DERS ADI

: Türk Dili ve Edebiyatı Öğretiminde Sınav Hazırlama ve Değerlendirme

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
EDB 5011 Türk Dili ve Edebiyatı Öğretiminde Sınav Hazırlama ve Değerlendirme SEÇMELİ 2 0 0 4

Dersi Veren Birim

Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ.DR. İLYAS YAZAR

Dersi Alan Birimler

Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği

Dersin Amacı

Bu dersin temel amacı, ölçme ve değerlendirmeyle ile ilgili kavramsal ve kuramsal çerçeveyi, eğitimde kullanılan ölçme araç ve yöntemlerinin niteliklerini, Bloom un orijinal ve revize edilmiş taksonomisini ve ölçme ve değerlendirmeye etkilerini, sınav türleriyle ilgili kavramsal ve uygulamaya dönük yönlerini, ölçümleri betimlemede yararlanılabilecek temel istatistiksel işlemleri ve uygulanmasını, ölçme aracı geliştirme sürecini, test ve madde analizine dönük işlemleri ve değerlendirme yaklaşımlarını ve not verme süreçlerini incelemektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   1- Ölçme ve değerlendirme ile ilgili temel kavramları hatırlayabilme
2   2- Eğitimde kullanılan ölçme araç ve yöntemlerinin niteliklerini kavrayabilme
3   3- Bloom un hedeflerle ilgili orijinal ve revize edilen taksonomisinin özelliklerini kavrayabilme
4   4- Sınav türleriyle ilgili temel kavramları ve özelliklerini kavrayabilme
5   5- Ölçme sonuçları üzerinde temel istatistiksel teknikleri uygulayabilme
6   6- Ölçme aracı geliştirme sırasında aşamaların gerektirdiği işlemleri uygulayabilme
7   7- Testin ve maddenin özelliklerini betimleyen analizleri uygulayabilme
8   8- Değerlendirme tür ve yaklaşımlarını kavrayabilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Öğrenme ve öğretme sürecinde ölçme ve değerlendirmenin yeri ve önemi
2 Ölçme ve değerlendirmeyle ilgili temel kavramların bilgisi
3 Çoktan seçmeli, Doğru-yanlış tipi, Kısa cevaplı ve Eşleştirmeli maddelerden oluşan testler
4 Eğitimde kullanılan ölçme araç ve yöntemlerinin nitelikleri
5 Puanlama anahtarları, hazırlanması ve puanlama
6 Yazılı yoklama sınavları
7 Sözlü sınavlar, hazırlanması, uygulanması ve puanlanması
8 genel tekrar, ders değerlendirmesi, ara sınav
9 Ölçme ve Değerlendirmeyle ilgili temel istatistiksel teknikler
10 Ölçme aracı geliştirmeyle ilgili temel kavramlar
11 Ölçme aracı geliştirmenin aşamaları
12 Test ve madde istatistikleri
13 Değerlendirme ve Not verme
14 Eğitimde Alternatif Değerlendirme Yaklaşımları
15 Final Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Airasian P. W ve Miranda H. (2002). The Role of Assessment in the Revised Taxonomy. Theory Into Practice, 41(4), 249-254.
2. Anderson, L. W. (2005). Ojectives, Evaluation, And The Improvement of Education. Studies in Educational Evaluation, 31, 102-113
3. Baykul, Y. (1997). İstatistik. (2. Baskı) Ankara: Anı Yayıncılık.
4. Baykul, Y. (2000). Eğitimde ve Psikolojide Ölçme: Klasik Test Teorisi ve Uygulaması. Ankara: ÖSYM Yayınları.
5. Crocker L. and Algina J. (1986). Introduction to Classical and Modern Test Theory. Orlando: Harcourt Brace Javanovich College Publishers.
6. David, A. F. (1988). Reliability of Scores From Teacher-Made Tests. Instructional Topics in Educational Measurement Series. National Council on Measurement in Education. Washington.
7. Ebel, R. L. (1972). Essentials of Educational Measurement. New Jersey: Prentice-Hall, inc. Englewood Cliffs.
8. Erdoğan, H., Ural, M. & Tüzün, M. (1984). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme (İstatistik Uygulamalı). (2. Baskı) Ankara: Emel Matbaacılık.
9. Erkan, S. ve Gömleksiz, M. (Ed.) (2008). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Nobel Yayıncılık. Ankara
10. Haladyna, T. M., & Downing, S. M. (1989b). A taxonomy of multiple-choice item-writing rules. Applied Measurement in Education, 2(1), 37-50.
11. Özçelik, D. A. (1989). Test Hazırlama Kılavuzu. Ankara: ÖSYM Eğitim Yayınları.
12. Özçelik, D.A. (1992). Ölçme ve değerlendirme. Ankara: ÖSYM Yayınları.
13. Messick, S. (1989). Meaning and values in test validation: the science and ethics of assessment. Educational Researcher, 18, 5-11.
14. Tekin, H. (1991). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Yargı Kitap ve Yayınevi.
15. Tezbaşaran, A. A. (1997). Likert Tipi Ölçek Geliştirme Klavuzu. Türk Psikologlar Derneği Yayınları.Ankara.
16. Turgut, M.F. (1997). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Yargıcı Matbaası.
17. Turgut, M. F. ve Baykul, Y. (1992-1). Ölçekleme Teknikleri. Ankara: ÖSYM Yayınları.
18. Turgut, M. F. ve Baykul, Y. (2010). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Pegem Akademi. Ankara.
19. Yıldırım, C. (1999). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: ÖSYM Yayınları.
20. Yurdabakan, İ. (2011). Yapılandırmacı Kuramın Değerlendirmeye Bakışı: Eğitimde Alternatif Değerlendirme Yöntemleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 44(1), 51-77.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Tartışma, grup çalışması, düz anlatım

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Ara Sınav
2 FN Yarıyılsonu Sınavı
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

İlan Edilecektir.

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Uygulama 2 3 6
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 1 12
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Ödev Hazırlama 2 5 10
Sunum Hazırlama 1 8 8
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 97

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.155
ÖK.2554
ÖK.3554
ÖK.4555
ÖK.5555
ÖK.655
ÖK.755
ÖK.855