ve Kültürlerin İslam Düşüncesiyle Etkileşimi tartışmaları
5 Kelam'ın Ortaya Çıkışında Etkili Olan İç Etkenler: Büyük Günah, Kader, Allah'ın Sıfatları
6 Kelam'ın Ortaya Çıkışında Etkili Olan Dış Etkenler
7 İlk Dönemdeki Bazı İnanç Grupları : Haricîlik
8 Ara Sınav
9 Şiilik
10 Cebriyye
11 Kaderiyye
12 Mürcie
13 Sistematik Dönem Kelam Okulları: Mutezile Mezhebini Ortaya Çıkaran Sebepler
14 İlk Dönem Mutezile âlimleri: Vasıl b. Ata, Amr b. Ubeyd ve İtizal Düşüncesinin Oluşumu
15 Final

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Mert, Muhit, Kelâm Tarihinin Problemleri, Ankara: Ankara Okulu Yayınları, 2008.
-Esen, Muammer, Kelâm Tarihi Kelâm Ekolleri ve Görüşleri, Ankara: İlâhiyât, 2006.
-Abdulhamid, İrfan, İslâmda İtikâdî Mezhepler ve Akaid Esasları, Ter. M. Sâim Yeprem, İstanbul, 1994.
-Topaloğlu, Bekir, Kelam İlmi Giriş, İstanbul 1991.
-WATT, W.Montgomery, İslâm Düşüncesinin Teşekkül Devri, Çev. E.Ruhi Fığlalı, Ank. 2010.
-Özervarlı, Said, Kelâmda Yenilik Arayışları, İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, 1988.
-Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi, İçerikle ilgili maddeler.
Karadeniz, Osman, Kelam Tarihi Notları,
İzmirli, İ.Hakkı, Yeni İlm-i Kelam..

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Öğrencilerin başarısı ara sınav ve yarıyıl sonu sınavı ile dersteki performansına göre değerlendirilir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 +FN * 0.60
4 BUT Bütünleme
5 BBN BütSonu BaşarıNotu VZ * 0.40 +BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

osman.karadeniz@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 1 13
Vize Sınavına Hazırlık 1 5 5
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Vize Sınavı 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 56

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.1
ÖK.2
ÖK.3
ÖK.4
ÖK.5