DERS ADI

: Dilbilimi 2

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
AÖD 2016 Dilbilimi 2 ZORUNLU 2 0 0 3

Dersi Veren Birim

Almanca Öğretmenliği

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF.DR. KUTHAN KAHRAMANTÜRK

Dersi Alan Birimler

Almanca Öğretmenliği

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, Almanca öğretmeni adaylarının anlambilim, sözdizimi ve Alman dili tarihi konularına dönük bilgi, beceri, düşünce ve bilinç geliştirmelerini sağlamaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Anlambilim ile ilgili temel kavramları tanımlayabilir, değişik anlam çözümlemeleri yapabilir, kelimelerdeki anlam değişimlerini öğrenir, düz anlam ve yan anlamı ayırt edebilir ve örneklendirebilir, Leo Weisgerber in Kelime Alanı Teorisini tanır.
2   Sözdizimi alanında cümle öğelerini belirlemede kullanılan operasyonel yöntemleri bilir, IC-Analyse. Phrasenstruktur cümle analiz modellerini ve üretimsel dönüşümlü gramer modelini öğrenir ve uygulamasını yapabilir.
3   Bağımsal dilbilgisini öğrenir, çekimi (Rektion) ve fiilin birleşim değerini (Valenz) açıklayabilir, bu bağlamda Almancanın temel cümle yapım modelleri hakkında bilgi sahibi olur.
4   Alman dilinin tarihsel gelişim sürecini öğrenir, bu değişimlerinin sosyal ve siyasal yapıyla bağlantısını bilir, dilin zamana ve topluma bağlı olarak değiştiği ve geliştiği yönünde bilinç geliştirir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Anlambilim ve temel kavramları Almanca cümle yapım modelleri
2 Anlam değişmeleri, anlam daralması, anlam genişlemesi, anlam iyileşmesi, anlam kötüleşmesi `Alman' kelimesinin kökeni ve Alman dilinin tarihsel gelişim süreci
3 Leo Weisgerber'in Kelime Alanı Teorisi Orta Yüksek Almanca
4 Sözdizimi Dilde Bakım, Yeni Yüksek Almanca
5 Cümle öğelerini belirlemede operasyonel yöntemler Yarıyıl Sonu Sınavı
6 IC-Analyse ve Phrasenstruktur cümle analiz modelleri
7 Üretimsel dönüşümlü gramer modeli
8 Genel Tekrar, Ders Değerlendirmesi, Ara Sınav
9 Bağımsal dilbilgisi modeli
10 Rektion ve Valenz

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Johannes Volmert (1997): Grundkurs Sprachwissenschaft: eine Einführung in die Sprachwissenschaft für Lehramtsstudiengänge. München : Fink.
Ernst, Peter (2004): Germanistische Sprachwissenschaft. Wien: Facultas Verlag.
Vater, Heinz (1994): Einführung in die Sprachwissenschaft. München: Fink.
Busch, Albert/ Stenschke,Oliver (2007): Germanistische Linguistik. Tübingen: Narr.
Gabriele Graefen / Martina Liedke (2008): Germanistische Sprachwissenschaft. Deutsch als Erst-, Zweit- oder Fremdsprache. A. Francke UTB.
Bußmann, Hadumod (2002). Lexikon der Sprachwissenschaft. 3. Auflage. Stuttgart: Kröner.
Kahramantürk, Kuthan: Dilibilim II Ders Materyalleri. (her yıl güncelleniyor)

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Multimedyal anlatım, soru-yanıt, tartışma, grup çalışması

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Ara Sınav
2 FN Yarıyılsonu Sınavı
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Yazılı Sınavlar

Dersin Öğretim Dili

Almanca

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

kuthan.kturk@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 10 1 10
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 15 15
Ödev Hazırlama 1 15 15
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 82

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11
ÖK.1323451
ÖK.2323451
ÖK.3323451
ÖK.4323451