DERS ADI

: XX. Yüzyıl ve Sonrası Sahne Tasarımcıları II

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
STA 4010 XX. Yüzyıl ve Sonrası Sahne Tasarımcıları II ZORUNLU 2 0 0 2

Dersi Veren Birim

Sahne Tasarımı

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF.DR. SELDA KULLUK YERDELEN

Dersi Alan Birimler

Sahne Tasarımı

Dersin Amacı

20.yüzyıl tiyatrosu teknolojik olarak çağın getirdiği tüm olanakları görsel iletişimin tüm fonksiyonlarını sahne estetiğiyle bütünleştirme yoluna gitmiştir. Yönetmen ve tasarımcıların değişen beklentileri ile birlikte izleyicinin de beklentileri alışılagelmiş olan tiyatro geleneğinin dışına taşmıştır. 20.yüzyıl tiyatrosu ve sonrasının estetik sorgulama ve arayışları içindeki yönetmen-tasarımcı ve sahne tasarımcılarının IV. Sınıf öğrencileri tarafından bilinmesi, araştırılması ve tartışılması amaçlanmaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   1. Sahne Tasarımı ve tiyatro alanında öğrendiği kuramsal bilgiyi edindiği yeni bilgiler ışığında değerlendirebilmesi
2   2. Sahne Sanatları alt yapısını oluşturacak sanatsal ve kültürel bilgi birikimine sahip olması
3   3. Sahne Tasarımını yaptığı yapıtın her aşamasında eleştirel bir bakış açısına sahip olması, problemi görebilmesi ve çözüm üretebilmesi
4   4. Sahne Tasarımı alanında yaptığı uygulamalar için çağdaş teknikleri ve donanımları bilmesi
5   5. Sahne Tasarımı alanında ve disiplinler arası alanda bireysel sorumluluk alabilmesi, karar verebilmesi, bireyleri ve takımları yönetme ve yönlendirme becerisine sahip olabilmesi ve tek başına/ takım içinde verimli olarak çalışabilmesi
6   6. Sahne Tasarımı örnekleriyle incelediği tasarımcıları ya da dönemleri farklı görsel ve gösterimsel sunum biçimlerine (rapor,ödev ,jüri önünde sunum vb.) aktarabilmesi ve sözlü olarak sunabilmesi
7   7. Sahne Tasarımının dekor,kostüm,aksesuar,mayaj,ışık-efekt alanlarında incelenecek tasarımcılardan yola çıkarak kendi hünerlerini geliştirebilmesi
8   8. Yazılı ve sözlü iletişim kurabilmesi, kendini ifade edebilmesi, zamanını planlayabilmesi ve etkin yönetebilmesi beklenmektedir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

STA 4009 - XX. Yüzyıl ve Sonrası Sahne Tasarımcıları I

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Grotovsky ve yoksul tiyatro - Peter brook - boş alan- dolaysız tiyatro
2 Richard Schechner ve Çevresel Tiyatro
3 ödev sunumu
4 Ariane Mnouchkine- Théatre du Soleil
5 Josef Svapoda aynalar,projeksiyon, yansıtma teknikleri - Günther Schneider Siemssen- kozmik tasarımlar
6 ödev sunumu
7 Robert Wilson- yeni biçimselcilik
8 Julia Taymor ve fantastik kostümler- Es Devlin ve çağdaş kostümleri
9 ödev sunumu
10 Cumhuriyet Dönemi Türk Tiyatrosunda sahne tasarımcıları
11 Cumhuriyet Dönemi Türk Tiyatrosunda sahne tasarımcıları
12 Cumhuriyet Dönemi Türk Tiyatrosunda sahne tasarımcıları
13 Cumhuriyet Dönemi Türk Tiyatrosunda sahne tasarımcıları
14 Cumhuriyet Dönemi Türk Tiyatrosunda sahne tasarımcıları
15 Cumhuriyet Dönemi Türk Tiyatrosunda sahne tasarımcıları

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak: -Denis Dorn,Drafting for the Theatre,Publication Date: January 30, 1992 | ISBN-10: 0809315084 | ISBN-13: 978-0809315086 | Edition: 1st

-Bill Raoul,Stock Scenery Construction : A Handbook,Publication Date: December 1998 | ISBN-10: 0911747389 | ISBN-13: 978-0911747386 | Edition: 2nd

-Jay O.Glerium,Stage Rigging Handbook, Third Edition, Publication Date: April 18, 2007 | ISBN-10: 0809327414 | ISBN-13: 978-0809327416 | Edition: 3rd

-Tan Huaixiang,Character Costume Figure Drawing, Second Edition: Step-by-Step Drawing Methods for Theatre Costume Designers, Publication Date: January 29, 2010 | ISBN-10: 0240811844 | ISBN-13: 978-0240811840 | Edition: 2

-Neil Fraser,Stage Lighting Design: A Practical Guide, Publication Date: October 1, 1999

Yardımcı kaynaklar: -T.Okava,Theatre Engineering and Stage Machinery.

-Allys Holdan,Structural Design for the Stage.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Dersler
Öğretim üyesi derste kuramsal bilgilendirme yapar. daha önce yapılmış uygulamaların barkovizyondan gösterilmesi ve tartışılması yapılır.
2. Gözden Geçirme Oturumları ve Sınıf Tartışmaları
Önceden belirlenmiş tasarımcılar ile ilgili bulunan yazılı ve görsel kaynaklar gözden geçirme oturumlarıyla öğretim üyesi tarafından her hafta ders saatinde gerçekleştirilecektir. Öğrencilerin sınıf tartışmalarına katılımı teşvik edilecektir.

3. Uygulamalar
Öğrencilerin yaptığı kuramsal ve görsel araştırmalar rapor halinde verilen tarihte sunulur. Öğrencinin sözlü sunumu da belirlenen tarihte yapılır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ODV Ödev
2 DKL DerseKatılım
3 FN Final
4 BSN Başarı Notu ODV * 0.40 + DKL * 0.10 + FN * 0.50
5 BUT Bütünleme
6 BBN BütSonuBaşarıNotu ODV * 0.40 + DKL * 0.10 + BUT * 0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Ders değerlendirme aşamasında öncelikle öğrenci derste tartışılacak dönem ve tasarımcıları , oyun uygulama örnekleri, kitap, kaynakça ve görselleri taranarak hazır gelinmesi gerekir.

Öğrenci katılımından elde edilecek puan, (1) derslere katılım durumuna, (2) öğrencinin ders esnasında öğretim üyesi tarafından sorulan sorulara verdiği yanıtların kalitesine ve sınıf içi ödev çalışmasına (3) olumlu bir öğrenim ortamının yaratılması için öğrencinin sağladığı katkıya bağlı olacaktır

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1.Dersin % 70 `ine katılım zorunludur.
2.Her türlü intihal girişimi ve fiili disiplin cezasıyla sonuçlanır.
3.Derse katılmamış olmak verilen ev ödevlerinin ve projelerin geç teslim edilmesi için geçerli bir mazeret olarak değerlendirilmeyecektir.
4.Öğrenci her derse kitap,fotokopi, sözlü sunum olarak hazırlanarak gelecektir.Öğrenci her derse kitap,fotokopi, sözlü sunum olarak hazırlanarak gelecektir.Geciken ödev teslimlerinde gecikilen her gün için bir harf notuna denk puan düşüşü olacaktır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

selda.kulluk@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Haftalık ders programına göre dersten sonraki saat görüşme saatidir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 11 1 11
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 8 2 16
Final Sınavına Hazırlık 1 6 6
Sunum Hazırlama 3 5 15
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 50

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17PK.18PK.19PK.20
ÖK.13
ÖK.23
ÖK.33
ÖK.43
ÖK.53
ÖK.63
ÖK.733
ÖK.8