DERS ADI

: Türk Tiyatrosu Metinleri II

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
DYA 2006 Türk Tiyatrosu Metinleri II ZORUNLU 2 0 0 2

Dersi Veren Birim

Dramatik Yazarlık - Dramaturji

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DR.ÖĞR.ÜYESİ UĞUR AKINCI

Dersi Alan Birimler

Drama Yazarlığı ve Dramaturji
Dramatik Yazarlık - Dramaturji

Dersin Amacı

Dramatik Yazarlık Ana sanat Dalı öğrencilerinin Türk oyun yazarlığının gelişim seyrini, öz ve biçim açısından geçirdiği evrimi tanıması (Geleneksel Tiyatro, Tanzimat ve Meşrutiyet dönemi oyun yazarlığı, Cumhuriyet ten 1960 a)

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Bir tiyatro metninin içerik ve biçim özelliklerini belli bir tür ve akım ekseninde değerlendirebilmesi,
2   Metin ve yazar ilişkisini kavrayabilmesi,
3   Metin ve yazar ilişkisini kavrayabilmesi,
4   Tiyatro metnini çözümlemekte kullanılan spesifik kavramları oyun metni üzerinde örnekleme becerisini kazanması,
5   Farklı değerlendirme ve görüşler arasında karşılaştırma yapabilmesi,
6   Düşüncelerini yazılı ve sözlü olarak ifade edebilme becerisini göstermesi
7   Elde edilen bilgileri oyun yazarlığına yönelik materyallere dönüştürebilmesi

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Türk Oyun Yazarlığı tarihinde `1950 Kuşağı'na genel bakış
2 Aile eksenli oyunlar: Sabahattin Kudret Aksal - Evin Üstündeki Bulut
3 Şakacı
4 Batılılaşma sorunu: Refik Erduran - Cengiz Han'ın Bisikleti
5 Farklı bir bakış: Çetin Altan - Tahteravalli
6 Çemberler
7 Çevre oyunları: Haldun Taner - Fazilet Eczanesi
8 1. Vize sınavı
9 Evrensel temalar: Aziz Nesin - Biraz Gelir Misiniz
10 Bişey Yap Met
11 Nazım Hikmet - Ferhat ile Şirin
12 Yusuf ile Menofis
13 Güngör Dilmen - Midas'ın Kulakları
14 Son değerlendirne

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak: İncelenecek Oyun metinleri (Oyun isimleri ders planında yer almaktadır)
Yardımcı kaynaklar:
Akı, Niyazi; Çağdaş Türk Tiyatrosuna Toplu Bakış (1923-1967), Atatürk Üniv. Yay, Erzurum 1968.
And, Metin; Cumhuriyet Dönemi Türk Tiyatrosu, T. İş Bankası Yay, Ankara, 1983
Nutku, Özdemir; Dünya Tiyatrosu Tarihi 2. Cilt, Remzi Kitabevi, İstanbul, 1985.
Şener, Sevda; Tiyatroda Yaşam-Oyun İlişkisi, Dost Yay, Ankara, 2010
Şener, Sevda, Cumhuriyet in 75. Yılında Türk Tiyatrosu, T.İş Bankası Yay, Ankara, 2008.
Şener, Sevda, Çağdaş Türk Tiyatrosunda Ahlak, Ekonomi, Kültür Sorunları, Ank. Ü. DTCF Yay, Ankara, 1972.
Şener, Sevda; Nazım Hikmet in Oyun Yazarlığı, Kültür Bakanlığı Yay, Ankara, 2002.
Yüksel, Ayşegül; Çağdaş Türk Tiyatrosundan On Yazar, MitosBoyut, Ankara, 1977.
Yüksel, Ayşegül; Haldun Taner Tiyatrosu, Bilgi Yayınevi, Ankara, 1986.
Ünlü, Aslıhan, Merkeze Dönmek, Mitos-Boyut , İstanbul, 2009
Nutku, Hülya; Orhan Asena, Kültür Bakanlığı Yay, Ankara, 1998.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri


Öğretim üyesinin, bir oyun metninin barındırdığı içerik ve biçim özelliklerine ilişkin aktardığı kimi saptamaların ardından; söz konusu özelliklerin öğrenci tarafından da algılanmasına yönelik tartışmalar dersin temel yöntemidir.
Bu tartışmalar, öğrencinin yeni bilgiler edinmesinin yanı sıra, bu bilgiler ışığında farklı düşünceler arasında karşılaştırma yapabilme ve son aşamada özgün düşünceler üretebilmesine yöneliktir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 FN Final
3 BSN Başarı Notu VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Sınav değerlendirmelerinde incelenen oyunun türüne, dahil olduğu yazınsal akıma, oyunun yazarına ilişkin özelliklerin kavranması temel alınmaktadır.
Bu özellikleri oyunlardan somut örneklerle destekleyebilme ve karşılaştırmalar yapabilme kapasitesi, değerlendirmenin bir diğer önemli ayağını oluşturmaktadır.
Değerlendirmelerde yazılı sınavlar temel alındığından, öğrencinin düşüncelerini akıcı, zengin ve doğru bir dille ifade edebilmesi önem taşımaktadır.

Değerlendirme Kriteri


Değerlendirmeye ilişkin yukarıda açıklanan unsurlar aynı zamanda dersin değerlendirme kriterlerini de oluşturmaktadır.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Öğrenci, incelenecek oyunu ve oyuna ilişkin önerilen yardımcı kaynak(ları) okumuş olarak derse girmekle yükümlüdür.
Dersin akışına ilişkin verilebilecek her türlü araştırma ve ödev konusunda, öğrenci bireysel yükümlülüklerini aksatmadan yerine getirmelidir.


Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

ugur.akinci@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Cuma: 10.30-12.30

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 5 2 10
Vize Sınavına Hazırlık 1 5 5
Final Sınavına Hazırlık 1 8 8
Final Sınavı 1 3 3
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 54

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17PK.18PK.19PK.20
ÖK.1
ÖK.2
ÖK.3
ÖK.4
ÖK.5
ÖK.6
ÖK.7