DERS ADI

: Türkiye'nin Fiziki Coğrafyası

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
SBE 2003 Türkiye'nin Fiziki Coğrafyası ZORUNLU 2 0 0 3

Dersi Veren Birim

Sosyal Bilgiler Öğretmenliği

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ.DR. ALİ EKBER GÜLERSOY

Dersi Alan Birimler

Sosyal Bilgiler Öğretmenliği

Dersin Amacı

Türkiye'nin yeri ve konumu, jeolojik yapısı, jeomorfolojik özellikleri, iklimi, bitki örtüsü, toprakları, akarsuları, gölleri, denizleri, hayvan toplulukları gibi fiziki coğrafya özelliklerini incelemek; doğal ortam-insan ilişkileri çerçevesinde ülkemizde yaşanan çevre sorunlarını, afetleri, iklim değişimlerini irdelemek ve öneriler geliştirmektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Türkiye'nin yeri ve konumu, doğal ortam özellikleri (coğrafî konum özellikleri, yeryüzü şekilleri, iklim özellikleri-iklim değişmeleri, yer altı-yerüstü suları, vejetasyon ve toprak özellikleri, doğal hayvan toplulukları) bilgisi.
2   Türkiye'nin jeolojik geçmişi ve sonuçları hakkında değerlendirmelerde bulunabilme.
3   Nüfusun dağılışında etkili olan doğal ortam şartları hakkında çıkarımlarda bulunabilme.
4   Ekonomik faaliyetlerin dağılışı ile coğrafî şartlar arasındaki ilişkiyi analiz edebilme.
5   Türkiye'nin doğal zenginlikleri ve bunların kullanımı ile ilgili sorunları tartışabilme. Bu çerçevede Türkiye'de çevre sorunları, afetler bilgisi.
6   Bölgeler arasındaki gelişmişlik farklarının sebeplerini değerlendirebilme.
7   Öğretmen adayının, 'doğal ortam-insan ilişkileri kapsamında Türkiye'nin doğal ortam potansiyelini ve onun bilinçli-sürdürülebilir kullanımının önemini' öğrencilerine aktarabilme becerisini geliştirebilme.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 GİRİŞ: TÜRKİYE'NİN YERİ ve KONUMU I. BÖLÜM: TÜRKİYE'NİN GENEL JEOLOJİK ÖZELLİKLERİ 1. PALEOZOYİK, 2. MESOZOYİK, 3. TERSİYER, 4. KUATERNER II. BÖLÜM: TÜRKİYE JEOMORFOLOJİSİ 1. TÜRKİYE'DE YER HAREKETLERİ
2 2. TÜRKİYE'NİN JEOMORFOLOJİK ÖZELLİKLERİ
3 3. TÜRKİYE'NİN BAŞLICA YERYÜZÜ ŞEKİLLERİ
4 3. TÜRKİYE'NİN BAŞLICA YERYÜZÜ ŞEKİLLERİ
5 III. BÖLÜM: TÜRKİYE'NİN İKLİMİ 1. TÜRKİYE'NİN İKLİMİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER
6 III. BÖLÜM: TÜRKİYE'NİN İKLİMİ 2. İKLİM ELEMANLARI
7 III. BÖLÜM: TÜRKİYE'NİN İKLİMİ 3. TÜRKİYE'NİN İKLİM TİPLERİ VE ETKİLİ OLDUĞU BÖLGELER 4. KÜRESEL İKLİM DEĞİŞİMLERİ ve TÜRKİYE'YE ETKİLERİ
8 GENEL TEKRAR, DERS DEĞERLENDİRMESİ, ARA SINAV
9 IV. BÖLÜM: TÜRKİYE'NİN HİDROGRAFİK ÖZELLİKLERİ 1. TÜRKİYE'NİN YERÜSTÜ SULARI
10 IV. BÖLÜM: TÜRKİYE'NİN HİDROGRAFİK ÖZELLİKLERİ 2. TÜRKİYE'NİN YERALTI SULARI VE KAYNAKLAR 3. TÜRKİYE'NİN DENİZLERİ
11 V. BÖLÜM: TÜRKİYE'NİN TOPRAKLARI 1. TÜRKİYE'DE TOPRAK OLUŞUMUNU ETKİLEYEN FAKTÖRLER
12 V. BÖLÜM: TÜRKİYE'NİN TOPRAKLARI 2. TÜRKİYE TOPRAKLARININ SINIFLANDIRILMASI 3. TÜRKİYE'DE TOPRAK EROZYONU VE EROZYONU ÖNLEME ÇALIŞMALARI
13 VI. BÖLÜM: TÜRKİYE'NİN VEJETASYONU 1. TÜRKİYE'DE BİTKİ ÖRTÜSÜNÜN YETİŞME ORTAMI ŞARTLARI 2. TÜRKİYE'NİN BİTKİ COĞRAFYASI (FİTOCOĞRAFYA) BÖLGELERİ 3. İKLİM DEĞİŞMELERİNİN BİTKİ ÖRTÜSÜ ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ (Relik ve Endemik bitkiler ve topluluklar)
14 VII. BÖLÜM: TÜRKİYE'NİN DOĞAL HAYVAN TOPLULUKLARI 1. OMURGASIZLAR, 2. TATLI SU FAUNASI, 3. DENİZ FAUNASI, 4. KURBAĞALAR VE SÜRÜNGENLER, 5. KUŞLAR, 6. MEMELİLER VIII. BÖLÜM: TÜRKİYE'DE ÇEVRE SORUNLARI ve AFETLER
15 YARIYIL SONU SINAVI

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. ATALAY, İ., (2011): Türkiye Coğrafyası ve Jeopolitiği, Meta Basımevi, İzmir.
2. ŞAHİN, C., (2006): Türkiye Fizikî Coğrafyası, Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara.
3. AKENGİN, H, DÖLEK, İ., (Ed.), (2015): Türkiye Fizikî Coğrafyası, Pegem Akademi Yayınları, Ankara.
4. DEMİRSOY, A., (1999): Genel ve Türkiye Zoocoğrafyası 'Hayvan Coğrafyası', Meteksan A.Ş., Ankara.
5. ATALAY, İ., (2001): Genel Fizikî Coğrafya, EÜ Basımevi, İzmir.
6. ATALAY, İ., (2002): Türkiye'nin Ekolojik Bölgeleri, Meta Basımevi, İzmir.
7. ATALAY, İ., (1994): Türkiye Vejetasyon Coğrafyası, EÜ Basımevi, İzmir.
8. ATALAY, İ., (1989): Toprak Coğrafyası, EÜ Basımevi, İzmir.
9. ATALAY, İ., (1987): Türkiye Jeomorfolojisine Giriş, EÜ Basımevi, İzmir.
10. ŞAHİN, C., (1991): Türkiye Afetler Coğrafyası, Gazi Üni. Gazi Eğit. Fak. Yay., Ankara.
11. DARKOT, B., (1976): Türkiye Coğrafyası, Kanaat Yayınları, İstanbul.
12. KOÇMAN, A., (1993): Türkiye İklimi, EÜ Yayınları, İzmir.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Sunu (power point) yöntemiyle anlatım, tartışma, soru-yanıt, görselleri yorumlama.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Ara Sınav
2 FN Yarıyılsonu Sınavı
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Çoktan seçmeli testler, yazılı sınavlar (uzun ve kısa yanıtlı).

Değerlendirme Kriteri

İlan edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

ali.gulersoy@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 1 13
Vize Sınavına Hazırlık 1 6 6
Final Sınavına Hazırlık 1 9 9
Alan/saha çalışması 2 4 8
Kitap Okuma 1 8 8
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 72

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.1554
ÖK.2525
ÖK.355
ÖK.45555
ÖK.55555
ÖK.655555
ÖK.75555