DERS ADI

: Tefsir II (ARP)

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
İLA 2126 Tefsir II (ARP) ZORUNLU 2 0 0 4

Dersi Veren Birim

İlahiyat

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF.DR. MUAMMER ERBAŞ

Dersi Alan Birimler

İlahiyat (İ.Ö)
İlahiyat

Dersin Amacı

Öğrencinin, başta rivayet, dirayet ve işari olmak üzere tefsir tarihi boyunca gelişen farklı tefsir türleri hakkında teorik ve pratik olarak bilgi sahibi kılmak; bu gayeyle her bir tefsir türüne ait mevcut tefsirlerden örnek metinler görmesini sağlamak

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   İlk dönemlerden günümüze kadar yapılan Kur'an tefsiri hakkında ortaya çıkan farklı tefsir türlerini öğrenir
2   Tefsirin bilgi kaynakları hakkında yeterli düzeyde bilgi sahibi olur.
3   Tefsir tarihi boyunca farklı tefsir türlerinde ortaya konan tefsir çalışmalarını tanır.
4   Klasik tefsir metinleri okumak suretiyle onların yöntem ve içerikleri hakkında bilgi sahibi olur.
5   Modern tefsir metinleri okumak suretiyle onların yöntem ve içerikleri hakkında bilgi sahibi olur.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Rivayet, dirayet ve işari tefsir hakkında genel bilgiler.
2 Siyasi-Mezhebi tefsir anlayışı
3 Hariciler'in tefsir anlayışı; Hud b. Muhakkem örneğinde
4 Şia'nın tefsir anlayışı; Tusi ve Tabressi örneklerinde
5 Ahkam tefsiri; eş-Şafii, el-Kurtubi, İbnü'l-Arabi örnekleri
6 Kelami-Mezhebi tefsir anlayışı
7 Selefiyye'nin tefsir anlayışı: İbn Teymiyye örneğinde
8 Ara sınav
9 Mutezile'nin tefsir anlayışı: Zemahşeri örneğinde
10 Eş'ariyye'nin tefsir anlayışı: F. Razi örneğinde
11 Maturidiyye'nin tefsir anlayışı: Maturidi örneğinde
12 Felsefi tefsir anlayışı; İbn Sina örneğinde
13 Bilimsel tefsir anlayışı: Gazzali, Cevheri Tantavi ve Celal Kırca örneklerinde
14 İşari tefsir anlayışı; Kuşeyri, Tüsteri ve İbnü'l-Arabi örneklerinde
15 Yarıyıl Sonu Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Muhtelif tefsirlerden derlenmiş yazı ve metinler
Ateş, Süleyman, İmamiyye Şia'sının Tefsir Anlayışı, İstanbul 1998.
Ateş, Süleyman, İşari Tefsir Okulu, Ankara 1974.
Bucaille, Maurice, Kitab-ı Mukaddes, Kur'an ve Bilim, İzmir 1984.
el-Cassas, Ahkamu'l-Kur'an, Beyrut 1994.
Çalışkan, İsmail, Siyasal Tefsirin Oluşum Süreci, Ankara 2003.
Gazzali, Cevahiru'l-Kur'an, Mısır 1329.
Ignaz, Goldziher, Mezahibü't-Tefsiri'l-İslami, Kahire 1955.
İbn Teymiyye, et-Tefsiru'l-Kebir, Beyrut tz.
İbnü'l-Arabi, Ahkamu'l-Kur'an, Mısır 1967.
İsmail Cerrahoğlu, Tefsir Tarihi, Ankara 1988; Tefsir Usulü, Ankara 1985.
el-Kurtubi, el-Cami li Ahkami'l-Kur'an, Beyrut 1993.
Muhsin Demirci, Tefsir Usul ve Tarihi, İstanbul 1998.
Ömer Dumlu, İbn Teymiyye ve Konulu Tefsir, İzmir 1999.
Celal Kırca, Kur'an ve Fen Bilimleri, İstanbul 1997.
Muammer ERBAŞ, K.Kerim'in Zahiri Anlamına Yaklaşımlar, İzmir 2008.
Razi, Fahreddin, Mefatihu'l-Gayb, Beyrut 1997.
es-Sabuni, Ravaiu'l-Beyan, Kuveyt 1972.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders anlatımı

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 +FN * 0.60
4 BUT Bütünleme
5 BBN BütSonu BaşarıNotu VZ * 0.40 +BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav ve yarıyıl sonu sınavı ile dersteki performansına göre değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

Arapça

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

omer.dumlu@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Vize Sınavına Hazırlık 1 15 15
Kitap Okuma 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 25 25
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 1 13
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 91

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.1342
ÖK.2343
ÖK.334521
ÖK.434
ÖK.534