COURSE UNIT TITLE

: INTERPERSONAL CONFLICT MANAGEMENT AND NEGOTIATION SKILLS

Description of Individual Course Units

Course Unit Code Course Unit Title Type Of Course D U L ECTS
ÇIN 5048 INTERPERSONAL CONFLICT MANAGEMENT AND NEGOTIATION SKILLS ELECTIVE 3 0 0 3

Offered By

Human Resources

Level of Course Unit

Second Cycle Programmes (Master's Degree)

Course Coordinator

ASSOCIATE PROFESSOR CEMILE ÇETIN

Offered to

Human Resources

Course Objective

Giving information to client about Human Resources Managementfunctions and implementation processes, providing practicing skills, building skills and compentencies about job hunting and employability

Learning Outcomes of the Course Unit

1   1. Knowing and understanding interpersonal conflicts
2   2. Raising awareness of negotiation skills
3   3. To be able to use negotiation skills in conflict management and resolution
4   4. To be able to manage the negotiation process
5   5. To be able to practice mediation

Mode of Delivery

Face -to- Face

Prerequisites and Co-requisites

None

Recomended Optional Programme Components

None

Course Contents

Week Subject Description
1 Meeting, General Introduction to the Course and Responsibility Sharing
2 Interpersonal Conflict and Conflict Case
3 Conflict Resolution Skills and Negotiation
4 Negotiation Process and Negotiator Features
5 Negotiation Steps
6 Negotiation Types and Tactics
7 Negotiation Principles and Ethics
8 Midterm
9 Communication and Asking Questions in the Negotiation Process
10 Emotion Management Skills in Negotiation Process
11 Mediation as a Peaceful Solution Path in Interpersonal Negotiation
12 Mediation as a Peaceful Solution Path in Interpersonal Negotiation
13 Negotiation and Mediation Practice
14 Negotiation and Mediation Practice

Recomended or Required Reading

Arabuluculuk Yoluyla Uyuşmazlık Çözümünde Temel Aşamalar ve Taktikler(2011). Elif Kekeç, Ankara, Adalet Yayınevi
Arabuluculukta Etkili Iletişim / Arabuluculukta Etkili Yöntemler ve Iletişim Yönetimi(2018). Özlem Alikılıç, Nobel Akademik Yayncılık
Ikna Etme Sanatı/ Etkili Tartışma, Müzakere ve Pazarlık Teknikleri(2018). Michael Wheeler (Çeviren Funda Sezer), Nobel Yayınları
Evet": Boyun Eğmeden Anlaşmaya Varmak(2008). Roger Fisher, William Ury (Çeviren: Fatma Güven Burakreis), Istanbul, Bilgi Üniversitesi Yayınları
Duygularla Mantık Ötesi: Ikna Teknikleri(2007). Roger Fisher, Daniel Shapiro, Istanbul, Sistem Yayıncılık
Pozitif Hayırın Gücü(2007). William Ury (çeviren: Aylin Yengin), Inkılap Yayınevi
Sosyal Zeka: Insan Ilişkilerinin Yeni Bilimi(2007). Daniel Goleman (çeviren Osman Çetin Deniztekin), Varlık Yayınları
Her Konuyu Müzakere Edebilirsiniz(1996). Herp Cohen, Istanbul, Sistem Yayıncılık
Iş, Yönetim ve Diplomasi Dünyasında Müzakere(2008). A.Kadir Varıoğlu, Sığrı Ü., Ankara, Siyasal Kitapevi
Çatışma Yönetimi(2010). Emin Karip.
Çatışma Yönetimi(2013). Joseph P. Folger / Marshall Scott Poole / Randall K. Stutman (Çeviren: Füsun Akkoyun)
Birlikte Kazanalım: Müzakere ve Pazarlık Sanatının Incelikleri 2009). Carl Lyons (çeviren: Zerrin Duman), Istanbul, Yakamoz Gelişim
Alternatif Uyuşmazlık Çözümü(2003). Ildır Gülgün, Ankara, Seçkin Yayınları
Çatışmaları Aşarak Dönüştürmek: Çatışma Çözümüne Giriş(2009). Johan Galtung, (Çeviren: Havva Kök), Ankara, UsakYayınları.
Şiddetsiz Iletişim Bir Yaşam Dili(2003). Marshall B. Rosenberg (çeviren: Gülden Gen, Mahmut Tuna), Sistem Yayıncılık
Arabuluculuk ve Getirileri(2013). Roberta A. Baruch Bush / Joseph P. Folger (Çeviren:Gamze Sert).
Iyilik Gücü(2015). Daniel Goleman (Çeviren: Sinem Sultan Gül).
Yeni Liderler(2002). Daniel Goleman / Richard Boyatzis / Annie Mckee (Çeviren:Osman Deniztekin).
Arabuluculuk Süreci: Anlaşmazlık Çözümünde Pratik Stratejiler (2016) Christopher W. Moore (Çev: Tarkan Kaçmaz ve Mustafa Tercan), Nobel Yayınları.
Pozitif Psikoloji Bağlamında UMUT(2015). Editör: Aylin Demirli Yıldız, Nobel Yayınları.
Örgütsel Vatandaşlık Davranışı (2015). Fatma Nur Iplik, Akademisyen Kitabevi.
Iş ve Iş Dışı Yaşamda 3 ü 1 Arada Kariyer, Hedef Koçluk(2018). Cemile Çetin, Kitapana Yayınevi, Izmir
Işe Adanma(2018).Tuba Akünal ve Cemile Çetin, Kitapana Yayınevi, Izmir
Insan Kaynakları Yönetiminde Istihdam Edilebilirlik Becerileri(2018). Pelin Çalışkan ve Cemile Çetin, Kitapana Yayınevi, Izmir
Iş Odaklı Müzakerecilik Dersleri(2014). Ersin Oğuz, Gazi Kitabevi.
Insan Enerjisi(2018). Editör: Fatma Ince, Eğiten Kitap Yayınları.
Çatışma Yönetimi(2018). Kenneth Cloke, Joan Goldsmith, Sola Yayınları


Planned Learning Activities and Teaching Methods

1. Power point presentation
2. Homework presentation
3. Case study / Negotiation and mediation practice
4. Question and answer
5. Evaluation

Assessment Methods

SORTING NUMBER SHORT CODE LONG CODE FORMULA
1 MTE MIDTERM EXAM
2 STT TERM WORK (SEMESTER)
3 FIN FINAL EXAM
4 FCG FINAL COURSE GRADE MTE * 0.40 + STT * 0.10 + FIN* 0.50
5 RST RESIT
6 FCGR FINAL COURSE GRADE (RESIT) MTE * 0.40 + STT * 0.10 + RST* 0.50


*** Resit Exam is Not Administered in Institutions Where Resit is not Applicable.

Further Notes About Assessment Methods

None

Assessment Criteria

All learning outcomes are measured by midterm, final exam and homeworks.

Language of Instruction

Turkish

Course Policies and Rules


% 70 attendance is required.

Other requirements are shared with the students by the academician of the course at the beginning of the semester.

Contact Details for the Lecturer(s)

cemilegurcay@gmail.com / cemile.gurcay@deu.edu.tr

Office Hours


The interview day is on the day of the lesson and the time is determined according to the programme at the beginning of the semester.

Work Placement(s)

None

Workload Calculation

Activities Number Time (hours) Total Work Load (hours)
Lectures 13 3 39
Preparations before/after weekly lectures 13 1 13
Preparation for midterm exam 1 4 4
Preparation for final exam 1 4 4
Preparing assignments 1 12 12
Preparing presentations 1 8 8
Final 1 1 1
Midterm 1 1 1
TOTAL WORKLOAD (hours) 82

Contribution of Learning Outcomes to Programme Outcomes

PO/LOPO.1PO.2PO.3PO.4PO.5
LO.155
LO.255
LO.355
LO.455
LO.555