DERS ADI

: Amerikan Etnik ve Göçmen Edebiyatı

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
AKE 2008 Amerikan Etnik ve Göçmen Edebiyatı SEÇMELİ 3 0 0 5

Dersi Veren Birim

Amerikan Kültürü ve Edebiyatı

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ.DR. NİLSEN GÖKÇEN ULUK

Dersi Alan Birimler

Amerikan Kültürü ve Edebiyatı

Dersin Amacı

Amerika Birleşik Devletleri, temel olarak bir göçmen ülkesi; içinde insan ırk ve renklerinin her türünün birbirine karıştığı ve temsil edildiği farklılıkları eriten kazan ya da kaleydoskop, olarak tasarlandığı için, Amerikan tarihi ve kültürüne bakarken etnik ve göçmen tarihini ve kültürlerini göz ardı etmek en azından eksik bir bakıştır. Bu derste Amerikan kültürünün kuruluşundan günümüze değin etnik ve göçmen grupların, Amerikan kültürüne katkıları, onunla çatışmaları, onu dönüştürmeleri, ayrıca Amerikan ana akım kültürü tarafından algılanmaları, dışlanmaları ve/veya kabul edilmeleri konusunda tarihsel, kuramsal ve kurgusal yapıtlar ele alınacaktır. Bu dersin sonunda, öğrencilerin, ırk, sınıf ve toplumsal cinsiyet arasındaki karmaşık ilişkiyi görmelerinin yanı sıra, Amerikan kültürünün (sürekli değişen) merkez ve çeperleri, etnik grupların ana akım kültürle olan, kendi içlerinde, aralarındaki ilişkileri konusunda bir anlayışa varmaları amaçlanmaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Amerikan Edebiyatının belli başlı yapıtları yoluyla Amerikan kültürü ve tarihinin tek ve resmi anlatı ile değil, çoklu anlatılarla var olduğunu kavraması,
2   Göç olgusunun, genelde insanlık tarihinin, özelde ise Amerikan tarihinin, en temel unsurlarından biri olduğunu kavraması,
3   Göç, etnisite, kültürel/ırksal/cinsel azınlık, merkez-çeper ilişkisi konularında farkındalık geliştirmesi,
4   Etnisite ve göç konusunda kaleme alınmış yazınsal, kültürel ve eleştirel metinleri tanıması,
5   Etnisite kuramlarının gelişimini ve uygulamasını öğrenmesi,
6   ABD'ye göçün kültürel, ekonomik, yasal ve tarihsel geri planını anlaması,
7   Etnisite ve göç hakkında metinleri çözümleme ve tutarlı argümanlarla sentezlemeyi başarması,
8   Kendi kültürlerinde farklılıklara ilişkin farkındalık ve duyarlılık geliştirmesi hedeflenmektedir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Derse Giriş: Is America an Immigrant Culture : Immigrants and non-Immigrant Ethnics. Ders Anlatımı, Tartışma
2 Different Experiences of Landing and Encounter: Takaki,Bölüm Bir: Boundlessness. Bölüm 2: Borders: "Toward the Stony Mountaings: From Removal to Reservation." Bölüm 3 Distances: "The `Indian Question": From Reservation to Reorganization" Crevecoeur, "Letters from an American Farmer." Ders Anlatımı, Tartışma; Metin Çözümlemesi
3 "Sun Chief: Autobiography of a Hopi Indian," "Indian Tribes: A Continuing Quest for Survival" Paula S. Rothenberg, ed. Race,Class, and Gender in the United States sayfa 188-89; 290-94. Erdrich, Love Medicine Ders Anlatımı, Tartışma; Metin Çözümlemesi, Öğrenci Sunumları.
4 Sollors, "Romantic Love, Arranged Marriage, and Indian Melancholy," "Interlude: From Indian to Urban," "Some Tales of Consent and Descent." Erdrich, Love Medicine Ders Anlatımı, Tartışma; Metin Çözümlemesi, Öğrenci Sunumları.
5 Takaki,Bölüm 2 Borders: "No More Peck o'Corn: Slavery and Its Discontents" Bölüm 3: Distances: "To the Promised Land: Blacks in the Urban North." Rothenberg Part II and III Ders Anlatımı, Tartışma; Metin Çözümlemesi, Öğrenci Sunumları.
6 Frederick Douglass, Narrative of the Life of Frederick Douglass, An American Slave, Written by Himself Rothenberg Bölüm V Ders Anlatımı, Tartışma; Metin Çözümlemesi, Öğrenci Sunumları.
7 Takaki: "Borders": "Foreigners in Their Native Land: Manifest Destiny in the Southwest." Bölüm 3 Distances: "El Norte: The Borderland of Chicano America." Sowell, "Americans from Latin America" Rudolfo Anaya, Bless Me, Ultima Ders Anlatımı, Tartışma; Metin Çözümlemesi, Öğrenci Sunumları.
8 Ara sınav
9 David Hollinger, Postethnic America, "Introduction," "Haley's Choice and Ethno-racial Pentagon," "From Species to Ethnos. Rothenberg Part VI Ders Anlatımı, Tartışma; Metin Çözümlemesi, Öğrenci Sunumları
10 European Backgrounds: Thomas Sowell, "Americans from Europe" Oscar Handlin, The Uprooted, "Peasant Origins," "The Crossing," "The Daily Bread," "Generations," "The Shock of Alienation," "Restriction," "Promises." Jacob Riis, How the Other Half Lives Ders Anlatımı, Tartışma; Metin Çözümlemesi, Öğrenci Sunumları
11 Handlin "New World, New Visions," "Religion as a new Way of Life," "The Ghettos," "In Fellow Feeling," "Democracy and Power," Cahan, "The Imported Bridegroom Ders Anlatımı, Tartışma; Metin Çözümlemesi, Öğrenci Sunumları
12 Takaki: Bölüm 2: Borders: "Emigrants from Erin: Ethnicity and Class within White America" BÖLÜM 3: Distances: "Between `Two Endless Days': The Continuous Journey to the Promised Land." Jen, "Who is Irish " Ders Anlatımı, Tartışma; Metin Çözümlemesi, Öğrenci Sunumları
13 Cahan, Yekl Richard H. Thompson, Theories of Ethnicity, "Introduction: Ethnicity and Human Nature," "In Genes We Trust," "Primordial Versus Civil Ties: The Dialectic between Ethnicity and the State." Hollinger, "Pluralism, Cosmopolitanism, and the Diversification of Diversity," "Towards a Postethnic Perspective," "Epilogue." Sollors, "Ethnicity and Literary Form," "Conclusion." Ders Anlatımı, Tartışma; Metin Çözümlemesi, Öğrenci Sunumları
14 Genel Değerlendirme

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Thomas Sowell, Ethnic America
Oscar Handlin, The Uprooted
Jacob Riis, How the Other Half Lives
Paula S. Rothenberg, Race,Class, and Gender in the United States
Ronald Takaki, A Different Mirror
Richard H. Thompson, Theories of Ethnicity
Werner Sollors, Beyond Ethnicity
David Hollinger, PostethnicAmerica
Gordon Hutner, Immigrant Voices
Abraham Cahan, The Imported Bridegroom and Other Stories
Louise Erdrich, Love Medicine
Gish Jen, Who is Irish
Rudolfo Anaya, Bless Me Ultima
Frederick Douglass, Narrative of the Life of Frederick Douglass, An American Slave, Written by Himself

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders Anlatımı
Tartışma
Öğrenci Sunumları
Metin Çözümlemesi

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 OD Ödev/DerseKatılım
3 FN Final
4 BNS BNS VZ * 0.30 + OD * 0.30 +FN * 0.40
5 BUT Bütünleme Notu
6 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.30 +OD * 0.30 +BUT * 0.40


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

ÖNEMLİ NOT: Bu ders için belirlenmiş olan değerlendirme yöntemleri seçenekler arasında olmadığından, Bilgi İşlem kriterleri ekleyene değin geçici çözüm olarak yukarıdaki kriter seçilmiştir. Uygulanacak kriter:
Ara sınav: %30
Küçük sınavlar: %10
Sunumlar: %20
Final Sınavı: %40

Değerlendirme Kriteri

Ara sınav ve final sınavından birinin araştırma ödevi olması durumunda yapılan araştırmanın niteliği, güncelliği ve ana düşünceye entegrasyonu, tartışmanın anlamlılığı, tutarlılığı, kaynakların analiz ve sentezlenmesindeki entelektüel düzey, düşünce gelişimindeki akıcılık ve dilin doğru ve deyimsel kullanılmasındaki başarı gibi ölçütler göz önüne alınacaktır.
Sınıf içinde yapılan sınavda açık uçlu sorular sorulduysa soruyla kurulan mantıksal bağlantı, açımlamadaki ve düşünce geliştirmedeki tutarlılık ve dilin doğruluğu ve akıcılığı aranan temel ölçütlerdir.
Küçük sınavlarda genellikle o günkü derse hazırlık ölçülecek ve soru(lar) yorumdan çok, okunması istenen metinlerde verilen bilgilere ilişkin olacaktır.
Tüm sınavlarda yorumlanması istenen durumlar gerçekler ve bilgiyle desteklenmek zorundadır.
Sunumlarda; konuya hâkimiyet, anlatımdaki açıklık ve netlik, düşüncelerin organizasyonu, zamanlama ve sorulara verilen yanıtların bilgi birikimine işaret etmesi ve mantık çerçevesinde ifadesi aranan temel değerlendirme ölçütleridir.

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Bu ders ders anlatımı ve tartışma içermektedir. Öğretim üyesi okumalara zemin oluşturacak bilgiyi ders anlatımlarında verirken öğrenciler de her hafta verilen okuma ödevlerini yerine getirmelidirler. Ayrıca, üçüncü haftadan itibaren, haftalık ders saatlerinin biri öğrenci sunumlarına ayrılacaktır. Bu sunumlardaki performansınız ve genel olarak derse katkılarınız dersten alacağınız notu etkileyecektir. Ara ve final sınavına ek olarak, haftanın okuma materyallerine ilişkin küçük sınavlar önceden haber verilmeksizin yapılacaktır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Adres: Edebiyat Fakültesi Binası Ofis A 220
Telefon: (232) 301 86 78
E-posta: gokcenils@yahoo.com

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Randevu ile.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Ödev Hazırlama 1 6 6
Sunum Hazırlama 1 5 5
Diğer Kısa Sınavlara Hazırlık 2 1 2
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 4 52
Final Sınavına Hazırlık 1 9 9
Vize Sınavına Hazırlık 1 7 7
Vize Sınavı 1 2 2
Diğer Kısa Sınav 2 0,5 1
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 125

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.155435255
ÖK.2554354235
ÖK.35555354555
ÖK.4555555455
ÖK.544455
ÖK.6554453
ÖK.7555555555
ÖK.8555