DERS ADI

: KULLANIŞLILIK ARAŞTIRMALARI

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
GRA 5153 KULLANIŞLILIK ARAŞTIRMALARI SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Grafik Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DR. ÖĞR. ÜYESİ ZİYACAN BAYAR

Dersi Alan Birimler

Grafik Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Grafik Tasarımın güncel tartışma alanlarından biri olan dijital kullanıcı arayüzü tasarımları üzerinden grafik tasarımın kullanışlılık çalışmaları içerisindeki yerini tartışmak amaçlanmaktadır. Projeler görsel tasarımın analiz ve test yöntemlerinin araştırılması, kullanıcı ihtiyaçlarının belirlenmesi için saha ve teorik araştırmaların bütünün kapsamaktadır. Bu bağlamda ders sonunda belirlenen konular çerçevesinde tasarım öncesi ve tasarım sonrası test yöntemlerinin raporlanması ve uygulanması amaçlanmaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Arayüz tasarımı ve kullanışlılık bilimi arasındaki bağı kurabilmek
2   Tasarımın test edilebilirliği ve esnekliği üzerine pratik yapmak
3   Tasarım test yöntemleri hakkında pratik ve teorik bilgiye sahip olmak
4   Kullanıcı ve tasarımcı ilişkisini kuvvetlendirmek
5   Birlikte tasarlama anlayışını tasarım süreçlerine uyarlayabilmek
6   Tasarımcının sosyal analiz becerilerini geliştirebilmek

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Derse giriş, hedefler ve amaçlar üzerine tartışma
2 Tasarımın ve kullanışlılık ilişkisi, üzerine tartışma
3 Test yöntemlerini tanıma
4 Konu seçimi ve konuların tartışılması
5 Tasarım öncesi araştırma ilk adımlarının tartışılması
6 Tasarım öncesi araştırma çıktılarının tartışılması
7 Tasarım öncesi araştırma çıktılarının tartışılması
8 Örnek tasarım çözümlerinin tartışılması
9 Örnek tasarım çözümlerinin tartışılması
10 Tasarım sonrası testlerin yürütülmesi
11 Tasarım sonrası testlerin yürütülmesi
12 Sonuç raporlarının hazırlanması
13 Sonuç raporlarının hazırlanması
14 Sonuç raporunun teslimi ve tartışma

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1- The UX Book- Hartson Pyla, Pardha Pyla
2- User Experience Innovation Christia Kraft
3- Human Centered Design Toolkit
4- Observing The User Experience-
5- Beyond The Usability Lab William Albert, Thomas Tullis, Donna Tedesco
6- Quantifying the User Experience Jeff Sauro, James R. Lewis

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders ilk aşamada tasarım öncesi kullanıcı araştırmaları ve bu araştırmaların analizi ile başlar. İleriki aşamalarda yeni tasarım önerisi üzerine tartışılır. Sonraki adımda ise bu öneri kullanıcılar üzerinde test edilir ve sonuç raporu yayımlanır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 YCL Yıliçi Çalışması
2 ODV Ödev/Seminer/Uygulama
3 BNS Başarı Notu YCL * 0.70 + ODV * 0.30


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Özgün proje üretebilme
Eskizler ve fikirler üzerine tartışma
Projeye uygun medyayı seçebilme
Zamanlama: projeyi zamanında bitirmek
Beklenmedik ve çarpıcı sunumlar

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Akademik Dürüstlük: Öğrencilerin verilen projeleri kendi düşünce ve becerileri ile tamamlamaları ve bu bağlamda tamamen özgün eserler ortaya koymaları beklenir. Herhangi bir şekilde doğrudan başka bir çalışmadan ilham almak, birebir fayda sağlamak, benzerini üretmek hatta başkasına yaptırmak gibi durumlar kesinlikle istenmez.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

ziyacanbayar@gmail.com

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan edilecektir

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Uygulama 14 2 28
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 6 72
Sunum Hazırlama 1 10 10
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 138

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.155555
ÖK.2445
ÖK.34553
ÖK.45534
ÖK.555
ÖK.655555555