DERS ADI

: Müzik Araştırmacılığında Yöntem ve Teknik I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MBA 2001 Müzik Araştırmacılığında Yöntem ve Teknik I ZORUNLU 3 0 0 4

Dersi Veren Birim

Müzik Bilimleri

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans/Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ.DR. LEVENT ERGUN

Dersi Alan Birimler

Müzik Bilimleri
Müzikoloji

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, öğrencilerin genelde sosyal bilimlerde özelde müzik araştırmacılığında kullanılan araştırma tasarımı, veri toplama ve analiz yöntemleri hakkında bilgi birikimi edinmelerini sağlamak, bilimsel araştırmanın alanına ve niteliğine uygun analitik ve uygulamalı yöntembilgisel/metodolojik ve teknik becerileri kazandırmaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Sosyalbilimlerde kullanılan yöntemlerle ilişkili terimleri ve kavramları tanımlayabilmesi,
2   Müzik Bilimleri kapsamında yer alan disiplinler (Tarihsel Müzikoloji, Sistematik Müzikoloji, Etnomüzikoloji) arasındaki yönteme dayalı farklılıkları açıklayabilmesi,
3   Müzik incelemesinde kullanılacak uygun yöntem ve teknikleri tespit edebilmesi,
4   Müzikle ilişkili görsel, işitsel ve yazınsal verileri toplamaya yönelik yöntem ve teknikleri uygulayabilmesi,
5   Araştırma sonucunda elde edilen sonuçları yazılı olarak raporlandırabilmesi,
6   Bilimsel bilgi üretmenin stratejik bir süreç olduğunu ve yöntemle sıkısıkıya ilişkili olduğunu savunabilmesi,

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Müziğin Bilimi, Sosyal Bilimler ve Yöntembilgisinin Önemi. Öncelikle `malumat (information) ile `bilgi' (knowledge) arasındaki kavramsal farklılıklar tartışılacak ve daha sonra hümanistik perspektif ile bilimsel perspektif ayrımından hareketle müzik araştırmacılığında yöntembilgisinin/metodoloji rolü ve önemi üzerinde durularak `yöntem ve `teknik kavramları tanımlanacaktır.
2 Bilimsel Araştırmanın Temel Kavramları Bilimsel araştırmanın; problem, varsayım, veri, örnekolay, analiz, değişkenler, ölçme, geçerlik, güvenilirlik, nesnellik, neden ve sonuç, perspektif, yaklaşım, paradigma, model vb. temel kavramları tanımlanacaktır.
3 Bilimsel Araştırmaya Hazırlık ve Araştırma Tasarımı Araştırma süreci tanımlanarak problem(ler)in tanımlanmasından sonuca ulaşmaya kadarki sürecin tasarlanması ve bu süreçte göz önüne alınması gereken etkenler (kişisel ilgi, örnekolay, zaman, bütçe, çalışma alanı, teknik donanım vb.) üzerinde durulacaktır.
4 Stratejik Araştırma Yöntemleri ve Verilerin Toplanması Bilimsel bir çalışmada analizi yapılacak verilerin toplanması için kullanılan stratejik yöntemler [a. kütüphane çalışması, b.alan çalışması, c.laboratuvar çalışması] ve veri toplama yolları [a. literatür/yazın araştırması, b.gözlem, görüşme, c.deney] açıklanacaktır.
5 Toplanan Verilerin Organizasyonu, Sınıflandırılması Araştırma sürecinde toplanan yazılı, görsel, işitsel belge ve dokümanların arşivlenme ve sınıflandırılmanda nasıl bir yol izlenmesi gerektiği açıklanacaktır.
6 Müzik Araştırmacılığında Stratejik Yöntem Olarak `Kütüphane Çalışması' Hem belge olarak dokümanları hem de araştırma problemine ilişkin yazınsal kaynakları kapsayan kütüphane çalışmasının kapsamı tanımlanacak ve tarihsel yazmalar, fotoğraflar ve mektuplardan, elektronik dergi, gazetelere varıncaya kadar tüm kaynaklardan örnekler açıklanacaktır.
7 Bilimsel Referans/Atıf Gösterme ve Künye Yazım Biçemleri Bilimsel bir yazı da atıf yapma ve APA, CHICAGO vb. biçemlerde referans, künye gösterme ve yazım kuralları örneklerle açıklanacaktır.
8 Bilimin WEB'i (WEB of Science): Müzikle İlişkili Çevrimiçi (online) veritabanlarından yararlanma. Bilimsel indeksleme tipleri (SCI, SSCI, A&HCI, MLA, MEDLINE vb.) açıklanacak ve internet (Google ve veritabanlarında) ortamındaki basılı ya da çevrimiçi (online) kaynakların sorgulanma teknikleri örneklerle açıklanacak ve gösterilecektir.
9 Bilimin WEB'i (WEB of Science): Çevrimiçi (online) veritabanlarından yararlanma II Bir önceki derste verilen ödevle ilgili bulguların değerlendirilmesi ve anlaşılmayan teknik konuların uygulamalı olarak yinelenmesi.
10 İnternet Ortamında Sosyal Medya Araştırmaları I Araştırma konusu ile ilgili internet ortamındaki sosyal ve kültürel kaynaklardan (Youtube, facebook, forumlar, paylaşım siteleri vb.) yararlanma, görsel ve işitsel verilerin (video, müzik, belge vb.) indirilmesi sınıflandırılması ve arşivlenmesi teknikleri örneklerle açıklanacak ve gösterilecektir.
11 İnternet Ortamında Sosyal Medya Araştırmaları II Bir önceki derste verilen ödevle ilgili ön bulguların değerlendirilmesi ve anlaşılmayan teknik konuların uygulamalı olarak yinelenmesi.
12 Arasınav
13 Bilgisayar Ortamında Sunum ve Raporlandırma Teknikleri I Görsel, işitsel ve metinsel örneklerin Word ve Powerpoint yazılımları ile sunumu ve raporlandırılmasında uyulması gereken kurallar ve dikkat edilecek noktalar örneklerle gösterilecektir. Öğrenciler ders sonrasında, kendilerine verilen konularla ilişkili powerpoint sunum hazırlama çalışmaları yapacaklardır.
14 Bilgisayar Ortamında Sunum ve Raporlandırma Teknikleri II Bir önceki derste verilen ödevle ilgili ön bulguların değerlendirilmesi ve anlaşılmayan teknik konuların uygulamalı olarak yinelenmesi.

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynaklar:
Barzun, Jacques & Graff, Henry F. (1993). Modern Araştırmacı. (Çev: Fatoş Dilber). Ankara: Tübitak Popüler Bilim Kitapları.
Böke, Kaan. (2012). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, İstanbul: Alfa Yayınları.
Kıncal, Remzi Y. (2010). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, İstanbul. Nobel Yayın Dağıtım.
Özer Yetkin. (1997). Bilim Perspektifinde Müzik, İzmir: Dokuz Eylül Yayınları.
Yardımcı kaynaklar:
Barnes, Barry. (1990). Bilimsel Bilginin Sosyolojisi. (Kuhn and Social Sience: Theoretical Traditions in the Social Sience). (Çev.Hüsamettin Arslan). Ankara: Vadi yayınları.
Bernard, Harvey Russell. (2006). Research Methods in Anthropology: Qualitative and Quantitative Approaches, 4th Edition, USA: AltaMira Press.
Ember, Carol R., Melvin Ember. (2009). Cross-Cultural Research Methods, Second edition, Altamira Press.
Kaplan, Ayten. (2005). Kültürel Müzikoloji, İstanbul: Bağlam Yayınları.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Dersler:
Dersler, kavramanın önemli ölçüde ek açıklamalar ve örneklerle pekiştirildiği bir ortamda müzik araştırmacılığında kullanılan yöntem ve tekniklerin öğrenciye kazandırılması için kuramsal ve kısmen uygulamalı olarak yapılır. Kuramsal düzeydeki ders anlatımı sunum biçimindedir. Ders kapsamındaki uygulamalı çalışmalar, öncelikle öğreticinin örneklendirerek ele aldığı teknik becerileri ve öğrencilerin ders dışında yaptıkları ve ödev olarak teslim ettikleri raporların tartışılmasını içerir. Öğretim üyesi, öğrencileri ortaya çıkan sorulara yanıt vermeye yönlendirir ve verilen raporlar hakkında görüşlerini sunmalarını ister.
Ödevler:
Ödevler, derste anlatılan ve gösterilen uygulamaya yönelik teknik becerilerden hareketle öğrencilere belirli konularda araştırma yapmaya yönlendirmeyi ve elde edilen sonuçların sınıf ortamında sunularak, tartışılmasını hedefler. Ödevler, bireyseldir ve her öğrenci en az 3 adet ödev çalışması yapar.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 ODV Ödev
3 DKL DerseKatılım
4 FN Final
5 BSN Başarı Notu VZ * 0.30 + ODV * 0.30 + DKL * 0.10 + FN * 0.30
6 BUT Bütünleme
7 BBN BütSonuBaşarıNotu VZ * 0.30 + ODV * 0.30 + DKL * 0.10 + BUT * 0.30


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Sınavlar:
Dönem boyunca iki yazılı sınav gerçekleştirilecek ve bir öğrenci toplam başarı puanının yalnızca %60 ını yazılı sınavlardan elde edecektir. Her sınav sınıf materyallerini kapsayacak ve sorular, sınıfta işlenen ve ödev olarak verilen konuları içerecektir. Sınavlar, öğreticinin insiyatifine bağlı olarak kapalı uçlu (test) ya da açık uçlu sorulardan oluşabilir.

Ödevler:
Öğrencilere dönem ortasından başlayarak bir sonraki haftaya kadar hazırlayıp teslim edecekleri bireysel çalışmayı gerektiren uygulamalı araştırma ödevleri verilecektir. Öğrencinin gerçekleştireceği ödev yöntembilgisel ve teknik uygulamaları yapmak ve raporlandırmak biçimde olacaktır. Ödevler, Microsoft Word ve Powerpoint yazılımları kullanılarak, yazım kurallarına uygun biçimde yazılacak ve hem basılı olarak hem de hazırlayan ve ana başlık olarak adlandırılmış dijital bir kopyası öğretim üyesine teslim edilecektir.

Değerlendirme Kriteri

Sınavlar
Yazılı sınavlar öğrencilerin, öğrenme çıktılarında tanımlanan bilgi temelli yeterliklere ulaşıp ulaşmadıklarını ölçmeyi hedefler.

Ödevler:
Öğrencinin, öğretici tarafından verilen araştırma görevlerini yerine getirmesi ve derste ele alınan ve tartışılan konuları sözlü ve yazılı olarak raporlandırabilmesi başarı için esastır. Öğrencinin, kendisine verilen her görevde mümkün olduğunca çok kaynağa ulaşması, zengin içerikli örneklerle (yazınsal, görsel, işitsel) desteklemesi beklenmektedir. Konunun açık bir şekilde anlaşılmış olması, ele alış ve tartışmanın özgünlüğünün yanısıra, formatı, yazım kuralları gibi yazılı anlatım ilkelerinin kalitesi bakımından da değerlendirilecektir.

Derse Katılım:
Öğrencinin katılımından elde edilecek puan, (a) derse katılım/devam durumuna, (b) öğrencinin ders sırasında öğretim üyesi tarafından sorulan sorulara verdiği yanıtların kalitesine ve (c) öğrencinin olumlu bir öğrenim ortamının yaratılmasına katkısına bağlı olacaktır.

Dersin Öğretim Dili

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70'ine katılım zorunludur.
2. Her türlü intihal girişimi ve eylemi disiplin cezası ile sonuçlanır.
3. Derse katılmamış olmak dönem ödevinin geç teslim edilmesi için geçerli bir mazaret olarak değerlendirilmeyecektir.
4. Belirlenen zamanda teslim edilmeyen ödevler değerlendirmeye alınmayacaktır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Tel: 232 301 68 51
E-Posta: levent.ergun@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Salı: 13:30-15:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 1 13
Vize Sınavına Hazırlık 1 4 4
Final Sınavına Hazırlık 1 6 6
Ödev Hazırlama 3 5 15
Sunum Hazırlama 1 20 20
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 99

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17
ÖK.1
ÖK.2
ÖK.3
ÖK.4
ÖK.5
ÖK.6