COURSE UNIT TITLE

: CONTEMPORARY TURKISH WORLD HISTORY

Description of Individual Course Units

Course Unit Code Course Unit Title Type Of Course D U L ECTS
TAR 2041 CONTEMPORARY TURKISH WORLD HISTORY COMPULSORY 3 0 0 4

Offered By

History

Level of Course Unit

First Cycle Programmes (Bachelor's Degree)

Course Coordinator

PROFESSOR DOCTOR TÜRKMEN TÖRELI

Offered to

History
History (Evening)

Course Objective

The purpose of this course is to achieve a necessary understanding of the history of modern Turkish societies.

Learning Outcomes of the Course Unit

1   1. The concept and basis of the modern Turkish societies
2   2. The development of Islam and education in Turkistan and the process in which Turkistan became a part of Soviet Union
3   3. The development of the ideology of Pan-Turkism
4   4. The assimilation of Turks urged by the Soviet Union in Moscow and the similarities between this process and other assimilation examples from all over the world
5   5. The developments and changes in Turkish societies after the dissolution of the Soviet Union

Mode of Delivery

Face -to- Face

Prerequisites and Co-requisites

None

Recomended Optional Programme Components

None

Course Contents

Week Subject Description
1 Introduction
2 Geography, Geopolitics and Advantages (Golden, 2006, ss. 1-17; Ateş & Ateş, 2015)
3 Outline of the Euroasian Turkic History (Golden, 2006, ss. 335-449)
4 Making of the Modern Turkic States (Golden, 2006, ss. 451-497)
5 Bolshevik Revolution and USSR (Gündoğdu, 2018; Ortaylı, 2018)
6 Independent Kazakhstan Republic (Gündoğdu & Güler, 2017)
7 Independent Kirghizstan Republic (Timuçin Kodaman & Birsel, 2014)
8 Independent Uzbekistan Republic Independent Azerbaijan Republic
9 Independent Turkmenistan Republic (Türk, 2010)
10 Independent Azerbaijan Republic (Aslanlı, 2018; Göl, 2016)
11 KKTC (Bostancı, 2015)
12 International Cooperations (Amirbek, 2015; Seyidoğlu & Gönültaş, 2014)
13 Future Prejections (Gömeç, 2007; Sümer & Üner, 2014)
14 General Evaluation

Recomended or Required Reading

Ana Kaynaklar

Açık, F. (2017). 1917 Öncesi ve Sonrasında Özbekistan. Türk Yurdu, 37(362), 36-39.
Akengin, H. (2017). Türk Dünyası ve Orta Asya Türk Cumhuriyetleri Üzerine Jeopolitik Bir Değerlendirme. MUTAD, 4(1), 1-12.
Ami rbek, A. (2015). Soğuk Savaş Sonrası Hazar ın Statüsü ve Sınırlandırma Sorunu: Kıyıdaş Devletler in Yaklaşımları Açısından Analizi. Karadeniz Araştırmaları, 12(46), 23-48.
Aslanlı, A. (2018). Türkiye-Azerbaycan Ekonomik Ilişkileri. Yönetim ve Ekonomi: Celal Bayar Üniversitesi Iktisadi ve Idari Bilimler Fakültesi Dergisi, 25(1), 15-27. https://doi.org/10.18657/yonveek.396170
Ateş, S., & Ateş, A. (2015). Geçmişten Günümüze Orta Asya Klan Politikası, Elit Klanlar, Rejim Değişimi ve Klan Dengesi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 15(1), 117-134. https://doi.org/10.18037/ausbd.47457
Bostancı, M. (2015). Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti nin Ilânı ve Buna yönelik Tepkilerin Türk Kamuoyundaki Yankıları. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Tarih Bölümü Tarih Araştırmaları Dergisi, 34(57), 317-355. https://doi.org/10.1501/Tarar_0000000608
Golden, P. B. (2006). Türk Halkları Tarihine Giriş (O. Karatay, Çev.). Karam. https://www.kitapyurdu.com/kitap/turk-halklari-tarihine-giris/285197.html
Göl, H. (2016). Geçmişten Günümüze Azerbaycan. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(1), 153-170.
Gömeç, S. (2007). Türkiye-Türk Cumhuriyetleri Ilişkileri Üzerine Bir Değerlendirme. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1(1), 114-131.
Gündoğdu, A. (2018). Türklerin Tanıklığında Rusya da Devrim Süreci. Içinde Y. Koç & M. Cengiz (Ed.), 100. Yılında Sovyet Ihtilali ve Türk Dünyası (ss. 21-36). Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Yayınları.
Gündoğdu, A., & Güler, C. (2017). Kazakistan ın Bağımsızlığının Tanınma Süreci ve Türk Kamuoyundaki Yankıları. Tarih Araştırmaları Dergisi, 36(61), 75-93.
Kodaman, Ti muçi n, & Bi rsel, H. (2006). Bağımsızlık Sonrası Özbekistan ve Dış Politikası. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16(2), 413-442.
Kodaman, Timuçin, & Birsel, H. (2014). Dünden Bugüne, Bugünden Yarına Kırgız Jeopolitiğindeki Değişen Parametreler ve Gelecek Öngörüleri. 36, 213-227.
Ortaylı, I. (2018). Bolşevik Ihtilaline Genel Bir Bakış. Içinde Y. Koç & M. Cengiz (Ed.), 100. Yılında Sovyet Ihtilali ve Türk Dünyası (ss. 21-36). Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Yayınları.
Seyi doğlu, H., & Gönültaş, S. (2014). Modern Ipek Yolu Projesi ve Türkiye ile Orta Asya Türk Cumhuriyetleri Arasındaki Ekonomik Ilişkiler. Avrasya Etüdleri, 45, 201-216.
Sönmez, A. S. (2013). Güvenlik Sorunları ve Bağımsızlaşma Kıskacında Özbekistan-Rusya Ilişkileri (1991-2013). Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(28), 318-339.
Sümer, S. I., & Üner, M. M. (2014). Türkiye ile Orta Asya Türk Cumhuriyetleri Arasındaki Psikolojik Mesafe. 24.
Türk, F. (2010). Türkiye Türkmenistan Ilişkileri. Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 2(2), 57-64.

Planned Learning Activities and Teaching Methods

1. Lecture
2. Presentation
3. Film and documentary screening

Assessment Methods

SORTING NUMBER SHORT CODE LONG CODE FORMULA
1 MTE MIDTERM EXAM
2 FIN FINAL EXAM
3 FCGR FINAL COURSE GRADE (RESIT) MTE * 0.40 + FIN * 0.60
4 RST RESIT
5 FCGR FINAL COURSE GRADE (RESIT) MTE * 0.40 + RST * 0.60


*** Resit Exam is Not Administered in Institutions Where Resit is not Applicable.

Further Notes About Assessment Methods

Term examination
Project assignments
Final examination

Assessment Criteria

This will be evaluated through the performance in the midterm and final examinations.

Language of Instruction

Turkish

Course Policies and Rules

70% attendance is obligatory.

Contact Details for the Lecturer(s)

+90 232 301 95 53
turkmen.toreli@deu.edu.tr

Office Hours

By appointment

Work Placement(s)

None

Workload Calculation

Activities Number Time (hours) Total Work Load (hours)
Lectures 13 3 39
Tutorials 0 0 0
Preparation before/after weekly lectures 13 2 26
Preparation for Mid-term Exam 1 12 12
Preparation for Final Exam 1 14 14
Preparing Presentations 1 6 6
Final 1 1,5 2
Mid-term 1 1,5 2
TOTAL WORKLOAD (hours) 101

Contribution of Learning Outcomes to Programme Outcomes

PO/LOPO.1PO.2PO.3PO.4PO.5PO.6PO.7PO.8PO.9PO.10PO.11PO.12
LO.1455
LO.255
LO.354
LO.455
LO.55