DERS ADI

: Türk Dil Bilgisi 4

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TRK 2010 Türk Dil Bilgisi 4 ZORUNLU 2 0 0 3

Dersi Veren Birim

Türkçe Öğretmenliği

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF.DR. CANER KERİMOĞLU

Dersi Alan Birimler

Türkçe Öğretmenliği

Dersin Amacı

Türkiye Türkçesinin sözdizimi özellikleri, belirtme öbekleri, cümle, cümle çözümü, cümle ve anlatım bozukluklarına ilişkin bilgi vermek; öğrencilerin, bu bilgilerin Türkçe anlatımda uygulanışını metinler üzerinde gösterebilmelerini uygulamalı olarak sağlamak.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Türkçenin önemli sözdizimi özelliklerini ve ilkelerini öğrenme
2   Çağdaş Türkiye Türkçesindeki belirtme öbeklerinin türlerini ve işlevlerini tanıma
3   Cümleleri, bunların türlerini ve önemli özelliklerini öğrenme
4   Cümlelerin nasıl çözümleneceğini öğrenme, cümle ve anlatım bozukluklarının nedenlerini öğrenip böyle cümleleri düzeltebilme
5   Sözdizimine ilişkin öğrenilenleri metinler üzerinde gösterebilme; Türkçe metinleri bu açılardan inceleyip çözümleyebilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Sözdizimine ve Türkçenin sözdizimine ilişkin genel bilgi ve değerlendirmeler
2 Belirtme öbekleri, öbek, takım;
3 Ad öbekleri: İyelik takımları, ad takımları
4 Sıfat takımları, öteki ad öbekleri
5 Takısız ad takımı sorunu
6 Sıfat öbekleri, belirteç öbekleri, öteki belirtme öbekleri
7 Belirme öbeklerinin metinler üzerinde gösterilmesine yönelik uygulama
8 Genel Tekrar, Ders Değerlendirme, Ara Sınav
9 Cümle, cümlenin öğeleri: Yüklem
10 Özne ve türleri
11 Cümlenin yardımcı öğeleri
12 Cümle türleri
13 Cümle çözümlemesi
14 Anlatım ve cümle bozuklukları
15 Yarıyıl Sonu Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak: Kahraman Tahir, Çağdaş Türkiye Türkçesi Dilbilgisi, İzmir 2009
Yardımcı kaynaklar: Banguoğlu Tahsin, Türkçenin Grameri, İstanbul 1974; Ergin Muharrem, Türk Dil Bilgisi İst. 1972; Gencan T. Nejat, Dilbilgisi, Ankara 1979; Dizdaroğlu Hikmet, Tümcebilgisi, Ankara 1976; Şimşek Rasim, Örneklerle Türkçe Sözdizimi, Trabzon 1987; Hatiboğlu Vecihe, Türkçenin Sözdizimi, Ankara 1972

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatma, soru-yanıt, metin inceleme

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Ara Sınav
2 FN Yarıyılsonu Sınavı
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

caner.kerimoglu@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 2 26
Vize Sınavına Hazırlık 1 6 6
Final Sınavına Hazırlık 1 6 6
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 81

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13
ÖK.15555555555555
ÖK.24444444444444
ÖK.33333333333333
ÖK.45555555555555
ÖK.54444444444444