DERS ADI

: Sahne Giysisi Yapımı I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
STA 2027 Sahne Giysisi Yapımı I ZORUNLU 1 3 0 4

Dersi Veren Birim

Sahne Tasarımı

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

GÜLŞİN ORAL

Dersi Alan Birimler

Sahne Tasarımı

Dersin Amacı

* Giyim, Giysi, Giyim Sanatı ve "Sahne Giysisi" kavramlarının öğrenilmesi, kavramlara ilişkin ortak unsurların ve farklılıkların irdelenmesi,
* Gösteri sanatlarında "Sahne Giysisinin" özellikleri işlevi ve giysi sembolizminin gösteri sanatlarındaki yerinin ve öneminin öğretilmesi,
* Sahne Giysi Tasarımcısını ve Sahne Giysisi Tasarımını etkileyen unsurların kavratılması,
* Giysiyi yapmaya-uygulamaya yönelik uygulamaları (Giysi, beden ve ölçü, Giyim öğeleri ve çeşitleri, Giysi parçalarının ve çizimi, Basit dikim tekniklerini) tasarlama ve yapma becerisi kazandırılması amaçlanmaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Giyim, giyim sanatı, giysi, sahne giysisi kavramlarının özelliklerini ve barındırdıkları farklılıklarını irdeleyebilmesi
2   Gösteri sanatlarında sahne giysisinin özellikleri, işlevi ve giysi sembolizminin gösteri sanatlarındaki yerini ve önemini kavrayabilmesi
3   Giysi sembolizmine ilişkin unsurları gözeterek, sahne sanatları alanlarına yönelik "sahne giysisi" tasarlayabilmesi
4   Giysi tasarımını etkileyen "tasarımın uygulanabilirliliği ve gerçeğe dönüşebilme düzeyi" arttırma yeteneğini geliştirmeye yönelik yetkinlik kazandırmayı hedefleyen,-Giysi, vücut ve ölçü kavramlarını çerçevesinde, Basit giysi yapma tekniklerini uygulayabilmesi, Sahne Sanatları alanında özel hünerleri geliştirebilmesi
5   Giysi terminolojisini öğrenerek, tasarladığı "Sahne Giysisini" uygulama veya uygulatma sürecinde, mesleğin ifadesinde kullanılan "giysi terminolojisi"ni kullanabilmesi,
6   Sahne Sanatları alt yapısını oluşturacak sanatsal ve kültürel bilgi birikimine sahip olabilmesi
7   Sahne Sanatları alanında kuramsal bilgiyi uygulama alanlarında edindiği bilgiler ışığında değerlendirebilmesi,

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş. Genel Bilgiler. Ders İçin Gerekli Malzemeler ve Dersin İşleyişi Hakkında Bilgilendirme.
2 Giyim, Giysi, Giyim Sanatı ve "Sahne Giysisi" kavramları, Giyimin insan için önemi, yeri ve tarih süresince ele alınış şekli, Giyimi etkileyen faktörler ve Sahne Giysisi
3 Sahne Giysisinin Özellikleri ve Çeşitleri, Giysi Sembolizmi ve Gösteri Sanatında Giysi İnsan Vücudu ve Ölçüler, Giysi-Vücut, Vücut-Düzlem İlişkisi Giysi Türleri Ve Sınıflandırılması
4 Vücut slüeti ve giysi slüeti çizimi,
5 Giyim Ve Giyim Öğeleri -Çizim Uygulamaları ROBA, KORSAJ çizimleri ve örnek Sahne Giysisi çizimi
6 Giyim Ve Giyim Öğeleri -Çizim Uygulamaları FIRFIR, PİLİ, PİLİKAŞE çizimleri ve örnek Sahne Giysisi çizimi
7 Giyim Ve Giyim Öğeleri -Çizim Uygulamaları KLOŞ, VOLAN- çizimleri ve örnek Sahne Giysisi çizimi Yoklama Sınavı (Quiz)
8 Giyim Ve Giyim Öğeleri -Çizim Uygulamaları KOL ÇEŞİTLERİ çizimleri ve örnek Sahne Giysisi çizimi
9 Giyim Ve Giyim Öğeleri -Çizim Uygulamaları YAKA ÇEŞİTLERİ çizimleri ve örnek Sahne Giysisi çizimi
10 YAKA ÇEŞİTLERİ çizimleri ve örnek Sahne Giysisi çizimi Giyim öğeleri ile giysi tasarımı kombinasyonları çizimi
11 Basit Dikim Teknikleri: Basit El Dikişleri Giyim öğeleri ile giysi tasarımı kombinasyonları çizimi
12 Düz Dikiş Makinesi Kullanımı -Dikim Eksersizleri Giyim öğeleri ile giysi tasarımı kombinasyonları çizimi
13 Basit Dikim Teknikleri: Fırfır, Büzgü Giyim öğeleri ile giysi tasarımı kombinasyonları çizimi
14 Basit Dikim Teknikleri: Pili, Pilikaşe Giyim öğeleri ile giysi tasarımı kombinasyonları çizimi

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Yardımcı kaynaklar:
COLES; Myra. 1995 Dikim Teknikleri, Gaye Matbaacılık, Ankara
KİDD, Mary. 1996 Stage Costume London.
T.K.A.M, Giyim ve Giyim Öğeleri - Tekstik Konfeksiyon Ansiklopedisi
NUTKU, Özdemir. 1987. Tiyatro Tarihi I-II , İstanbul.
J.HUNNISET. 1991 Perıod Costume For Stage And Screen:Patterns For Womens Dress 1500-1800, Studıo Cıty,Ca:Players Press
J.ARNOLD, Mc Mıllıan. 1985 Patterns Of Fasıon , London
IRELAND, Patrıck Johna , 2008. New Encyclopedia Of Fashıon Detaıls Page One Publishing Pte Ltd
Period Costume for Stage&Screen jean Hunnisett Printed in U.S.A
ANDERSON, Barbara& Cletus. Costume Design, Carnegie Mellon Universty.
ZSKUTNİCKA, Basic. 2011. Moda Tasarımında Teknik Çizim Karakalem Kitabe
Diğer ders materyalleri:
Moda Katalogları, Performans Defile Görselleri, Gösteri Sanatlarına Ait Ürünler( Film, Dans, Opera, Tiyatro vb.)
Eğitmen:
1- Uygulama Katalogları-uygulamaları
2- Dikim Teknikleri Kataloğu-uygulamaları

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Kavramlar sunuş tekniği ile aktarılacak, tüm kavramlar basılı görsel yayınlar ve Görüntü sanatlarının çeşitli ürünleri ile örneklenerek (film, tiyatro) desteklenecektir.

Çizimsel uygulamalar ve basit dikim teknikleri, birebir uygulanarak aktarılacak, uygulamayı yaptırtma- deneyimleme tekniği ile de bilişsel, duyuşsal ve psikomotor davranış kazandırılacak, basılı yayınlar ve görüntü sanatlarındaki ilgili eserlerinden kesitlerle örneklendirilecektir.

Ödevler de yapılandırılmış buluş tekniği ile takip edilecek, bulunması gereken ilke, kavram ve olası problemlerin çözümleri ile ilgili veriler dersin eğitmeni tarafından verilerek, örnekler öğretim görevlisi tarafından organize edilecektir. Sorular sorarak öğrencilerin ellerindeki verileri analiz etmelerine ve sonuca ulaşmalarına yardım edilecek.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 KS Kisa Sınav
2 ODV Ödev
3 SIU Sınıf İçi Uygulama
4 BSN Başarı Notu KS * 0.10 + ODV * 0.10 + SIU * 0.80


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

1- Quiz-yazılı sınav
2- Öğrenci başarısının ve motivasyonun arttırılması, ödev yükünün azaltılması amacı ile; Atölyede öğrenme-öğretme sürecinde yapılan sınıf içi uygulamalar, çizgisel ve dikim pratikleri "Not" ile değerlendirilecektir.
3- Ödevlerin değerlendirmesi "değerlendirme çizelgesi" ile yapılacaktır.
4- Ders planına göre gerçekleşecek öğrenme-öğretme süreci içerisinde yapılan sınıf içi uygulamaları not ile değerlendirilecek, değerlendirme için "teknik değerlendirme çizelgeleri" kullanılacaktır.

Değerlendirme Kriteri

1-Quiz yazılı sınav olarak yapılacak, soru cevap tekniği kullanılacaktır.

2- Atölyede yapılacak çizimsel uygulamalar ve dikim pratikleri, "teknik değerlendirme çizelgesi" ile değerlendirilecek, "tekniğin uygulanabilme becerisi" ölçülecektir. Bu uygulamalar derste ilgili öğretim elemanının eşliğinde gerçekleşecektir

3- Verilecek ödevler de ise;
Özgünlük, kaynak-veri taraması, sunum- ifade yöntemi, teknik ve estetik ölçütlerin içerdiği bir değerlendirme çizelgesi ile değerlendirilecektir

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1- Dersin ve ders içi uygulamaların her birinin en az % 80 nine katılım zorunludur.
2- Her biri uygulama bir bütün olup, bitmemiş ürünler not ile değerlendirmeye alınmayacaktır.
3- Uygulamalarının derste; öğretim elemanının rehberliğinde öğrenilmesi, uygulanmasının yapılması ve ders geçme notunun da öğrencinin bu çabasının ve yetkinliğinin ölçülmesi ile oluşması gereğinden yola çıkılarak;
Uygulamalı öğretim çalışmalarına katılmayan, öğrenme sürecini "uygulayarak"gerçekleştirmeyen öğrencinin, ders dışında yapıp getirdiği ürün veya uygulamalar, "not" değerlendirilmesine alınmayacaktır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

gulsin.oral@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlgili öğretim yılının haftalık ders programına göre belirlenir. Çarşamba günü saat 12.00-13.00 arası

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 3 4 12
Uygulama 11 4 44
Diğer Kısa Sınavlara Hazırlık 1 4 4
Ödev Hazırlama 1 5 5
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 3 4 12
Diğer (Atölye, Laboratuvar vb. kapsamındaki çalışmalar) 10 2 20
Diğer Kısa Sınav 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 100

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17PK.18PK.19PK.20
ÖK.155
ÖK.2
ÖK.35
ÖK.455
ÖK.555
ÖK.65
ÖK.7