DERS ADI

: Tarih Felsefesi ve Araştırma Yöntemleri

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TAE 2003 Tarih Felsefesi ve Araştırma Yöntemleri ZORUNLU 2 0 0 2

Dersi Veren Birim

Tarih Öğretmenliği

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ.DR. ERDAL ASLAN

Dersi Alan Birimler

Tarih Öğretmenliği

Dersin Amacı

Bu dersin amacı tarih eğitimi öğrencilerinin belli başlı araştırma türlerini tanımalarını ve tarihsel araştırmaların yürütülebilmesi için gerekli olan yöntem ve teknik bilgisini kavramalarını sağlamaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Tarihin faydası ve değerini açıklayabilme
2   Belli başlı tarih yazım tarzlarını özetleyebilme
3   Tarihin sosyal bilimler içerisindeki yerini ve sosyal bilimler ile ilişkisini anlatabilme
4   Nitel ve nicel yöntemleri kullanarak tarihsel kaynakları değerlendirebilme
5   Tarihsel bir araştırmanın belli başlı evrelerini planlayabilme ve sonuçlandırabilme
6   Tarihsel araştırmalarda kullanılan yöntem ve teknik kuralları uygulayabilme
7   Tarih metodolojisi alanında dünyadaki çağdaş gelişmeleri izleyerek uygulayabilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dersin Tanımı, Amacı İçeriği ve Okuma Listesi
2 Bilimlerin ve Yaşamın Temeli Olarak Tarihin Faydası ve Değeri
3 Belli Başlı Tarih Yazım Tarzları: Betimleyici, Hikâyeci, Açıklayıcı ve Eleştirel Tarih Tarzları
4 Tarih Derslerinde Ödev Hazırlama, Not Tutma ve Sınavlara Hazırlık
5 Sosyal Bilimlerde Bilimsel Araştırma Yöntemleri
6 Tarihin Kaynakları: Birinci Elden Kaynaklar I
7 Tarihin Kaynakları: Birinci Elden Kaynaklar II
8 Genel Tekrar, Ders Değerlendirmesi, Ara Sınav
9 Tarihin Kaynakları: İkinci Elden Kaynaklar
10 Tarih Yazımında Kaynak Eleştirisi
11 Araştırma Konusunun Belirlenmesi
12 Araştırma Konusunun Sınırlanması ve Planlanması
13 Konunun Yazılması: Teknik Kurallar
14 Yazılı Tarih Metinlerinin Redaksiyonu
15 Yarıyıl Sonu Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1- Barzun, Jacques; Graff, Henry F. (2001). Modern Araştırmacı. Ankara: TÜBİTAK Yayınları
2- Burke, Peter (1994). Tarih ve Toplumsal Kuram. İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları
3- Burke, Peter (2003). Tarihin Görgü Tanıkları. İstanbul: Kitap Yayınevi
4- Danacıoğlu, Esra (2001). Geçmişin İzleri: Yanıbaşımızdaki Tarih İçin Bir Kılavuz. İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları
5- Duverger, M. (2006). Sosyal Bilimlere Giriş, Metodoloji Açısından. İstanbul: Kırmızı Yayınları
6- Engin, Vahdettin; Şimşek, Ahmet (2011). Türkiye'de Tarihyazımı. İstanbul: Yeditepe Yayınevi
7- Ercan, Yavuz (2010). Tarih Araştırmalarında Yöntem ve Teknik. Ankara: Turhan Kitabevi
8- Kütükoğlu, Mübahat S. (1990). Tarih Araştırmalarında Usul. İstanbul: İ.Ü.E.F. Yayınları
9- Özbaran, Salih (2003). Güdümlü Tarih. İstanbul: Cem Yayınevi
10- Özbaran, Salih (2003). Osmanlı'yı Özlemek ya da Tarih Tasarlamak. Ankara: İmge Kitabevi Yayınları

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım, soru-cevap, tartışma, grup çalışması

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Ara Sınav
2 FN Yarıyılsonu Sınavı
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

erdal.aslan@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 1 13
Vize Sınavına Hazırlık 1 5 5
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 56

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12
ÖK.1111111111111
ÖK.2222222222222
ÖK.3333333333333
ÖK.4444444444444
ÖK.5555555555555
ÖK.6111111111111
ÖK.7222222222222