DERS ADI

: Amerika'da Modernizm

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
AKE 3020 Amerika'da Modernizm ZORUNLU 3 0 0 5

Dersi Veren Birim

Amerikan Kültürü ve Edebiyatı

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ.DR. YEŞİM BAŞARIR

Dersi Alan Birimler

Amerikan Kültürü ve Edebiyatı

Dersin Amacı

Dil ve kültür, güzel sanatlar, mimarlık, toplumbilim, ekonomi, ilahiyat ve felsefe gibi farklı alanlarda modern dünya görüşü ve postmodern düşünce yapılarını klasik temel metinler üzerinden karşılaştırmalı olarak sunmak.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   19. yüzyıl sonlarında modernizm adı altında yaşanan bir dizi toplumsal ve siyasal dönüşümün entelektüel ve ideolojik dayanak noktalarını tanımlayabilme.
2   Bir tavır olarak modernizmi, kuramsal ve eleştirel hatlarıyla, belli terim ve kavramlar çerçevesinde boyutlandırabilme
3   Modernizmin öncü seslerini ve hareketlerini gözlemleyerek modernite ve Aydınlanma Çağı arasındaki devamlılığı kurabilme
4   Toplumsal düşünce ve değerlerde gözlemlenen modern ve postmodern yapılanmalar arasındaki karşıt kültürel stratejilere bağımsız yorumlar getirebilme
5   Modern ve postmodern Amerika'yı bir arada tutan değerleri geleneğin ve sürekliliğin merceğinde ana hatlarıyla çözümleyebilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Avrupa ve Amerika'da Modern Edebiyat ve Sanat Charles Baudelaire (1821-1867) Baudelaire: "The Beacons" The Flowers of Evil (şiir, 1857), Painter of Modern Life (kurgudışı, 1863)
2 Stephane Mallarme (1842-1898) Paul Verlaine (1844-1896) Mallarme: "The Flowers" "The Pipe" "Homage to Richard Wagner" (şiir) Verlaine: "Innocents We" "After Three Years" (şiir)
3 Comte de Lautreamont (1846 -1870) Arthur Rimbaud (1854-1891) Lautreamont: The Songs of Maldoror (romandan bölümler, 1868) Rimbaud: "Memory" "Motion" (şiir)
4 Jules Laforgue (1860-1887) Paul Valery (1871-1945) Laforgue: "October's Little Miseries" "The Dirge of the Poet's Fetus" (şiir) Valery: "The Seaside Cemetery" (şiir, 1920)
5 William Butler Yeats (1865-1939) James Joyce (1882-1941) Yeats: "The Second Coming" (şiir, 1920) Joyce: "Araby" Dubliners (öykü, 1914)
6 Rainer Marie Rilke (1875-1926) Thomas Mann (1875-1955) Rilke: The Notebooks of Malte Laurids Brigge (roman, 1910) Mann: "Tobias Mindernickel" (öykü, 1898)
7 Oscar Wilde (1854-1900) Djuna Barnes (1892-1982) Wilde: "The Happy Prince" (masal, 1888) Barnes: "Smoke" (öykü, 1910)
8 Marcel Proust (1871-1922) Hart Crane (1899-1932) Proust: Swann's Way (romandan bölümler, 1913) Crane: "Forgetfulness" "Interior" (şiir)
9 Gertrude Stein (1874-1946) Virginia Woolf (1882-1941) Stein: "Gentle Lena" Three Lives (kısa roman, 1909) Woolf: "Kew Gardens" (öykü, 1919)
10 Ezra Pound (1885-1972) William Carlos Williams (1883-1963) Pound: "A Retrospect" and "A Few Don'ts" (deneme, 1918), "Portrait d'une Femme" (şiir, 1912) Williams: "The Red Wheelbarrow" (şiir, 1923)
11 Edna St Vincent Millay (1892-1950) Ernest Hemingway (1899-1961) Millay: "Remembrance" "Sorrow" "Spring" (şiir) Hemingway: "Hills Like White Elephants" (öykü, 1927)
12 Conrad Aiken (1889-1973) T.S. Eliot (1888-1965) Aiken: "1915: The Trenches" II (şiir, 1917) Eliot: "Burnt Norton" Four Quartets (şiir, 1936)
13 Amerikan Edebiyatında Gerçekçilikten Modernizme Geçiş Henry James (1843-1916) The Beast in the Jungle (kısa roman, 1903)

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Ders kitabı:
Cahoone, L. ed. From Modernism to Postmodernism. Cambridge, Mass.: Blackwell, 1996.
Childs, Peter. Modernism (The New Critical Idiom). London: Routledge, 2000.
Sarup, Madan. An Introductory Guide to Poststructuralism and Postmodernism. U of Georgia P, 1993.
Wellek, R. A History of Modern Criticism 1750-1950. Vol 6: American Criticism, 1900-1950. Yale U P, 1986.

2. Ders sunumları:
Yardımcı ders materyali olarak sınıfta izlenen görseller ve filmler

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Dersler: Konunun kuramsal zeminini oluşturma ve üzerine bina edilecek materyalin tanıtımı yönünden dersler, öğretim stratejileri arasında doğrudan etkileşim içeren temel formattır. Konuya esas teşkil eden kavram ve terminolojinin aktarımında merkezi öneme sahiptir.
2. Sınıf Tartışmaları: Derste işlenen kuramsal malzeme ve ilgili metinlerin farklı durumlara uygulanabilirliğini sorgulama ve bilgiyi somutlaştırma sürecidir. Her hafta dersin son saatinde gerçekleştirilir.
3. Görsel sunumlar ve filmler: Dersin ana malzemesini tanımlayıcı resimler, çizimler, fotoğraflar, haritalar gibi görsel bilginin sunumu ve konuyla ilgili kısa filmlerin ve belgesellerin sınıf içinde gösterimidir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ1 1. Vize
2 FN Final
3 BNS BNS VZ1 * 0.50 + FN * 0.50
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ1 * 0.50 + BUT * 0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Sınavlar, derste ele alınan malzemenin ana profilini oluşturan anahtar kelime ve kavramların doğru kullanımını ölçmeye ve edinilen temel düşünce modellerini sorgulamaya yöneliktir.

Değerlendirme Kriteri

1. Ara sınav, dönem başından sınav tarihine kadar derste işlenen konulardan hazırlanan soruları kapsar.
2. Yarıyıl Sonu Sınavı, Ara Sınav tarihinden dönem sonuna kadar derste işlenen konulardan hazırlanan soruları kapsar ve ara sınavın kapsadığı konulara göndermeler içerir.
3. Sorular dört kategoriden oluşur: Çoktan seçmeli, boşluk doldurma, doğru-yanlış işaretleme ve eşleştirme.
4. Sorular tek yanıt içermektedir.
5. Eşleştirmeli sorularda, kavram/terim/isimler arası ilişkiler sorgulanır.
6. Sınavlarda verilen süre dahilinde soruları yanıtlamak zaruridir

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70'ine katılım zorunludur.
2. Öğrenciler sınav sırasında hiçbir kitap, ders notu vb. kullanamazlar.
3. Öğrenciler sınav sırasında sözlük kullanamazlar. Sorularda yer alan kelimeler ders metinlerinde işlenen ve/ya öğrencinin bilgisi dahilinde olması beklenen kelimelerdir.
4. Sınavlarda her türlü kopya girişimi, disiplin işlemi ile sonuçlanır

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Doç.Dr.Yeşim BAŞARIR
DEÜ Edebiyat Fakültesi
Amerikan Kültürü ve Edebiyatı Bölümü
Tınaztepe kampüsü, Buca
yesim.basarir@deu.edu.tr
Tel: 301 8677

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Pazartesi 14:00-15:00
Cuma 14:00-15:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 4 52
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 15 15
Vize Sınavı 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 118

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.135342
ÖK.25
ÖK.3344434
ÖK.44435
ÖK.55543