DERS ADI

: 15.-18. YÜZYILLAR ARASI TİPOGRAFİ TARİHİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
GRA 5163 15.-18. YÜZYILLAR ARASI TİPOGRAFİ TARİHİ SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Grafik Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DR. ÖĞR. ÜYESİ BETÜL USLU ÖZKAN

Dersi Alan Birimler

Grafik Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Movable Type ile birlikte oluşan ve kaynağını Rönesans Hümanizmden alan yazı karakterlerinin gelişimini incelemek dersin ana amacını oluşturur. Bu gelişim, 15. yy'dan 18. yy'la kadar sosyo-kültürel değişimlerde göz önünde bulundurularak; dizgiciler, matbaacılar ve yayınevleri üzerinden tarihsel süreç içerisinde irdelenir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   1-Hareketli Hurufat sistemi ve yazı yüzleri üzerindeki etkisini öğrenmek.
2   2- Hareketli Hurufat sisteminde ilk olarak kullanılan yazı karakterini ve sonrasında neden kullanılmaya devam edilmediği anlamak.
3   3- Yazı karakterlerinin içinde bulunduğu dönemle ilişkili olarak nasıl gelişim gösterdiği kavramak.
4   4- Yazı karakterlerinin gelişiminde teknolojinin olduğu kadar dönemin sosyo-kültürel yapısının etkisini bilmek.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 1. HAFTA: Tanışma. Tanışma. Dersin içeriği ve işleyişiyle ilgili bilgi alışverişi.
2 2. HAFTA: 1. Konu. Movable Type (Hareketli Hurufat) - Blok Kitap - Gutenberg - Movable Type ve Press - Blackletter Type Face
3 3. HAFTA: 2. Konu. Rönesans ve Humanist Yazı Karakterleri
4 4. HAFTA: 2. Konu devamı Rönesans ve Humanist Yazı Karakterleri
5 5. Hafta Old Style (Eski Stil) - Garalde Yazı Karakterleri
6 6. Hafta Old Style (Eski Stil) - Garalde Yazı Karakterleri
7 7. Hafta Transitional (Geçiş) Dönemi Yazı Karakterleri
8 8. Hafta Transitional (Geçiş) Dönemi Yazı Karakterleri
9 9. Hafta Modern Yazı Karakterleri
10 10. Hafta Modern Yazı Karakterleri
11 11. Hafta arasınav haftası
12 12. hafta sunum değerlendirmesi
13 13. Hafta sunum değerlendirmesi
14 14. hafta sunum

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Kitaplar, tezler ve İnternet kaynakları (müze sayfaları, online dergiler, videolar vb.) TYPOGRAPHY AND GRAPHIC DESIGN From Antiquity to the Present -ROXAN JUBERT TYPOGRAPHIC DESIGN: Form and Communication - Rob Carter, Mark Sanders, Philip B. Meggs DESIGNING WITH TYPE The essential guide to typography - James Craig, Irene Korol Scala WHY FONTS MATTER, Sarah Hyndman TYPE: The Secret History of Letters - Simon Loxley THINKING WITH TYPE A Critical Guide for Designers, Writers, Editors, & Students - Ellen Lupton TYPE DESIGNS Their history and development - Alfred Forbes Johnson

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Seminer, araştırma

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 ODV Ödev/Sunum
3 DKL DerseKatılım
4 FN Final
5 BNS Başarı Notu VZ * 0.30 + ODV * 0.20 + DKL * 0.10 +FN * 0.40
6 BUT Bütünleme Notu
7 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.30 + ODV * 0.20 + DKL * 0.10 + BUT * 0.40


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Derse Aktif Katılım
Ders içeriğine uygun sunum hazırlayabilme

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Akademik Dürüstlük: Öğrencilerin verilen projeleri kendi düşünce ve becerileri ile tamamlamaları ve bu bağlamda tamamen özgün eserler ortaya koymaları beklenir. Herhangi bir şekilde doğrudan başka bir çalışmadan ilham almak, birebir fayda sağlamak, benzerini üretmek hatta başkasına yaptırmak gibi durumlar kesinlikle istenmez.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

betulusluozkan@gmail.com
05055251412

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

-

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 10 3 30
Sunum Hazırlama 1 10 10
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 41

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.114
ÖK.2345
ÖK.32343
ÖK.43335