DERS ADI

: Türk Yenileşme Tarihi

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TAE 5012 Türk Yenileşme Tarihi SEÇMELİ 2 0 0 4

Dersi Veren Birim

Tarih Öğretmenliği

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DR. MUSTAFA ÖZBAŞ

Dersi Alan Birimler

Tarih Öğretmenliği

Dersin Amacı

Bu dersin amacı öğrencilere, Osmanlı Devleti'nde geleneksel ıslahat teşebbüslerinden başlayarak Cumhuriyet'e kadar geçen süreçte yaşanan reformları ve yönetim anlayışında meydana gelen değişmeleri öğretmektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Islahat ve yenileşme çabalarının temel unsurlarını tanımlayabilme
2   Tanzimat Döneminde yapılan reformlar sonunda Osmanlı Devleti idari yapısında meydana gelen değişimleri özetleyebilme
3   II. Abdülhamit Dönemindeki reformaları yorumlayabilme
4   II. Meşrutiyet Dönemindeki reformaları yorumlayabilme
5   Osmanlı yönetim anlayışının Türkiye Cumhuriyeti yönetim anlayışına yansımalarını yorumlayabilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Osmanlı Devlet yapısı ve ilk ıslahat çabaları
2 Islahatların önündeki iç ve dış engeller
3 Nizam-ı Cedid Islahatları ve karşılaştığı engeller
4 IV. Mustafa'nın saltanata gelişi ve Şer'i Hüccetin hazırlanması
5 Sened-i İttifak ve Ayanlar
6 II. Mahmut Döneminde ordu, yönetim ve eğitim alanında yapılan yenilikler
7 Tanzimat Fermanını hazırlayan iç ve dış gelişmeler
8 Genel Tekrar, Ders Değerlendirmesi, Ara Sınav
9 Tanzimat Döneminde kanunlaştırma çalışmaları
10 Tanzimat'a Tepkiler ve Siyasal örgütlerin kurulması
11 Yeni Osmanlılar hareketi, faaliyetleri ve söylemleri
12 Meşruti Monarşiye Geçişte Yenilikçi Aydınların Rolü ve Kanun-ı Esasi
13 II. Abdülhamit Dönemi'nde Jön Türk muhalefetinin gelişimi ve talepleri
14 II. Meşrutiyet yönetimine geçiş ve yenileşme hareketleri
15 Yarıyıl Sonu Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Hayta, Necdet & Ünal, Uğur (2005). Osmanlı Devleti'nde Yenileşme Hareketleri, Ankara.
Akyıldız, Ali (1993). Tanzimat Dönemi Osmanlı Merkez Teşkilatında Reform 1836-1856, İstanbul.
Akyıldız, Ali (2004). Osmanlı Bürokrasisi ve Modernleşme. İstanbul: İletişim Yayınları
Berkes, Niyazi (1978). Türkiye'de Çağdaşlaşma, İstanbul.
Çadırcı, Musa (2007). Tanzimat Sürecinde Türkiye. Ülke Yönetimi. Ankara: İmge Kitabevi
Davison, Roderic (1997). Osmanlı İmparatorluğu'nda Reform 1856-1876, (Çev. O. Akınhay), İstanbul.
Findley, Carter V. (1994). Osmanlı Devletinde Bürokratik Reform. Bâbıâli (1789-1922). İstanbul: İz Yayıncılık
Karal, Enver Ziya (1976). Osmanlı Tarihi, V, VI, VII ve VIII. Ciltler, Ankara.
Karpat, Kemal H. [Der.] (2004). Osmanlı Geçmişi ve Bugünün Türkiye'si. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları
Mardin, Şerif (1991). Türk Modernleşmesi, Makaleler 4, İstanbul.
Ortaylı, İlber (1999). İmparatorluğun En Uzun Yüzyılı. İstanbul: İletişim Yayınları
Önen, Nizam & Cenk Reyhan (2011). Mülkten Ülkeye. Türkiye'de Taşra İdaresinin Dönüşümü (1839-1929). İstanbul: İletişim Yayınları

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım, soru-cevap, tartışma.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Ara Sınav
2 FN Yarıyılsonu Sınavı
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

ercan.uyanik@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 2 26
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 15 15
Ödev Hazırlama 1 10 10
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 91

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12
ÖK.1111111111111
ÖK.2222222222222
ÖK.3333333333333
ÖK.4444444444444
ÖK.5555555555555