DERS ADI

: Tefsir Tarihi ve Usulü I (ARP)

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
İLA 1119 Tefsir Tarihi ve Usulü I (ARP) ZORUNLU 2 0 0 4

Dersi Veren Birim

İlahiyat

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF.DR. MUAMMER ERBAŞ

Dersi Alan Birimler

İlahiyat (İ.Ö)
İlahiyat

Dersin Amacı

Öğrenciyi tefsirin doğuşu, gelişimi, geçirdiği safhalar ve tefsir ekolleri hakkında genel bilgi sahibi kılmak, meşhur müfessirleri ve tefsirlerini tanımasını ve günümüz tefsir çalışmaları hakkında bilgi edinmesini sağlamak, Kur'an-ı Kerim'i anlama ve yorumlama esas ve yöntemleri hakkında teorik ve pratik yönden desteklemek.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   İlk dönemlerden günümüze kadar yapılan Kur an yorumları hakkında ana hatlarıyla bilgi elde eder.
2   Müfessirler, tefsirleri ve metotları, tefsir süreci ve tefsir gelenekleri hakkında tarihsel birikim elde eder.
3   Ayetlerin iç bağlamı (siyak-sibak) ve dış bağlamı (nüzul ortamı) esas alınarak dilbilim çerçevesinde anlaşılması gerektiğini kavrar
4   Klasik ve modern usûl kitapları ve tefsir usulünün temel kavram ve kaynakları hakkında bilgi sahibi olur
5   Tefsir usulünün doğuşu ve gelişimini takip etme gibi kazanımları elde eder

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Kur ân vahiylerinin kitap hâline gelişi ve İstinsahı
2 Kıraatlerin Tefsir ilmindeki etkisi
3 Hz. Peygamber ve sahabe döneminde tefsir.
4 Tabiun ve tedvin döneminde tefsir.
5 Tefsir usulü eserlerinin tanıtılması
6 Tefsirde tarihi bağlam: Nüzul sebepleri
7 Tefsirde Ahkamın değişmesi.
8 Ara Sınav
9 Kıssalar ve İsrailiyyat
10 İ cazu l-Kur an; Edebi ve Bilimsel i caz
11 Tefsirde bütünlük ve konulu tefsir.
12 Aksamu'l-Kur'an, soru cevaplar, meseller, yeminler.
13 Hakikat ve mecaz, vücuh ve nazair, ayet ve sureler arası tenasüb ve insicam
14 Tefsirde semantik yöntem
15 Yarıyıl Sonu Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:
1. İsmail Cerrahoğlu, Tefsir Tarihi, Ankara 1988; Tefsir Usulü, Ankara 1985.
2. Muhsin Demirci, Tefsir Usul ve Tarihi, İstanbul 1998.
Yardımcı kaynaklar:
1. Halis Albayrak, Kur an ın Bütünlüğü Üzerine, İstanbul 1996.
2. Mustafa Ünver, Kur an ı Anlamada Siyakın Rolü, Ankara 1996.
3. A.Nedim Serinsu, Kur an ın Anlaşılmasında Esbab-ı Nüzulün Rolü, İstanbul 1994.
4. Said Şimşek, Kur an ın Anlaşılmasında İki Mesele, İstanbul 1991.
5. Ömer Dumlu, İbn Teymiyye ve Konulu Tefsir, İzmir 1999.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders anlatımı

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 +FN * 0.60
4 BUT Bütünleme
5 BBN BütSonu BaşarıNotu VZ * 0.40 +BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav ve yarıyıl sonu sınavı ile dersteki performansına göre değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

Arapça

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

omer.dumlu@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Serbest

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 1 13
Vize Sınavına Hazırlık 1 15 15
Final Sınavına Hazırlık 1 25 25
Kitap Okuma 1 10 10
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 91

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.11
ÖK.224
ÖK.322345341
ÖK.425
ÖK.55