Genel Tanım
Kuruluş (kuruluş tarihi, programın genel yapısı) |
Dokuz Eylül Üniversitesi, Mimarlık Fakültesi, Mimarlık Bölümünde yer alan Restorasyon Anabilim Dalı, Ege Bölgesinde mimari koruma alanında eğitim veren en eski ve köklü Kurumudur. Günümüzde de ülke genelinde restorasyon eğitimi veren kurumlar arasında önde gelen bir konumdadır. Bu bağlamda; Anabilim dalımızda yürütülen yüksek lisans ve doktora programları; Tarihi çevreye, kültürel varlıklara, duyarlı, bu konularda bilgili ve bilinçli meslek ve bilim adamı yetiştirmekte, Tarihi yapı ve çevrelere ilişkin karar verebilmek için gerekli temeli oluşturacak verileri toplama, değerlendirme ve yorumlama becerisine sahip olma yetisini kazandırmakta, Tarihi çevre, restorasyon, koruma konularındaki bir akademik araştırmayı sistemli ve eleştirel olarak yürütme becerisini kazandırmakta, Rölöve, Restitüsyon, Restorasyon projeleri ve raporları hazırlama becerisini kazandırarak, disiplinler arası işbirliği ile proje üretebilme yetisini edindirmeyi, mimari koruma alanında donanımlı olarak çalışabilme yetisini kazandırmayı amaçlamaktadır. Lisansüstü aşamasında koruma uzmanı mimar lar yetiştirerek, mimarlık eğitimi almış ve mimar olmuş kişilere bu uzmanlık alanı ile yeni bir meslek edindirmiş olmaktadır. Restorasyonun uzmanlık alanı gerektiren bir dal olması nedeni ile Restorasyon lisansüstü programlarından mezun olan öğrencilerimiz, Belediyeler, Vakıflar Genel Müdürlüğü, Koruma Kurulları gibi kamu kuruluşlarında, serbest olarak da koruma alanında, tarihi çevreyi korumaya yönelik projelerde ve restorasyon şantiyelerinde çalışabilmektedirler. Ege Bölgesi özelinde devamında da tüm ülkemizi kapsayacak şekilde tarihi çevrenin, kültür varlıklarının tespitinde, korunmasında ve geleceğe aktarılmasında rol oynamaktır. |
Kazanılan Derece |
Restorasyon Doktora Derecesi |
Derecenin Düzeyi |
Üçüncü Düzey (Doktora Derecesi) |
Kabul ve Kayıt Koşulları |
Aynı veya ilgili disiplinlerde Lisans Derecesi, Tezli Yüksek Lisans Derecesi, Akademik Personel ve Lisansüstü Eğitimi Giriş Sınavı (ALES) veya eşdeğeri GRE, GMAT ile Dil Yeterliliği konusunda kabul edilebilir puan ile lisans veya tezli yüksek lisans derecesinde kazanılan genel not ortalaması ile ALES puanına göre kabul edilebilir ağırlıklı puana sahip olmak gerekir. Ancak; doktora / sanatta yeterlik / tıpta uzmanlık / diş hekimliğinde uzmanlık / veteriner hekimliğinde uzmanlık / eczacılıkta uzmanlık mezunlarının doktora programlarına başvuruları ile Konservatuvar programları ile Güzel Sanatlar Fakültelerinin sadece özel yetenek sınavı ile öğrenci kabul eden programlarının enstitülerdeki anasanat ve anabilim dallarına öğrenci kabulünde ALES puanı aranmaz. Kesin kabul, ilgili akademik birim komisyonunun değerlendirmesine bağlıdır. Uluslararası öğrencilerin kabul koşulları Enstitü Yönetim Kurulu tarafından karar verilir. |
Önceki Öğrenmenin Tanınması Hakkında Kurallar |
Dokuz Eylül Üniversitesi Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği, Ana Bilim Dalı Başkanlığı'nın uygun görüşü ve Enstitü Yönetim Kurulu kararı ile Enstitü Kurulu'nca belirlenen yatay geçiş koşullarını sağlamaları halinde Enstitülere bağlı programlara yatay geçişle öğrenci alınmaktadır. Öğrencinin bir başka üniversitenin lisansüstü programına kayıtlı iken alıp başarılı olduğu derslerden Dokuz Eylül'de aynı lisansüstü programa kayıt olduktan sonra hangilerinin asgari ders yükünden sayılması ile ilgili dilekçesine istinaden, ders içeriklerini ve not döküm çizelgesini gösteren başvurusu, danışmanın önerisi, anabilim dalı başkanlığının görüşü ve enstitü yönetim kurulu kararıyla belirlenir. Değişim programlarına katılan öğrencilerin karşı üniversiteden aldıkları dersler seçimlik ya da zorunlu ders olarak Enstitü Yönetim Kurulu onayı ile kabul edilebilir. |
Yeterlilik Koşulları ve Kuralları |
4 yıl, 1 yılda 2 yarıyıl, her yarıyılda 16 hafta, 240 AKTS |
Program Profili (programın amacı, programın yapısı, yöneldiği alanlar, bölüm olanakları) |
İzmir de ilk lisansüstü restorasyon eğitimi, Ege Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi bünyesinde kurulmuş olan Tarihi Çevre, Araştırma, Koruma ve Restorasyon Bölümü nde başlamıştır. Ancak Yükseköğretim Kurumunun oluşturulması ile, üniversitelerde yapılan değişimler sonucu, Tarihi Çevre, Araştırma, Koruma ve Restorasyon Bölümü, Dokuz Eylül Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Mimarlık Anabilim Dalına bağlı Restorasyon programı durumuna getirilmiştir. Bu kapsamda eğitim programlarında bazı değişiklikler yapılmıştır. Ancak restorasyon konusunda lisans eğitiminde yeterli ders bulunmaması, konunun uzmanlık gerektirmesi dolayısıyla, 1995-1996 öğretim yılında yüksek lisans programı yeniden düzenlenerek, daha önce iki yarıyıl olan ders aşaması üç yarıyıla çıkarılmıştır. |
Temel Program Kazanımları |
||||||||||||||||||||
|
Mezunların İstihdam Profilleri |
Restorasyonun uzmanlık gerektiren bir dal olması nedeni ile, mezunlarımızın Belediye, Vakıflar Genel Müdürlüğü, Koruma Kurulları gibi kamu kurumlarında, proje ve uygulama konusunda da tarihi çevre korumaya yönelik projelerde, restorasyon şantiyelerinde çalışması beklenmektedir. Mezunlarımızın bir kısmı eğitim sektörüne yönelmiştir ve araştırma görevlisi, yardımcı doçent olarak hizmet vermektedir. 27 yüksek lisans mezunumuzun üçü Araştırma görevlisi olarak çalışmaktadır. Bir kişi Kültür Varlıklarını Koruma Bölge Kurulu nda, altı kişi Belediyeler bünyesinde hizmet vermektedir. Belediyeler bünyesinde kurulan Koruma Uygulama Denetim Bürosu nda çalışan bir mezunumuz vardır. Bilgilerine ulaşılan mezunlarımızın tümünün mesleklerini yaptıkları, genellikle doğrudan, bir kısmının ise dolaylı olarak koruma, restorasyona yönelik görevler yürüttükleri belirtilebilir. |
Üst Derece Programlarına Geçiş |
Mezunlar doktora sonrası çalışmalara başvurabilir. |
TYYÇ - Program Yeterlilikleri İlişkisi |
Ders Yapısı ve Kredileri |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Sınavlar, Ölçme ve Değerlendirme |
Sınavlar ve geçme notları ile ilgili olarak Dokuz Eylül Üniversitesi Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği ve Fen Bilimleri Enstitüsü Lisansüstü Eğitim Öğretim ve Sınav Uygulama Esasları uygulanmaktadır. |
Mezuniyet Koşulları |
Üçüncü devre (Doktora Derecesi) Programı dersler (en az 67 AKTS), Ph. D. Seminar (5 AKTS), Ph. D. Research (18 AKTS) / Ph. D. Thesis (150 AKTS), tez önerisi, doktora yeterlik sınavı ve tez sınavı olmak üzere toplam 240 AKTS kredisinden oluşmaktadır. Öğrenciler minimum 2.50/4.00 Ağırlıklı Not Ortalaması'na sahip olmalı ve tüm dersleri en az CB / S / TP notları ile geçmelidir. |
Çalışma Şekli (tam zamanlı,yarı zamanlı,e-öğrenme) |
Tam gün |
Adres ve İletişim Bilgileri (program başkanı veya eşdeğeri) |
Prof. Dr. Hikmet GÖKMEN |