COURSE UNIT TITLE

: CONVENTION ON THE CIVIL ASPECTS OF INTERNATIONAL CHILD ABDUCTION

Description of Individual Course Units

Course Unit Code Course Unit Title Type Of Course D U L ECTS
ÖZH 5061 CONVENTION ON THE CIVIL ASPECTS OF INTERNATIONAL CHILD ABDUCTION ELECTIVE 3 0 0 7

Offered By

Private Law

Level of Course Unit

Second Cycle Programmes (Master's Degree)

Course Coordinator

ASSOCIATE PROFESSOR ALI GÜMRAH TOKER

Offered to

Private Law

Course Objective

The main aim of This Convention is to protect children internationally from the harmful effects of their wrongful removal or retention and to establish procedures to ensure their prompt return to the State of their habitual residence, as well as to secure protection for rights of access. Turkey became party to this Convention. The purpose of this lesson is to give information about this Convention.

Learning Outcomes of the Course Unit

1   To express general information about this Convention,
2   To explain the sphere of application of this Convention,
3   To clarify the effects of this Convention on Turkish Law,
4   To identify the provisitions of this Convention,
5   To express information about Turkish Code which requlates International child abduction.

Mode of Delivery

Face -to- Face

Prerequisites and Co-requisites

None

Recomended Optional Programme Components

None

Course Contents

Week Subject Description
1 The History of The Convention and Contracting States
2 The sphere of application of the Convention
3 Some important legal concepts which are used in the Convention
4 Return of children
5 An application
6 To reject an application
7 The results of rejecting an application
8 Midterm Exam
9 Rights of access
10 General provisions
11 Final clauses
12 The Turkish Code which requlates International child abduction
13 Purpose, scope and definitions
14 Provisitions about judicial process and The fulfilment of the decisions

Recomended or Required Reading

1. AKINCI, Ziya/DEMIR-GÖKYAYLA, Cemile: Milletlerarası Aile Hukuku, Vedat Kitapçılık, Istanbul 2010.
2. ALTINTAŞ, Elif H.: Uluslararası Çocuk Kaçırmalarında Arabuluculuk, Yetkin, Ankara 2018.
3. ALTUNTAŞ, Ilknur: Uluslararası Çocuk Kaçırmanın Hukukî Yönlerine Dair Lahey Sözleşmesi, Bilge Basım Yayım, Ankara 2006.
4. ATAMAN-FIGANMEŞE, Inci: Çocukların Uluslararası Kaçırılmasının Hukukî Yönlerine Dair 1980 Tarihli Lahey Sözleşmesi , Prof. Dr. Nihal ULUOCAK a Armağan, I.Ü Hukuk Fakültesi, Istanbul 1999, ss. 55-100.
5. AYDOS, Oğuz S.: Karşılaştırılmalı Hukuk Işığında Lahey Çocuk Kaçırma Sözleşmesinin Bir Incelemesi , 1980 Tarihli Lahey Çocuk Kaçırma Sözleşmesi ve Uygulaması Semineri, T. C. Adalet Bakanlığı Seminer Serisi 2, 12-13 Haziran 2013, Ankara, ss. 104-109.
6. AYTAÇ, Mehlika: Uluslararası Çocuk Kaçırmanın Hukukî Veçhelerine Dair Lahey Sözleşmesi nin Uygulanması ve Karşılaşılan Sorunlar , Adalet Dergisi, Adalet Bakanlığı, Y. 96, Eylül 2004, S. 20, ss. 34-65.
7. BOZDAĞ, Gonca G.: Uluslararası Çocuk Kaçırmanın Hukukî Yönlerine Dair Lahey Sözleşmesi Kapsamında Çocuğun Iadesi Talebinin Red Nedenleri, Yetkin, Ankara 2014.
8. ERDEM, Bahadır: Uluslararası Çocuk Kaçırmanın Türk Hukukundaki Sorunları ve Çözümü , 1980 Tarihli Lahey Çocuk Kaçırma Sözleşmesi ve Uygulaması Semineri, T. C. Adalet Bakanlığı Seminer Serisi 2, 12-13 Haziran 2013, Ankara, ss. 4-22.
9. GIRAY, Faruk K.: Milletlerarası Özel Hukukta Kaçırılan veya Alıkonulan Çocukların Iadesi, Beta, Istanbul 2010.
10. IYISOY, Ayben: Türk Merkezî Makamı Perspektifinden Uluslararası Çocuk Kaçırma Sözleşmesinin Uygulanması , 1980 Tarihli Lahey Çocuk Kaçırma Sözleşmesi ve Uygulaması Semineri, T. C. Adalet Bakanlığı Seminer Serisi 2, 12-13 Haziran 2013, Ankara, ss. 40- 47.
11. KÖSEOĞLU, Bilal: Uluslararası Çocuk Iadesi ve Uluslararası Nafaka Alacakları Davalar, Geliştirilmiş dördüncü bası, TBB Yayınları, Ankara 2007.
12. NEBIOĞLU-ÖNER, Şebnem: Uluslararası Çocuk Kaçırmanın Hukukî Yönlerine Dair Lahey Sözleşmesi: Amacı, Uygulaması ve Kısa Bir Içtihat Analizi , TBB Dergisi 2014, S. 115, ss. 477-516.
13. TIRYAKIOĞLU, Bilgin: Çocukların Korunmasına Ilişkin Milletlerarası Sözleşmeler ve Türk Hukuku, T.C. Başbakanlık Aile Araştırma Kurumu Başkanlığı, Bilim Serisi 7, Ankara 1991.
14. TOKER, Gümrah A.: Uluslararası Çocuk Kaçırmanın Hukukî Yönlerine Dair Lahey Sözleşmesi Kapsamında Çocuğun Mutad Mesken Kavramı, Adalet Yayınevi, Ankara 2020.

Planned Learning Activities and Teaching Methods

Lecture, discussion, case studies, seminars, work or homework.

Assessment Methods

SORTING NUMBER SHORT CODE LONG CODE FORMULA
1 MTE MIDTERM EXAM
2 FCG FINAL COURSE GRADE
3 FCGR FINAL COURSE GRADE MTE * 0.40 + FCG* 0.60
4 RST RESIT
5 FCGR FINAL COURSE GRADE (RESIT) MTE * 0.40 + RST* 0.60


*** Resit Exam is Not Administered in Institutions Where Resit is not Applicable.

Further Notes About Assessment Methods

None

Assessment Criteria

To be announced.

Language of Instruction

Turkish

Course Policies and Rules

To be announced.

Contact Details for the Lecturer(s)

Meeting Place with Students: 3. floor A1-313 N. room e-mail: gumrah.toker@gmail.com

Office Hours

Friday, 12.30-13.30

Work Placement(s)

None

Workload Calculation

Activities Number Time (hours) Total Work Load (hours)
Lectures 13 3 39
Preparing presentations 1 27 27
Preparation for final exam 1 43 43
Preparations before/after weekly lectures 13 2 26
Preparation for midterm exam 1 36 36
Final 1 2 2
Midterm 1 2 2
TOTAL WORKLOAD (hours) 175

Contribution of Learning Outcomes to Programme Outcomes

PO/LOPO.1PO.2PO.3PO.4PO.5PO.6PO.7PO.8PO.9PO.10PO.11PO.12PO.13PO.14
LO.111111111111
LO.211111111111
LO.311111111111
LO.411111111111
LO.511111111111