DERS ADI

: Dil Edinimi

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
AÖD 3015 Dil Edinimi ZORUNLU 3 0 0 4

Dersi Veren Birim

Almanca Öğretmenliği

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF.DR. KUTHAN KAHRAMANTÜRK

Dersi Alan Birimler

Almanca Öğretmenliği

Dersin Amacı

Birinci ve ikinci Bu ders ana dili ve yabancı dil edinimi kuramlarını, bunların karşılaştırılmasını ve öğretilmesini, dil gelişimi ve dil edinimi süreçlerinin safhalarını ve bu süreçlerin yabancı dil öğrenimine etkilerini öğretmeyi amaçlamaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Dil edinimi, birinci dil edinimi, ikinci dil edinimi, çift dillilik, çok dillilik kavramlarını bilir,
2   Öğrenme ve edinim kavramları arasındaki farkı ayırt eder,
3   Dil ediniminin biyolojik, sosyo-kültürel ve bilişsel temellerini kavrar,
4   Anlama, telaffuz ve dilbilgisi gelişimi hakkındaki temel yaklaşımları öğrenir,
5   Dil edinimi kuramları hakkında genel bilgilere sahip olur.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dil, dil edinimi kavramları, dil edinimi ne zaman başlıyor Dil edinimi ne kadar sürüyor
2 Dil, dil edinimi kavramları, dil edinimi ne zaman başlıyor Dil edinimi ne kadar sürüyor
3 Üçüncü iletişim Basamağı: Yazı dili Dördüncü iletişim Basamağı: Bilgisayar dili
4 Dil kavramlarının sunumunda birkaç model anlayışı kavramı: Karl Bühler in Mantıkla ilgili yazı tipi modeli, Roman Jakobson un İşlevsel Modeli, Austin ve Searle nin Konuşma şekli teorisi, Manfred Grohnfeldt in Çok Boyutlu Gelişim Modeli, Bindel ve Günther e göre Konuşma Bütünlüğü modeli
5 Dilin içselleştirilmesi, konuşmadaki kodlama ve kodlamayı çözme, bölümlere ayırma, dil edinimi bilincinde olma: Metin, cümle, kelime, hece (Donmall, van Lier, Switalla, List, Bialystok, Schulte-Körne) ye göre dil edinimi bilinci
6 Birinci dil , Anadil, İkinci dil terimleri
7 Çok dillilik, İki dillilik, Yabancı dil, Kültürlerarası Eğitim kavramları
8 Genel Tekrar, Ders Değerlensirilmesi,Ara Sınav
9 Dil edinimindeki deneysel bulgular: İlk dil edinimindeki bulgular: Konuşulan dili anlamada, telaffuzda, kelime haznesinde, kekelemedeki bulgular. Konuşma gelişimi bozuklukları araştırma sonuçları. İkinci dil edinimindeki bulgular.
10 İlk dil edinimi teorileri: Teorik açıklamalar: Davranışçılık, Nativizm, etkileşimsel, bilişsel teoriler
11 Dil edinimini etkileyen faktörler: İşitme yeteneği, konuşma organları, beyin gelişimi, konuşma tutukluğunu güdüleyici faktörler, ailevi yaşam şartları
12 Dil edinimindeki gelişim aşamaları/ Sesteki bozuklukların tespitindeki muayene, eğitici ve öğretmen olarak bu kişilerin sınıf ve grup içinde gözlenmesi, denemeye dayalı testler
13 İlk dil edinimindeki ve ikinci dil edinimindeki konuşma bozuklukları: gelişime bağlı konuşma bozuklukları, organik konuşma bozuklukları, iletişime bağlı konuşma bozuklukları
14 Konuşma bozukluklarına örnek olarak olay incelemeleri: Jennifer örneği, Mario örneği. teşhis olanakları: Aile ile konuşma, tedbirler, kulak burun boğaz doktorunda işitme testleri
15 Yarıyıl Sonu Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

- Apeltauer, Ernst: Grundlagen des Erst-und Fremdsprachenerwerbs.Fernstudieneinheit 15, Langenscheidt, Berlin, 2006
- Günther, Britta/ Günther, Herbert: Erstsprache und Zweitsprache Beltz Verlag, Weinheim und Basel, 2004
- Dittmann, Jürgen: Der Spracherwerb des Kindes, Verlag C. H. Beck, München, 2010
- Ramge, Hans: Spracherwerb-Grundzüge der Sprachentwicklung des Kindes
- Klan, Gisela- Delius: Spracherwerb, Verlag J. B. Metzler Stuttgart, 1999
- Wendlandt, Wolfgang: Sprachstörungen im Kindesalter Thieme Verlag: Stuttgart, NewYork 1992
- Edmondson, W./House, J. : Einführung in die Sprachlehrforschung. Tübingen/Basel 1993
- Günther, H.: Sprachauffällige Kinder in der Grundschule: Praktische Hinweise für Lehrer
zur Diagnose und Förderung, Klett, Leipzig, Stuttgart, Düsseldorf, 1995

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım- Sunum- Değerlendirme

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Ara Sınav
2 FN Yarıyılsonu Sınavı
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

yazılı sınavlar

Dersin Öğretim Dili

Almanca

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

selma.kiris@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 2 26
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 15 15
Sunum Hazırlama 1 10 10
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 91

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11
ÖK.132522
ÖK.23252
ÖK.33252
ÖK.432542
ÖK.532552