DERS ADI

: Türk Halk Müziği: Temel Kavramlar

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MBS 3003 Türk Halk Müziği: Temel Kavramlar SEÇMELİ 3 0 0 3

Dersi Veren Birim

Müzik Bilimleri

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ.DR. LEVENT ERGUN

Dersi Alan Birimler

Müzik Bilimleri
Müzikoloji

Dersin Amacı

Bu ders öğrencinin; yöresel müziğe ilişkin ezgisel ve tartımsal yapı, türler, çalgılar ve kullanılan kavramlar hakkında birikim oluşturmasını amaçlamaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Yöresel müziğe ilişkin tartımsal özellikleri işitsel olarak ayırt edebilmesi,
2   Türk yöresel müziğinin tartımsal özelliklerini tanımlayabilmesi ve sınıflandırabilmesi,
3   Yöresel müziğe ilişkin çalgıları tanımlayabilmesi, görsel ve işitsel olarak tanıyabilmesi,
4   Yöresel müzikte ezgisel yapıya ilişkin kavramları açıklayabilmesi,
5   Yöresel müzik türlerini tanımlayabilmesi,
6   Yöresel müzikte kullanılan kavramları açıklayabilmesi

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş; halk müziği, yöresel müzik ve tanımlar
2 Türk yöresel müziğinde tartımsal yapı; uzun hava, kırık hava; işitsel örnekler
3 Üfleme ve vurma çalgılar
4 Teltınlar çalgılar
5 Halk edebiyatında türler ve müzik ilişkisi
6 Yaratı türleri: bozlak, ağıt, maya, ninni,
7 Yaratı türleri: hoyrat, gurbet havası, yüksek hava
8 Yaratı türleri: zeybekler ve oyun havaları
9 Ayak kavramı; tanımlar
10 Ayaklar ve dizi örnekleri, bağlama düzenleri
11 Ağız ve tavır, yakım yakma kavramları ve yerel terminoloji
12 Şelpe tekniği
13 Ozanlık ve aşıklık geleneği
14 Arasınav

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:
Coşkun, Köksal (1984) Türk Halk Müziğinde Ayak, DEÜ, GSF, Müzik Bilimleri Bölümü, Yayınlanmamış Lisans Tezi.
Turhan, Salih (2000) Türk Halk Müziğinde Çeşitli Görüşler, Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları.
Yardımcı kaynaklar:
Tüfekçi, Nida (1993) "Halk müziği", Cumhuriyet Dönemi Türkiye Ansiklopedisi, Cilt 6
Diğer ders materyalleri:
Görsel ve işitsel kayıtlar.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Dersler Türk halk müziğinin temel kavramlarının öğretici tarafından aktarılması ve öğrencilerin katılacağı tartışmalarla biçimlenir. İşitsel ve görsel kayıtlar yoluyla tür, çalgı ve performans özelliklerinin pekiştirilmesi sağlanır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 ODV Ödev/Sunum
3 DKL DerseKatılım
4 FN Final
5 BSN Başarı Notu VZ * 0.30 + ODV * 0.20 + DKL * 0.10 + FN * 0.40
6 BUT Bütünleme
7 BBN BütSonuBaşarıNotu VZ * 0.30 + ODV * 0.20 + DKL * 0.10 + BUT * 0.40


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Sınavlar:
Dönem boyunca iki yazılı sınav gerçekleştirilecektir. Her öğrenci toplam başarı puanının % 70'ini yazılı sınavlardan elde edecektir. Sınav soruları, sınıfta işlenen konuları ve ödev olarak verilen konuları içerecektir. Sınavlar açık uçlu sorulardan oluşacaktır.
Dönem Ödevi ve Sunumu:
Öğrenciler, kendilerine bildirilecek tarihe kadar hazırlayıp teslim edecekleri, bireysel ya da grup çalışması gerektiren bir araştırma yapacaklardır. Öğrencinin gerçekleştireceği ödev Türk halk müziğinde kullanılan belirli bir kavram ya da müziksel bir olgu üzerine olacaktır. Ödevler, Microsoft Word kullanılarak, yazım kurallarına uygun biçimde yazılacak ve hem basılı hem de dijital bir kopya olarak öğretim üyesine teslim edilecektir. Ödevlerin yine önceden belirlenen bir ders saatinde sınıfta sunulması, buradaki değerlendirmenin en önemli bileşeni olacaktır.

Değerlendirme Kriteri

Sınavlar:
Yazılı sınavlar öğrencilerin, öğrenme çıktılarında tanımlanan bilgi temelli yeterliklere ulaşıp ulaşmadıklarını ölçmeyi hedefler.
Dönem ödevi ve Sunumu:
Öğrencinin, öğretici tarafından verilen ya da kendi seçtiği dönem ödevi (ve sunumu), üzerinde çalıştığı konuyu anlayıp başkalarına yazılı ve sözlü olarak aktarmaları esasına dayanır. Öğrencinin, araştırma konusu olarak seçtiği dönem ödevi için mümkün olduğunca çok kaynağa ulaşması, yalnızca bir kaynaktan yararlanmak yerine birkaç kaynağı değerlendirmesi ve zengin içerikli örneklerle desteklemesi beklenmektedir. Ödevler; konunun açık bir şekilde anlaşılmış olması, formatı, yazım kuralları gibi yazılı anlatım ilkelerinin kalitesi bakımından da değerlendirilecektir.
Derse Katılım:
Öğrencinin katılımından elde edilecek puan, (a) derse katılım/devam durumuna, (b) öğrencinin ders sırasında öğretim üyesi tarafından sorulan sorulara verdiği yanıtların kalitesine ve (c) öğrencinin olumlu bir öğrenim ortamının yaratılmasına katkısına bağlı olacaktır.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70'ine katılım zorunludur.
2. Her türlü intihal girişimi ve eylemi disiplin cezası ile sonuçlanır.
3. Derse katılmamış olmak dönem ödevinin geç teslim edilmesi için geçerli bir mazeret olarak değerlendirilmeyecektir.
4. Belirlenen zamanda teslim edilmeyen ödevler değerlendirmeye alınmayacaktır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Tel: 232 301 68 51
E-posta:levent.ergun@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Salı: 13.30-16.00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 5 2 10
Vize Sınavına Hazırlık 1 5 5
Final Sınavına Hazırlık 1 6 6
Ödev Hazırlama 1 5 5
Vize Sınavı 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 67

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17
ÖK.1
ÖK.2
ÖK.3
ÖK.4
ÖK.5
ÖK.6