DERS ADI

: Tarihi Türk Lehçeleri 1

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
EDB 3001 Tarihi Türk Lehçeleri 1 ZORUNLU 2 0 0 3

Dersi Veren Birim

Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF.DR. ŞERİF ALİ BOZKAPLAN

Dersi Alan Birimler

Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği

Dersin Amacı

Öğrencilere; Köktürkçeyi kelime hazinesi ve gramer özellikleri ile tanıtmak

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Köktürk Alfabesiyle okuyup yazabilme
2   Köktürkçe metinleri tanıyabilme
3   Köktürkçeye ait özellikleri öğrenebilme
4   Köktürkçenin Türkçenin diğer devirlerinden farklarını bilme
5   Köktürkçedeki kelime türlerini kavrayabilme, yorumlayabilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Köktürklerin yayıldığı coğrafya ve tarihi dönem
2 Köktürk Alfabesi
3 Köktürkçenin fonetik özellikleri
4 Köktürkçenin morfolojik özellikleri
5 Köktürkçe metin okuma
6 Köktürkçe metin okuma
7 Köktürkçe isim ve fiil çekimi
8 genel tekrar, ders değerlendirmesi, ara sınav
9 Köktürkçede birleşik çekimler
10 Köktürkçede sıfat-fiil
11 Köktürkçede zarf-fiil
12 Köktürkçede kelime türleri
13 Köktürk Kitabeleri metin okuması
14 Irk Bitig metin okuması
15 Final sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

von GABAIN,Annemarie (1988), Eski Türkçenin Grameri (Çeviren: Mehmet AKALIN), Ankara: TDK Yayınları
ERGİN, Muharrem (1991), Orhun Abideleri, İstanbul: Boğaziçi Yayınları
CAFEROĞLU, Ahmet (1984), Türk Dili Tarihi I, II, İstanbul: Enderun Yayınları.
ORKUN, Hüseyin Namık (1936), Eski Türk Yazıtları I, İstanbul: TDK Yayınları.
ORKUN, Hüseyin Namık (1938), Eski Türk Yazıtları II, İstanbul: TDK Yayınları.
ORKUN, Hüseyin Namık (1940), Eski Türk Yazıtları III, İstanbul: TDK Yayınları.
TEKİN, Talat (2000), Orhon Türkçesi Grameri, Ankara: Simurg Yayınları.
TEKİN, Talat (1988), Orhon Yazıtları, Ankara: TDK Yayınları.
V. THOMSEN, Wilhelm (1993), Orhon ve Yenisey Yazıtlarının Çözümü: İlk Bildiri Çözülmüş Orhon Yazıtları, Ankara: TDK Yayınları.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım, sunum, gösteri, tartışma, soru-cevap

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Ara Sınav
2 FN Yarıyılsonu Sınavı
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yazılı sınavlar (uzun ve kısa cevaplı), Çoktan seçmeli testler

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin değerlendirilmesi öğrenme çıktıları doğrultusunda ara sınav ve final sınavları ile ölçülmektedir

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derslerin %70 ine katılım zorunludur.
Öğretim üyesi, planlı eğitim öğretim süreci içinde bireysel ya da işbirlikli öğrenme yoluyla çeşitli uygulamalar yaptırma hakkını saklı tutar. Yapılacak uygulamaların değerlendirme sürecindeki etkisi eğitim öğretim yılı başında öğrencilere ilan edilir

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

ali.bozkaplan@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Vize Sınavına Hazırlık 1 15 15
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 63

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.15
ÖK.25
ÖK.35
ÖK.45
ÖK.55