DERS ADI

: Amerikan Edebiyatında Şehir

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
AKE 3013 Amerikan Edebiyatında Şehir SEÇMELİ 3 0 0 5

Dersi Veren Birim

Amerikan Kültürü ve Edebiyatı

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ.DR. YEŞİM BAŞARIR

Dersi Alan Birimler

Amerikan Kültürü ve Edebiyatı

Dersin Amacı

Şehri Amerikan şiiri özelinde ve Avrupa şiirinden şehir temalı örneklerle karşılaştırmalı olarak ele almak; şehrin ideolojik ve toplumsal misyonu doğrultusunda Amerikan şiir kanonunda yer alan şehir imgelerini tanıtmak.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Şiirdeki şehir algısını ve algıdaki değişkenliği dönemlere göre yorumlayabilme (19. yüzyıl, 20. yüzyılın ilk ve son yarısı).
2   Şehrin, Amerikan ve Avrupa şiirinde aldığı farklı biçimleri tanımlayabilme.
3   Şehrin şiir ve romandaki yansımalarının farklı çağrışımlarını ayrımsayabilme.
4   Şehrin şiirdeki paradoksal ve ironik konumunu çözümleyebilme.
5   Tarihsel süreçte şehirleşme ve modernizm olgusunu birleştirebilme ve şehrin estetik bileşenlerini modern düşüncenin içine yerleştirebilme.
6   Şehri Amerikan kültürü genelinde çeşitli atıflarıyla görebilme ve analitik söylemler geliştirebilme.
7   Şehrin toplumsal ve politik işlevini sanatçının kaygılarıyla bütünleştirebilme.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 19. yüzyıl Amerikan şiirinde şehir: anıtsal kentler Walt Whitman'ın gözünde New York: "Crossing Brooklyn Ferry" Kosmopolit seyyah olarak şair: "Once I Pass'd Through a Populous City"
2 19. yüzyıl Amerikan şiirinde şehir: anıtsal kentler Whitman'ın şiirde endüstriyel imgeler: "To a Locomotive in Winter" Batı sınırından öteye: "Facing West from California's Shores"
3 20. yüzyıl Amerikan şiirinde şehir: modern çorak ülkeler T.S. Eliot'ın Londra'sı, gerçek olmayan şehir: "The Love Song of J.Alfred Prufrock"
4 20. yüzyıl Amerikan şiirinde şehir: modern çorak ülkeler Carl Sandburg: "Chicago," "The Harbor," "Fog" Hart Crane: "To Brooklyn Bridge" Ezra Pound ve kentsel imgecilik: "In a Station of the Metro," "A Pact"
5 20. yüzyıl Amerikan şiirinde şehir: modern çorak ülkeler William Carlos Williams: Paterson ve kentsel epik
6 20. yüzyıl Amerikan şiirinde şehir: modern çorak ülkeler Allen Ginsberg ve kent-karşıtı yaklaşımlar: "A Supermarket in California"
7 Karşılaştırmalı kent gözlemleri Avrupa romantizminde şehir ve Amerikan şehri: Blake, "London" ve Langston Hughes "Harlem"
8 ARA SINAV ARA SINAV
9 Avrupa'dan kent gözlemleri Wordsworth ve yabancılar şehri: "Composed Upon Westminster Bridge"
10 Avrupa'dan kent gözlemleri Baudelaire, flâneur şair ve Avrupa modernizmi: "Parisian Dream" "To a Passer-by"
11 20. yüzyıl Amerikan şiirinde şehir: kentsel protesto Şehir ve flâneuse şair: Gwendolyn Brooks, "The Bean Eaters" "Kitchenette Building" Siyah şairin gözünde şehir: Lucille Clifton "In White America"
12 20. yüzyıl Amerikan şiirinde şehir: kentsel protesto Erkek alanı olarak şehir: Adrienne Rich, "Breakfast in Bowling Alley in Utica, New York" Sürreal şehir: Frank O'Hara, "A City Winter"
13 20. yüzyıl Amerikan şiirinde şehir: kentsel protesto Şehirdeki kadın: Denise Levertov "A Solitude" Anne Sexton "Her Kind" "Young"
14 Genel Değerlendirme Genel Değerlendirme

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Ders Kitabı:
Campbell, Neil, Alasdair Kean. "American City," American Cultural Studies: An Introduction to American Culture. New York: Routledge, 1997.
Machor, James L. Pastoral Cities: Urban Ideals and the Symbolic Landscape of America. Madison: U of Wisconsin P, 1987.
Marx, Leo. The Machine in the Garden: Technology and Pastoral Ideal in America (1965). New York: Oxford U P, 2000.
2. Ders sunumları:
Yardımcı ders materyali olarak sınıfta izlenen görseller ve filmler

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Dersler: Konunun kuramsal zeminini oluşturma ve üzerine bina edilecek materyalin tanıtımı yönünden dersler, öğretim stratejileri arasında doğrudan etkileşim içeren temel formattır. Konuya esas teşkil eden kavram ve terminolojinin aktarımında merkezi öneme sahiptir.
2. Sınıf Tartışmaları: Derste işlenen kuramsal malzeme ve ilgili metinlerin farklı durumlara uygulanabilirliğini sorgulama ve bilgiyi somutlaştırma sürecidir. Her hafta dersin son saatinde gerçekleştirilir.
3. Görsel sunumlar ve filmler: Dersin ana malzemesini tanımlayıcı resimler, çizimler, fotoğraflar, haritalar gibi görsel bilginin sunumu ve konuyla ilgili kısa filmlerin ve belgesellerin sınıf içinde gösterimidir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ1 1. Vize
2 FN Final
3 BNS BNS VZ1 * 0.50 + FN * 0.50
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ1 * 0.50 + BUT * 0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Sınavlar, derste ele alınan malzemenin ana profilini oluşturan anahtar kelime ve kavramların doğru kullanımını ölçmeye ve edinilen temel düşünce modellerini sorgulamaya yöneliktir.

Değerlendirme Kriteri


1. Ara sınav, dönem başından sınav tarihine kadar derste işlenen konulardan hazırlanan soruları kapsar.
2. Yarıyıl Sonu Sınavı, Ara Sınav tarihinden dönem sonuna kadar derste işlenen konulardan hazırlanan soruları kapsar ve ara sınavın kapsadığı konulara göndermeler içerir.
3. Sorular, çoktan seçmeli, boşluk doldurma, doğru-yanlış işaretleme ve eşleştirme olmak üzere dört kategoriden oluşur.
4. Sorular tek yanıt içermektedir.
5. Eşleştirmeli sorularda, kavram/terim/isimler arası ilişkiler sorgulanır.
6. Sınavlarda verilen süre dahilinde soruları yanıtlamak zaruridir.

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70'ine katılım zorunludur.
2. Öğrenciler sınav sırasında hiçbir kitap, ders notu vb. kullanamazlar.
3. Öğrenciler sınav sırasında sözlük kullanamazlar. Sorularda yer alan kelimeler ders metinlerinde işlenen ve/ya öğrencinin bilgisi dahilinde olması beklenen kelimelerdir.
4. Sınavlarda her türlü kopya girişimi, disiplin işlemi ile sonuçlanır

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

yesim.basarir@deu.edu.tr
Tel (dahili): 18514

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Pazartesi 14:00-15:00
Cuma 14:00-15:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 15 15
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 4 52
Vize Sınavı 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 118

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.14353
ÖK.233555
ÖK.335
ÖK.455
ÖK.55442434
ÖK.6543
ÖK.733434