DERECE PROGRAMLARI

: Tarih Yüksek Lisans

Genel Tanım

Kuruluş (kuruluş tarihi, programın genel yapısı)

Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Tarih Anabilim 1998 yılında kurulmuştur. Anabilim Dalı bünyesinde 11 öğretim üyesi ve 4 araştırma görevlisi yer almaktadır. Halen anabilim dalına bağlı Tarihi Tezli Yüksek Lisans Programı disiplinler arası bir program olarak eğitimini yürütmektedir. Bilimsel, tarihsel araştırma faaliyetlerine dayalı olarak Tarihi alanında Bilim Uzmanı yetiştirme amacı güden programın eğitim dili Türkçedir.

Kazanılan Derece

Tarih Yüksek Lisans

Derecenin Düzeyi

İkinci Düzey (Yüksek Lisans Derecesi)

Kabul ve Kayıt Koşulları

Aynı veya ilgili disiplinlerde Lisans Derecesi, Not Döküm Belgesi (Transkript), Akademik Personel ve Lisansüstü Eğitimi Giriş Sınavı (ALES) veya eşdeğer GRE, GMAT ve Dil Yeterliliği sınavlarından kabul edilebilir puan ile lisans derecesinde kazanılan genel not ortalaması ile ALES puanına göre kabul edilebilir ağırlıklı puana sahip olmak gerekir. ALES ve Yabancı Dil puanı aranıp aranmayacağı ile ilgili istisnai durumlar Enstitü duyurusunda yer alır. Ancak; Konservatuvar programları ile Güzel Sanatlar Fakültelerinin sadece özel yetenek sınavı ile öğrenci kabul eden programlarının enstitülerdeki anasanat ve anabilim dallarına öğrenci kabulünde,Doktora/sanatta yeterlik/tıpta uzmanlık/diş hekimliğinde uzmanlık/veteriner hekimliğinde uzmanlık/eczacılıkta uzmanlık mezunlarının yüksek lisans programlarına başvurularında ALES şartı aranmaz. Kesin kabul, ilgili akademik birim komisyonunun değerlendirmesine bağlıdır. Uluslararası öğrencilerin kabul koşulları Enstitü Yönetim Kurulu tarafından karar verilir.

Önceki Öğrenmenin Tanınması Hakkında Kurallar

Yatay Geçişle gelen öğrenciler:
Türkiye deki ve yabancı ülkelerdeki yükseköğretim kurumlarından Dokuz Eylül Üniversitesine yatay geçiş yapmak isteyen öğrenciler için Yükseköğretim Kurumlarında Ön Lisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yandal ile Kurumlararası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik ile Üniversitemiz Senatosunun belirlediği yatay geçişlerle ilgili Değerlendirme Şartları uygulanır.
Yatay Geçiş Kontenjanları Yükseköğretim Kurulu tarafından ilan edilmektedir. Değerlendirme ise; fakülte ve yüksekokullarda oluşturulan komisyonlar tarafından yapılmakta ve ilgili kurullarca karara bağlanarak ilan edilmektedir.

Dikey Geçişle gelen öğrenciler:
Meslek Yüksekokullarından mezun olanların, bitirdikleri alanların devamı niteliğindeki lisans programlarına dikey geçişleri; Meslek Yüksekokulları ve Açık Öğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkındaki Yönetmelik hükümleri uygulanır.
Üniversite tarafından ayrılan kontenjanlar ÖSYM Başkanlığına bildirilir. Bildirilen bu kontenjanlar ve koşullar ÖSYM tarafından hazırlanan Dikey Geçiş Kılavuzunda ilan edilir.
Yerleştirme işlemleri Dikey Geçiş Sınavı neticesine göre merkezi olarak ÖSYM tarafından gerçekleşir.

Dokuz Eylül Üniversitesi Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliğine göre Enstitülere bağlı programlara yatay geçişle öğrenci alınmamaktadır. Öğrencinin bir başka üniversitenin lisansüstü programına kayıtlı iken alıp başarılı olduğu derslerden Dokuz Eylül de aynı lisansüstü programa kayıt olduktan sonra hangilerinin asgari ders yükünden sayılması ile ilgili dilekçesine istinaden, ders içeriklerini ve not döküm çizelgesini gösteren başvurusu, danışmanın önerisi, anabilim dalı başkanlığının görüşü ve enstitü yönetim kurulu kararıyla belirlenir. Değişim programlarına katılan öğrencilerin karşı üniversiteden aldıkları dersler seçimlik ya da zorunlu ders olarak kabul edilir.

Yeterlilik Koşulları ve Kuralları

2 yıl, 1 yılda 2 yarıyıl, her yarıyılda 16 hafta, 120 AKTS.

Program Profili (programın amacı, programın yapısı, yöneldiği alanlar, bölüm olanakları)

Türkiye ve dünyadaki gelişmeleri yakından takip eden ve bu gelişmelerin tarihsel kökenlerini bilen, olaylara akademik bir derinlik ile bakabilme yeteneğine sahip, ulusal ve küresel olaylara duyarlı, nesnelliği ve eleştirel yaklaşımı içselleştirmiş, kaynak bilgisine ve kaynakları doğru kullanabilme becerisine sahip, dünyada tarihçilikteki son gelişmeleri değerlendirebilecek donanıma sahip tarihçiler yetiştirmektir.

Temel Program Kazanımları

1   Disiplinlerarası bilimsel bir yaklaşıma sahip olabilmek
2   Tarih biliminin kaynaklarına ulaşabilmek
3   Modern yöntemlere dayanarak tarihin yeniden inşasının farkına varabilmek
4   Dünya ve Türkiye tarihinde olayları karşılaştırıp analiz edebilmek
5   Taştırmalı tarihsel olguları karşılaştırabilmek
6   Tarihsel kaynakları çeviri ve analiz edebilecek düzeyde yüksek seviyeli kazanımlar elde etmek
7   Akademik niteliklere haiz bilimsel makaleler üretebilmek ve seminer verebilmek
8   Birey, toplum ve kent tarihi üzerine karşılaştırmalı tarihsel yöntemler geliştirebilmek

Mezunların İstihdam Profilleri

İlgili Yüksek Lisans Derecesi, mezunun mesleğini icra etmesini sağlar. Türk Tarih Kurumu gibi tarih topluluğu ve bilimsel kuruluşlarda, devlet ve vakıf üniversitelerinde, MEB ve özel kolejlerde ve çeşitli yayın kuruluşlarında uzman, araştırma görevlisi, öğretim görevlisi, öğretmen ve araştırmacı olarak istihdam edilebilmektedir.

Üst Derece Programlarına Geçiş

Üçüncü düzey programlara başvurabilir.

TYYÇ - Program Yeterlilikleri İlişkisi


Ders Yapısı ve Kredileri

Tarih Tezli Yüksek Lisans Programı öğretim planında öğrencilerine 120 AKTS?ye karşılık gelen dersler önerilmektedir. Öğrencilerin; 3 zorunlu ve 9 seçmeli ders almaları gerekmektedir.
D:Ders U:Uygulama L:Laboratuvar
B:Bahar Dönemi G:Güz Dönemi H:Her İki Dönem
1 .Dönem:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
G 0 - SEÇMELİ DERSLER SEÇMELİ - - - 30
TOPLAM:   30
 
1 .Dönem Seçmeli:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
G 1 TAR 5001 Tarih Felsefesi SEÇMELİ 3 0 0 6
G 2 TAR 5079 Erken Modern İmparatorluklardan Birinci Dünya Harbi Sonuna Avrasya'nın Sınırları SEÇMELİ 3 0 0 6
G 3 TAR 5007 Siyasal Teori ve Uluslararası İlişkiler SEÇMELİ 3 0 0 6
G 4 TAR 5009 Türkiye Cumhuriyeti Tarihi Araştırmalarında Kaynak ve Yöntem SEÇMELİ 3 0 0 6
G 5 TAR 5015 Osmanlı Arşiv Kaynakları SEÇMELİ 3 0 0 6
G 6 TAR 5017 Ortaçağ'da Bizanslılar,Batılılar ve Türkler SEÇMELİ 3 0 0 6
G 7 TAR 5019 Karşılaştırmalı Dinler Tarihi I SEÇMELİ 3 0 0 6
G 8 TAR 5021 Türk Kültür Tarihi I SEÇMELİ 3 0 0 6
G 9 TAR 5023 Tarihte Bilim Felsefesi SEÇMELİ 3 0 0 6
G 10 TAR 5025 Rus Dilbilgisine Giriş I SEÇMELİ 3 0 0 6
G 11 TAR 5027 Karşılaştırmalı Demokrasi Tarihi SEÇMELİ 3 0 0 6
G 12 TAR 5029 Karşılaştırmalı Tarihe Giriş SEÇMELİ 3 0 0 6
G 13 TAR 5031 Yabancı Dilde Tarih Metinleri (İngilizce) SEÇMELİ 3 0 0 6
G 14 TAR 5033 Ortaçağ'da Doğu ve Batı SEÇMELİ 3 0 0 6
G 15 TAR 5035 Yeniçağ Osmanlı Tarihinin Kaynakları SEÇMELİ 3 0 0 6
G 16 TAR 5037 Yunan Epigrafisi SEÇMELİ 3 0 0 6
G 17 TAR 5039 Osmanlı'dan Günümüze Büyük Güçler ve Türkiye SEÇMELİ 3 0 0 6
G 18 TAR 5041 Türkiye ve Çağdaş Türk Dünyası Tarihi SEÇMELİ 3 0 0 6
G 19 TAR 5043 Eski Ön Asya Tarihi I SEÇMELİ 3 0 0 6
G 20 TAR 5049 Şarkiyat Araştırmaları SEÇMELİ 3 0 0 6
G 21 TAR 5051 Roma'da Devlet Teşkilatı Tarihi SEÇMELİ 3 0 0 6
G 22 TAR 5053 Yakınçağ Osmanlı Diplomasisi SEÇMELİ 3 0 0 6
G 23 TAR 5057 Türk-Sovyet İlişkilerinin Karşılaştırmalı Olarak Değerlendirilmesi SEÇMELİ 3 0 0 6
G 24 TAR 5059 Toplumsal Bellek ve Sözlü Tarih SEÇMELİ 3 0 0 6
G 25 TAR 5061 ABD Kültür Tarihi SEÇMELİ 3 0 0 6
G 26 TAR 5063 Tarihi Kaynak Olarak Biyografiler SEÇMELİ 3 0 0 6
G 27 TAR 5065 Ortaçağ Tarih Araştırmalarında Metot ve Kaynaklar SEÇMELİ 3 0 0 6
G 28 TAR 5067 Sendika Tarihi Üzerine Araştırmalar SEÇMELİ 3 0 0 6
G 29 TAR 5069 Osmanlı Kültür ve Medeniyeti SEÇMELİ 3 0 0 6
G 30 TAR 5071 Anadolu'da Kentleşmenin Klasik Çağı ve Greko-Romen Kentler SEÇMELİ 3 0 0 6
G 31 TAR 5073 İzmir'in Yakınçağlardaki Sosyo-Politik Görünümü SEÇMELİ 3 0 0 6
G 32 TAR 5075 İkinci Meşrutiyet'ten Cumhuriyet'e Fikirler, Oluşumlar ve Tartışmalar SEÇMELİ 3 0 0 6
G 33 TAR 5003 Dünya Sistemlerinin Analizi ve Günümüz Dünya Sistemi SEÇMELİ 3 0 0 6
 
2 .Dönem:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
B 1 TAR 5098 Uzmanlık Alanı ZORUNLU 2 0 0 4
B 2 TAR 5196 Seminer ZORUNLU 0 2 0 3
B 3 SBE 5000 Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Yayın Etiği ZORUNLU 3 0 0 5
B 0 - SEÇMELİ DERSLER SEÇMELİ - - - 18
TOPLAM:   30
 
2 .Dönem Seçmeli:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
B 1 TAR 5002 Osmanlı İktisat Tarihi SEÇMELİ 3 0 0 6
B 2 TAR 5068 Ekonomi Tarihi SEÇMELİ 3 0 0 6
B 3 TAR 5006 Ermeni Sorunu Üzerine Karşılaştırmalı Tarih İncelemeleri SEÇMELİ 3 0 0 6
B 4 TAR 5008 Strateji İncelemeleri SEÇMELİ 3 0 0 6
B 5 TAR 5014 Türk Demokrasi Tarihi SEÇMELİ 3 0 0 6
B 6 TAR 5016 Ortaçağ Türk - İslam Devletleri Tarihi SEÇMELİ 3 0 0 6
B 7 TAR 5018 Karşılaştırmalı Dinler Tarihi II SEÇMELİ 3 0 0 6
B 8 TAR 5020 Türk Kültür Tarihi II SEÇMELİ 3 0 0 6
B 9 TAR 5022 Türkiye'nin Sosyal ve Ekonomik Gelişmesi SEÇMELİ 3 0 0 6
B 10 TAR 5026 Rus Dilbilgisine Giriş II SEÇMELİ 3 0 0 6
B 11 TAR 5028 Karşılaştırmalı Devrimler ve Modernleşme Hareketleri SEÇMELİ 3 0 0 6
B 12 TAR 5030 Yeniçağ Osmanlı Toplum Yapısı SEÇMELİ 3 0 0 6
B 13 TAR 5032 Yakınçağ Tarihinin Kaynakları SEÇMELİ 3 0 0 6
B 14 TAR 5034 Latin Epigrafisi SEÇMELİ 3 0 0 6
B 15 TAR 5036 Atatürk Dönemi Türk Dış Politikası SEÇMELİ 3 0 0 6
B 16 TAR 5038 Ekonomi Tarihi SEÇMELİ 3 0 0 6
B 17 TAR 5040 Çağdaş Türkiye Tarihinin Sorunları SEÇMELİ 3 0 0 6
B 18 TAR 5042 Osmanlıca Tarih Metinleri SEÇMELİ 3 0 0 6
B 19 TAR 5044 Eski Ön Asya Tarihi II SEÇMELİ 3 0 0 6
B 20 TAR 5046 Eski Yunan'da Kent Yönetimi ve Kent Demokrasisi SEÇMELİ 3 0 0 6
B 21 TAR 5048 20. Yüzyılda Türk-Rus İlişkileri SEÇMELİ 3 0 0 6
B 22 TAR 5058 Ortaçağ Türk Devletlerinde Teşkilat ve Toplumsal Yapı SEÇMELİ 3 0 0 6
B 23 TAR 5060 Yeniçağ Avrupa Sosyo-Ekonomik Tarihi SEÇMELİ 3 0 0 6
B 24 TAR 5062 Klasik ve Hellenistik Dönem Tarihi Portreleri SEÇMELİ 3 0 0 6
B 25 TAR 5064 Toplumsal Kimlik ve Tarih SEÇMELİ 3 0 0 6
B 26 TAR 5066 Türk Devrim Tarihi Atatürk İlkeleri SEÇMELİ 3 0 0 6
B 27 TAR 5004 Batı'da ve Türkiye'de Din Devlet İlişkileri SEÇMELİ 3 0 0 6
 
3.Dönem:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
G 1 TAR 5099 Tez ZORUNLU 0 0 0 30
TOPLAM:   30
 
4.Dönem:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
B 1 TAR 5099 Tez ZORUNLU 0 0 0 30
TOPLAM:   30
 

Sınavlar, Ölçme ve Değerlendirme

Her ders için uygulanan ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili öğretim üyesi/leri tarafından hazırlanan ve Bilgi paketinde yer alan Ders Tanıtım Formunda tanımlanmıştır. Sınavlar ve ders başarı notları ile ilgili olarak DEÜ Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliğinin ilgili maddeleri uygulanır.
DEÜ Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği web adresi: http://www.sbe.deu.edu.tr/sbe/mevzuat

Mezuniyet Koşulları

Yüksek Lisans programı teziyle beraber, ilgili dersler (53 AKTS), uzmanlık alanı dersi (4 AKTS), Seminer (3 AKTS) ve tez çalışması (60 AKTS) olmak üzere toplamda 120 AKTS'den oluşur. Öğrencilerin genel not ortalamalarının en az 2.50/4.00 olması ve tüm dersleri en az CB/S/TP notları ile geçmiş olmaları gerekir.

Çalışma Şekli (tam zamanlı,yarı zamanlı,e-öğrenme)

Tam zamanlı

Adres ve İletişim Bilgileri (program başkanı veya eşdeğeri)

Anabilim Dalı Başkanı: Prof. Dr. Hakkı UYAR
Dokuz Eylül Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Tarih Bölümü, Tınaztepe Yerleşkesi Buca / İZMİR 35160
Tel: +90 232 301 87 43
E-mail: hakki.uyar@deu.edu.tr.

Bologna Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi Gülsüm TÜTÜNCÜ
Dokuz Eylül Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Tarih Bölümü, Tınaztepe Yerleşkesi Buca / İZMİR 35160
Tel: +90 232 301 94 08
E-mail: gulsum.esmer@deu.edu.tr

Bölüm internet sayfası: https://tarih.deu.edu.tr/