DERS ADI

: Sosyal Bilgiler Ders Kitabı İncelemesi

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
SBE 5006 Sosyal Bilgiler Ders Kitabı İncelemesi SEÇMELİ 2 0 0 4

Dersi Veren Birim

Sosyal Bilgiler Öğretmenliği

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ.DR. ASLI AVCI AKÇALI

Dersi Alan Birimler

Sosyal Bilgiler Öğretmenliği

Dersin Amacı

Bu ders öğrencilere MEB tarafından onaylanmış ders kitaplarını, bu kitapların belirlenmesi ve seçiminde dikkate alınan ölçütleri tanıtmayı amaçlamaktadır. Ayrıca iyi bir ders kitabında bulunması gereken özelliklerin neler olduğunu kavratmayı ve mevcut ders kitaplarını bu açıdan eleştirel bir gözle değerlendirebilmelerini sağlamayı amaçlamaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Sosyal bilgiler öğretim programlarının amacını, yaklaşımını ve yapısını kavrayabilme
2   Ders kitapları ile ilgili temel kavramları, ders kitaplarının belirlenmesi ve seçimi ile ilgili ölçütleri açıklayabilme
3   İyi bir ders kitabında bulunması gereken nitelikleri listeleyebilme
4   Sosyal bilgiler ders kitaplarını bilimsel ve biçimsel açıdan, dil- anlatım ve ölçme-değerlendirme yaklaşımı açısından eleştirel bir gözle inceleyebilme
5   Sosyal bilgiler ders kitaplarının içeriğini edebi ürünler ve görseller açısından değerlendirebilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Sosyal bilgiler öğretim programlarının amacı, yaklaşımı ve yapısı
2 Ders kitapları ile ilgili temel kavramlar
3 MEB tarafından onaylanmış ders kitaplarının belirlenmesi ve seçiminde izlenen yollar
4 Sosyal bilgiler ders kitaplarının içeriklerinin programa uygunluğu açısından incelenmesi
5 Sosyal bilgiler ders kitaplarının bilimsel içerik açısından taşıması gereken nitelikler
6 Sosyal bilgiler ders kitaplarının bilimsel içerik açısından incelenmesi
7 Sosyal bilgiler ders kitaplarının biçimsel açıdan taşıması gereken nitelikler
8 Genel tekrar, ders değerlendirmesi, ara sınav
9 Sosyal bilgiler ders kitaplarının biçimsel açıdan incelenmesi
10 Sosyal bilgiler ders kitaplarının dil ve anlatım açısından taşıması gereken nitelikler
11 Sosyal bilgiler ders kitaplarının dil ve anlatım açısından incelenmesi
12 Sosyal bilgiler ders kitaplarında kullanılabilecek edebi türler ve kitapların bu açıdan incelenmesi
13 Sosyal bilgiler ders kitaplarında görseller ve kitapların bu açıdan incelenmesi
14 Sosyal bilgiler ders kitaplarının ölçme-değerlendirme yaklaşımı ve kitapların bu açıdan incelenmesi
15 Yarıyıl Sonu Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. AKBABA, Bülent (2013). Konu Alanı Ders Kitabı İnceleme Kılavuzu Sosyal Bilgiler. Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara
2.KÜÇÜKAHMET, Leyla (Editör), (2011), Konu Alanı Ders Kitabı İnceleme Kılavuzu (Ed. Leyla Küçükahmet), Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
3. KILIÇ, A. ve SEVEN, S., (2002) Konu Alanı Ders Kitabı İncelemesi, Pegem A Yay., Ankara.
4. ŞAHİN, C. ve KÜÇÜKAHMET, L. (Editör), (2001). Konu Alanı Ders Kitabı İnceleme Kılavuzu, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
6. PINGEL, F., (2003), Ders Kitaplarını Araştırma ve Düzeltme Rehberi, Tarih Vakfı Yayınları, İstanbul.
7. MEB 4-5-6-7-8. Sınıf Ders Kitapları, Öğrenci Çalışma kitapları ve Öğretmen Kılavuz Kitapları.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım, soru-cevap, tartışma,grup çalışması

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Ara Sınav
2 FN Yarıyılsonu Sınavı
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

1. AKBABA, Bülent (2013). Konu Alanı Ders Kitabı İnceleme Kılavuzu Sosyal Bilgiler. Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara
2.KÜÇÜKAHMET, Leyla (Editör), (2011), Konu Alanı Ders Kitabı İnceleme Kılavuzu (Ed. Leyla Küçükahmet), Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
3. KILIÇ, A. ve SEVEN, S., (2002) Konu Alanı Ders Kitabı İncelemesi, Pegem A Yay., Ankara.
4. ŞAHİN, C. ve KÜÇÜKAHMET, L. (Editör), (2001). Konu Alanı Ders Kitabı İnceleme Kılavuzu, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
6. PINGEL, F., (2003), Ders Kitaplarını Araştırma ve Düzeltme Rehberi, Tarih Vakfı Yayınları, İstanbul.
7. MEB 4-5-6-7-8. Sınıf Ders Kitapları, Öğrenci Çalışma kitapları ve Öğretmen Kılavuz Kitapları.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

asli.avci@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 2 26
Vize Sınavına Hazırlık 1 17 17
Final Sınavına Hazırlık 1 25 25
Vize Sınavı 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 96

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.1555555
ÖK.2555555
ÖK.3555555
ÖK.4555555
ÖK.5555555