DERS ADI

: Biçembilim

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
DİL 4062 Biçembilim ZORUNLU 2 0 0 6

Dersi Veren Birim

Dilbilimi

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ.DR. FUNDA UZDU YILDIZ

Dersi Alan Birimler

Dilbilimi

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, kişi, metin ya da bir döneme ilişkin dil kullanım özelliklerinin biçembilim çerçevesinde incelenmesidir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Öğrencinin; Biçembilimi tanımlayabilmesi,
2   Biçembilimin çalışma alanını açıklayabilmesi,
3   Çeşitli alanlarda yazılmış metinleri biçembilimsel olarak çözümleyebilmesi,
4   Biçembilimsel çözümlemenin amaçlarını örneklerle açıklayabilmesi,
5   Çeşitli alanlarda yazılmış metinlerde anlam ve bakış açısını biçembilimsel olarak yorumlayabilmesi

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Biçem kavramı
2 Biçembilimin kapsamı ve alanı
3 Biçembilimsel çözümlemenin amaçları
4 Edebiyatta biçem
5 Metin ve söylem
6 Anlam kavramına farklı bakış açıları
7 İdeolojik bakış açısı
8 Ara Sınav
9 Yazınsal temsilin dili
10 Yazınsal yorumlama üzerine bakış açıları
11 Biçembilimsel ve ideolojik bakış açıları
12 Nazım ve biçem
13 Dedektif romanlarında biçem
14 Biçembilimsel çözümlemede yeni yönelimler

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1- Enkvist, N. E., Spencer, J. Ve Gregory, M. J. (1978). Linguistics and Style. Oxford: OUP.
2- Karahan, F. (2006). Biçembilim ve Eleştirel Söylem Çözümlemesi Bağlamında Dedikodu Sütunlarına Yönelik
Bir İnceleme. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, Cilt: 23, Sayı: 1, ss. 89-118.
3- Sarıbaş, T. (2001). Nesnellik Öznellik İkileminde Biçembilim ve Düzyazı Çözümlemesi için Bir Yöntem:
Sabahattin Ali nin Kağnı Öyküsü. Dilbilim ve Uygulamaları. Sayı:2, Kasım. Ankara: Bizim Büro Yayınevi, 81-95.
4- Tutaş, N. (2006). Yazınsal Metinlerde Biçembilimsel Bir İnceleme. Littera Edebiyat Yazıları, 19, 169-180.
5- Tutaş, N. (2010). Style and the Creative Use of Language in Advertisements. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, Cilt 50, Sayı 2, 283-298.
6- Verdonk, P. (2010). Stylistics. Oxford: OUP.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Ders
2. Sunum
3. Soru-Yanıt

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 OD Ödev
3 FN Final
4 BNS BNS VZ * 0.30 + OD * 0.20 + FN * 0.50
5 BUT Bütünleme Notu
6 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.30 + OD * 0.20 + BUT * 0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Vize değerlendirmesi yalnızca ödev ile de yapılabilecektir.

Değerlendirme Kriteri

ÖÇ 1-5: Ara sınav ve finalde sorulacak sorular ile değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70 ine katılım zorunludur.
2. Ara sınav ve finalde kopya ve intihal girişimleri 0 (sıfır) olarak değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Dr. Öğr. Üyesi Funda UZDU YILDIZ

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Çarş. Saat 10:00-12:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Uygulama 3 2 6
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 2 26
Vize Sınavına Hazırlık 3 10 30
Final Sınavına Hazırlık 3 10 30
Ödev Hazırlama 3 6 18
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 140

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.15
ÖK.25
ÖK.3555
ÖK.4555
ÖK.55555