DERECE PROGRAMLARI

: Grafik Yüksek Lisans

Genel Tanım

Kuruluş (kuruluş tarihi, programın genel yapısı)

Grafik Anasanat Dalı Yüksek Lisans programı, ilk olarak 1993 yılında DEÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü bünyesinde açılmış, 2002 yılında İnciraltı Yerleşkesi nde kurulan Güzel Sanatlar Enstitüsü ne geçmiştir. Grafik Anasanat Dalı Yüksek Lisans Programı, 2019 yılında Tınaztepe Yerleşkesi ne taşınan Enstitü bünyesinde dünyadaki değişimler ve gelişimler, düzenli olarak eğitim öğretim programında yapılan yenilemelerle etkilerini güçlü bir biçimde sürdürmektedir.

Kazanılan Derece

Grafik Yüksek Lisans Derecesi

Derecenin Düzeyi

İkinci Düzey (Yüksek Lisans Derecesi )

Kabul ve Kayıt Koşulları

Aynı veya ilgili disiplinlerde Lisans Derecesi, Not Döküm Belgesi (Transkript) ile lisans derecesinde kazanılan genel not ortalamasına sahip olmak gerekir. Konservatuvar programları ile Güzel Sanatlar Fakültelerinin sadece özel yetenek sınavı ile öğrenci kabul eden programlarının enstitülerdeki Anasanat/ Anabilim/ Sanat ve Bilim Dallarına öğrenci kabulünde yüksek lisans programlarına başvurularda ALES şartı aranmaz. Kesin kabul, ilgili akademik birim komisyonunun değerlendirmesine bağlıdır. Uluslararası öğrencilerin kabul koşulları Enstitü Yönetim Kurulu tarafından karar verilir.

Önceki Öğrenmenin Tanınması Hakkında Kurallar

Öğrencinin bir başka üniversitenin lisansüstü programına kayıtlı iken alıp başarılı olduğu derslerden Dokuz Eylül Üniversitesi nde aynı lisansüstü programına kayıt olduktan sonra hangi derslerin asgari ders yükünden sayılması ile ilgili dilekçesine istinaden, ders içeriklerini ve not döküm çizelgesini gösteren başvurusu, kayıt danışmanın önerisi, anasanat/ anabilim dalı başkanlığının görüşü ve enstitü yönetim kurulu kararıyla belirlenir. Değişim programlarına katılan öğrencilerin karşı üniversiteden aldıkları dersler seçimlik ya da zorunlu ders olarak kabul edilir.

Yeterlilik Koşulları ve Kuralları

2 yıl, 1 yılda 2 yarıyıl, her yarıyılda 15 hafta, 120 AKTS.

Program Profili (programın amacı, programın yapısı, yöneldiği alanlar, bölüm olanakları)

Yüksek Lisans Programı, Grafik Tasarım Anasanat Dalı adı altında eğitim yapmaktadır. Eğitim süresi iki yıldır (dört yarıyıl). Programın ilk iki yarıyılında, grafik tasarım kuramlarının analiz edilip tartışıldığı teorik ve uygulamalı dersler verilmektedir. Sürecin devamında eğitim, iki yarıyılda tamamlanacak tez çalışması ve bitirme projesiyle sonlandırılmaktadır.

Ulusal ve uluslararası platformlarda tasarım gücünü kullanabilen, proje uygulama yeteneği gelişmiş, bilgiyi tasarım gücü ve estetikle geliştirebilen, entelektüel birikime sahip grafik tasarımcılar ve sanat yönetmenleri yetiştirilmesi amaçlanmaktadır.

Öğrenciler kuramsal altyapılarını üretime dönüştürdükleri çalışmalarını fakültede ya da kentteki galerilerde sergileme olanağı bulabilmektedirler.

2006-2007 akademik yılından itibaren Erasmus+ programı kapsamında öğrenci ve öğretim üyesi değişimine başlanmıştır. Geçen zaman zarfında bölüm ikili anlaşmalarının sayısını arttırmıştır ve her yıl en az 2 lisansüstü öğrencisinin bu program kapsamında yurtdışına gönderilmesi amaçlanmaktadır.

Temel Program Kazanımları

1   Grafik tasarım ve plastik sanatlar eğitimine konu olan kuramsal ve uygulamalı bilgilere uzmanlık düzeyinde sahip olabilmek ve kullanabilmek.
2   Grafik tasarım ve görsel iletişim tasarımı pratiklerine uygun olarak çeşitli görsel iletişim medyalarını ve teknolojilerini yönetebilecek uzmanlık düzeyinde bilgi, beceri ve yaratıcılığa sahip olabilmek ve kullanabilmek.
3   Gözlemleri, düşünceleri, mesajları ve bilgiyi grafik tasarım medyalarıyla görselleştirmek için gereken pratik becerilere, malzeme ve fikri dönüştürme becerisine sahip olabilmek.
4   Özgün ve çözüme yönelik grafik tasarım projeleri için uygun teknikler ve doğru yöntemler tercih edebilme konusunda yeterli bilgiye ve sistematik çalışma pratiği bilgisine uzmanlık düzeyinde sahip olabilmek.
5   Özgün ve etkili grafik tasarım aracıları oluşturma sürecinde, görsel dil ve anlatım özelliklerini benimseme ve geliştirme becerisine uzmanlık düzeyinde sahip olabilmek.
6   Etkili tasarımsal yaklaşımların; özgün düşünceye bağlı olarak gözlem, araştırma ve deneysellikle pekişen, süreçsel bir edinim olduğu konusunda uzmanlık düzeyinde vizyona sahip olabilmek.
7   Grafik sanat tarihi, tasarım kuramları ve algı psikolojisi adına uzmanlık düzeyinde gerekli olan kuramsal bilgilere sahip olmak. Grafik tasarım ve görsel iletişim kuramlarının gelişiminde; sanat tarihi, görsel kültür, sanat felsefesi ve sanat sosyolojisi gibi disiplinlerden gelen desteği kullanabilmek.
8   Grafik tasarım ürünlerinin, ulusal ve evrensel ölçekte tarihsel ve toplumsal bağlamdaki yerini ve durumunu tespit edebilmek inceleyebilmek ve değerlendirebilmek.
9   Grafik tasarım ve görsel iletişim tasarımı ürünlerini çağdaş gelişmelere ve teknolojiye uygun bir estetik düzeyde, mesaja ve amaca doğru hizmet edecek biçimde tüm bileşenleriyle hayata geçirme yaklaşımlarını geliştirebilmek.
10   Grafik tasarım üretiminin yaşam boyu süreceği inancıyla, araştırmaya ve gözleme dayalı, sentez iradesiyle biçimlenen etik ve estetik bir üretim sorumluluğunu üstlenme bilincine sahip olabilmek.
11   Grafik tasarım üretimi sürecinde birbirinden farklı bilgi kaynaklarına ulaşacak her türlü olanağı etkin biçimde ve ileri düzeyde kullanabilmek.
12   İçinde bulunduğumuz ortamın, sosyo-kültürel yapısını iç ve dış dinamiklerini keşfedecek şekilde, yaratıcı ve eleştirel çalışmalara konu edinebilmek.
13   Grafik reklamcılık sektörünün ve görsel iletişim tasarımı ürünlerinin tüketicisi olan kitlelerin taleplerine, yaygın anlayışlara, yaşanan olaylara gerektiğinde eleştirel bir tavırla yaklaşabilme, yorumlayabilme becerilerine sahip olabilmek.
14   Kamusal Alanı şekillendiren doğa dostu tasarımlarla çevreyi güzelleştirecek ve insanların hayat kalitesini iyileştirecek bilgi ve becerilere ileri düzeyde sahip olabilmek.

Mezunların İstihdam Profilleri

Grafik Anasanat Dalı Yüksek Lisans Programı, ilgili alanlarda lisans eğitimini tamamlayan kişilere, bilimsel araştırma yapmanın ilkeleri konusunda gerekli akademik bilginin verilmesiyle grafik tasarım alanıyla ilgili kuramsal bilgilerin aktarılmasını içermektedir. Bu doğrultuda, program mezunlarının eğitimini aldıkları alanlarda akademik pozisyonlarda ya da tasarım sektöründe gerek eğitmen gerek danışman gerekse tasarımcı olarak sahip oldukları bilgileri hayata geçirmeleri mümkün olmaktadır.

Üst Derece Programlarına Geçiş

Üçüncü derece programlarına başvurabilirler.

TYYÇ - Program Yeterlilikleri İlişkisi


Ders Yapısı ve Kredileri

Ders yapısı ve kredileri hakkında ayrıntılı bilgi Bilgi Paketinde bulunmaktadır.
D:Ders U:Uygulama L:Laboratuvar
B:Bahar Dönemi G:Güz Dönemi H:Her İki Dönem
1 .Dönem:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
G 1 GSE 5011 BİLİMSEL ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ VE YAYIN ETİĞİ ZORUNLU 3 0 0 5
G 0 - SEÇMELİ DERSLER SEÇMELİ - - - 25
TOPLAM:   30
 
1 .Dönem Seçmeli:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
G 1 GRA 5119 GRAFİK VE MEKANSAL FOTOĞRAF SEÇMELİ 2 2 0 8
G 2 GRA 5163 15.-18. YÜZYILLAR ARASI TİPOGRAFİ TARİHİ SEÇMELİ 3 0 0 6
G 3 GRA 5131 GRAFİK ÖYKÜLEME TARİHİ SEÇMELİ 3 0 0 6
G 4 GRA 5135 SOSYAL İÇERİKLİ GRAFİK TASARIM SEÇMELİ 2 2 0 8
G 5 GRA 5137 ÇİZGİ ROMAN VE ANİMASYON SEÇMELİ 2 2 0 8
G 6 GRA 5139 GRAFİK BASKI SEÇMELİ 2 2 0 8
G 7 GRA 5141 İLETİŞİM DİLİ OLARAK TİPOGRAFİK TASARIM SEÇMELİ 2 2 0 8
G 8 GRA 5129 MODERN GRAFİK TASARIM TARİHİ SEÇMELİ 3 0 0 8
G 9 GRA 5133 GRAFİK TASARIMDA YARATICI DÜŞÜNCE SEÇMELİ 3 0 0 6
G 10 GRA 5149 EDİTORYAL GRAFİK BASKI SEÇMELİ 3 0 0 9
G 11 GRA 5151 DİJİTAL DENEYİM TASARIMI SEÇMELİ 2 2 0 8
G 12 GRA 5159 TİPOGRAFİDE DENEYSEL YAKLAŞIMLAR SEÇMELİ 2 2 0 8
G 13 GRA 5161 YAZIYÜZÜ TASARIMI SEÇMELİ 2 2 0 8
G 14 GRA 5153 KULLANIŞLILIK ARAŞTIRMALARI SEÇMELİ 3 0 0 6
G 15 GRA 5155 GÖRSEL KİMLİK TASARIMINDA YENİLİKÇİ YAKLAŞIMLAR SEÇMELİ 2 2 0 8
G 16 GRA 5127 GRAFİK TASARIMDA YEREL YAKLAŞIMLAR SEÇMELİ 3 0 0 6
 
2 .Dönem:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
B 1 GRA 5098 Uzmanlık Alanı ZORUNLU 2 0 0 3
B 2 GRA 5096 Seminer ZORUNLU 0 2 0 3
B 0 - SEÇMELİ DERSLER SEÇMELİ - - - 24
TOPLAM:   30
 
2 .Dönem Seçmeli:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
B 1 GRA 5150 18.-20. YÜZYILLAR ARASI TİPOGRAFİ TARİHİ SEÇMELİ 3 0 0 6
B 2 GRA 5124 REKLAMDA YARATICI GÖRÜNTÜLEME SEÇMELİ 2 2 0 8
B 3 GRA 5134 1960'TAN GÜNÜMÜZE ÇAĞDAŞ GRAFİK TASARIM TARİHİ SEÇMELİ 3 0 0 6
B 4 GRA 5136 20. YY. GRAFİK ÖYKÜLEME TARİHİ SEÇMELİ 3 0 0 6
B 5 GRA 5140 GRAFİK ANLATI OKUMALARI SEÇMELİ 2 2 0 8
B 6 GRA 5142 DENEYSEL GRAFİK SEÇMELİ 2 2 0 8
B 7 GRA 5146 TİPOGRAFİK TASARIM: GÖRSEL DİL VE KÜLTÜR SEÇMELİ 2 2 0 8
B 8 GRA 5148 GRAFİK BASKI SANATI TARİHİ SEÇMELİ 3 0 0 6
B 9 GRA 5116 GRAFİK TASARIM PORTFOLYO SEÇMELİ 2 2 0 8
B 10 GRA 5138 VERİ GÖRSELLEŞTİRME TASARIMI SEÇMELİ 2 2 0 8
 
3.Dönem:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
G 1 GRA 5098 Uzmanlık Alanı ZORUNLU 2 0 0 3
G 2 GRA 5800 UZMANLIK ALANI ZORUNLU 2 0 0 27
TOPLAM:   30
 
4.Dönem:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
B 1 GRA 5098 Uzmanlık Alanı ZORUNLU 2 0 0 3
B 2 GRA 5800 UZMANLIK ALANI ZORUNLU 2 0 0 27
TOPLAM:   30
 

Sınavlar, Ölçme ve Değerlendirme

Dersler, sanat eğitimi alanında yapılan lisansüstü eğitimin gereği olarak, yazılı sınav ve rapor sunumu gibi yöntemlere ek olarak sanat ve/ veya tasarım eseri ve/ veya projesi ile performans çalışmaları gibi değerlendirme yöntemleriyle tamamlanabilmektedir. Sınavlar, ölçme ve değerlendirmeler ile bunların notlandırılması her ders için farklılık gösterebilmektedir. Bu konuda detaylı bilgi öğretim planı içinde yer alan dersler bölümünde yer almaktadır. Ara sınav ve final sınavlarının yanı sıra derslerde raporlar, ödevler, seminer sunumları, sanat ve tasarım projesi ve performans çalışmaları gibi değerlendirme yöntemleriyle öğrencinin yarıyıl içindeki çalışma performansı da değerlendirmede kullanılabilir. Öğrencinin bir dersten başarılı sayılabilmesi için aldığı notun 100 üzerinden en az 75 olması gerekir. Öğrenci başarısız olduğu zorunlu dersleri tekrar almak zorundadır. Seçmeli derslerde başarısız olursa web kayıt danışmanının onayıyla o dersin yerine başka seçmeli ders alabilir. Seminer dersi, uzmanlık alanı ve tez çalışmasının yerel kredi sistemine göre kredisi olmayıp başarılı veya başarısız olarak değerlendirilir.
Sınavlar ve geçme notları ile ilgili olarak Dokuz Eylül Üniversitesi Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği ve Güzel Sanatlar Enstitüsü Lisansüstü Eğitim Öğretim ve Sınav Uygulama Esasları uygulanmaktadır. Ders değerlendirme kriterleri, o dersi veren öğretim üyesi (üyeleri) tarafından tanımlanır ve bilgi paketinde yer alan Ders Tanıtım Formunda verilir.

Mezuniyet Koşulları

Öğrenciler, bütün öğrenimleri boyunca, enstitüdeki ilgili yönetmelik, uygulama esasları ve diğer düzenleyici hüküm ve ilkeleri bilmekle, bunları öğrenmek için kendilerinden beklenen ilgi ve özeni göstermekle, öğretim, ders ve sınav programlarına, başarı durum çizelgelerine ve diğer hususlara ilişkin olarak enstitü yönetimi tarafından yapılan ve enstitü web sayfasında yer alan duyuruları izlemekle yükümlüdürler.

1-Öğrencinin, Yüksek lisans programında ders aşamasını tamamlayabilmesi için; en az 7 adet ders, en az 21 yerel kredi, 1 seminer dersi, en az 60 AKTS tamamlaması gerekir.
2- Derslerin yerel kredisi toplamda 21 krediden az olamaz.
3- Uzmanlık alanı, seminer ve tez çalışması AKTS hesaplamalarına dâhil olup yerel krediye sayılmaz.
4- Dersler, toplamda her yarıyıl en az 30 AKTS olacak şekilde planlanır.
5- Mezuniyet için en az 7 adet ders, en az 21 yerel kredi ve en az 120 AKTS gerekir.
Ders aşamasını, dört yarıyıl sonunda öğretim planında yer alan kredili derslerini ve seminer dersini başarıyla tamamlayamayan veya bu süre içerisinde yükseköğretim kurumunun öngördüğü başarı koşullarını/ölçütlerini yerine getiremeyen; azami süreler içerisinde ise tez çalışmasında başarısız olan veya tez savunmasına girmeyen öğrencinin yükseköğretim kurumu ile ilişiği kesilir.

Öğrencinin tezli yüksek lisans programından mezun olabilmesi için yüksek lisans öğrenimini tamamlayana kadar tezi ile ilgili en az bir (1) adet bilimsel makalesinin ulusal/uluslararası hakemli dergilerde yayımlanmış veya yayımlanmak üzere kesin kabul edilmiş olması veya tezi ile ilgili çalışmaları hakkında ulusal/uluslararası hakemli bilimsel etkinliklere en az bir (1) kere yayımlanmış tam metin bildiri ile katılmış olması veya lisansüstü eğitim öğretim yönetmeliğine uygun en az bir (1) adet sanat uygulaması/tasarım yapmış olması veya Üniversitenin başvuru sahibi olduğu ulusal/uluslararası patent/faydalı model başvurusunun bulunması mezuniyet şartı olarak aranır. Yüksek Lisans bilimsel yayınlarında öğrencinin mensup olduğu kurum Dokuz Eylül Üniversitesi (GSE) olarak gösterilmeli ve ilk iki isim arasında öğrenci yer almalıdır. (Yayınlar konusunda DEÜ Öğretim Üyeliği Kadrolarına Yükseltme Atama İlkeleri ve Uygulama Esaslarında belirtilen yayın tanımları kullanılır.)

Çalışma Şekli (tam zamanlı,yarı zamanlı,e-öğrenme)

Tam zamanlı.

Adres ve İletişim Bilgileri (program başkanı veya eşdeğeri)

ASD Başkanı
Prof. Fuat AKDENİZLİ
E-posta: fuat.akdenizli@deu.edu.tr
Erasmus Koordinatörü
Prof. Fuat AKDENİZLİ
E-posta: fuat.akdenizli@deu.edu.tr
DOKUZ EYLÜL ÜNİVERSİTESİ
GÜZEL SANATLAR ENSTİTÜSÜDEÜ TINAZTEPE YERLEŞKESİ
ADATEPE MAH. DOĞUŞ CAD. NO:209 35390 BUCA - İZMİR